Lapset ja vanhemmuus vankilan varjossa – lapsiperheiden tuen ja palvelujen tutkimus (VaVa)

Projektin kesto1.9.2024–31.12.2026

Hankkeessa tutkitaan vankeuden varjossa elävien lasten ja vanhempien perhesuhteita, tilanteita sekä palvelutarpeita institutionaalisesta ja kokemuksellisesta näkökulmasta. Aihepiiriä tarkastellaan vanhempien, sosiaalityöntekijöiden ja niiden lasten näkökulmasta, joiden elämää vanhemman vankeus varjostaa. Tavoitteena on kehittää tutkimukseen perustuvia käytäntöjä ja palvelupolkuja sosiaalihuollossa vankien lapsille ja perheille. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan Yhdysvalloissa kehitetty vanhemmuusinterventio, jonka toimivuutta ja vaikuttavuutta testataan Suomessa. Tutkimusperustaisten palvelujen kehittämisen myötä vankien lapset ja heidän vanhempansa tulevat tunnistetuiksi ja institutionaalisesti näkyviksi sosiaalipalveluissa. Tutkimukseen pohjautuvien käytäntöjen rakentaminen hyvinvointijärjestelmässä vankien lapsille ja perheille on erittäin merkityksellistä, sillä tutkituilla interventioilla voidaan puuttua ylisukupolvisen huono-osaisuuden ja rikollisuuden kysymyksiin sekä lasten oikeuksien mukaisten palveluiden kehittämiseen.

Tutkimusrahoitus

Sosiaali- ja terveysministeriö

Yhteistyötahot

Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha)