Taloushallinnon digitalisointi ja yhteisöllinen oppiminen toimintatutkimuksen keinoin

Projektin kesto1.5.2024–30.4.2026
KärkialueYhteiskunta

Taloushallinnon palveluita tarjoavat yritykset ovat siirtymässä digitaalisiin järjestelmiin ja välineisiin, mikä muuttaa työtä monella tapaa. Ensinnäkin, asiantuntijatyön kirjo laajenee, sillä perinteisen kirjanpitotyön ja tilintarkastuksen oheen syntyy useita muita tehtäviä, kuten yritysten konsultointi. Toiseksi, työn tekemisen menetelmät, välineet ja tietopohja muuttuvat. Siirtymään liittyy perusteellista uuden oppimista, sillä digitaalisissa ympäristöissä työn tekemisen logiikka poikkeaa aikaisemmasta.

Hankkeessa tutkitaan ja kehitetään toimintatutkimuksen keinoin digitaalistumista taloushallinnon palveluita tarjoavissa yrityksissä. Toimintatutkimus on tutkimusperäisen tietoon ja kehittämiseen perustuva toimintamalli.

Tutkimuksessa hyödynnetään teoriaa ja käsitteitä työn tutkimuksesta, työn ja teknologian välisestä suhteesta ja käytäntötutkimuksesta. Kehittämisessä sovelletaan yhteisöllisen oppimisen ja vertaisoppimisen menetelmiä.

Tutkimusrahoitus

ELY-keskus

Yhteistyötahot

Ammattiliitto Pro
Palta ry
Taloushallintoliitto ry

Työelämän tutkimuskeskus

Työelämän tutkimuskeskus (WRC) yhdistää työelämän tutkijoita eri tieteenaloilta. Tutkimuskeskus on osa yhteiskuntatieteiden tiedekuntaa. Työelämän tutkimuskeskus toteuttaa tutkimusta työn ja työelämän eri alueilla sekä tukee perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta.