Pedagogiikka koulutuksessa, yhteisöissä ja organisaatioissa -teema-alue
Tavoitteet
Teema-alueemme keskittyy pedagogiikan tutkimiseen ja kehittämiseen erityisesti koulutuksen, yhteisöjen ja organisaatioiden kontekstissa. Kehitämme opetuksen, ohjauksen ja oppimisen laatua sekä innovointia eri yhteyksissä. Kehittämisen keskiössä ovat uudet, oppimista tukevat pedagogiset käytännöt. Teemme aktiivista yhteistyötä hankkeissa sekä yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien, kuten opettajien, opiskelijoiden, oppilaitosten, yhteisöjen ja organisaatioiden kanssa. Toimimme myös yritysten osaamisen kehittämiskumppanina.
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiokeskeinen lähestymistapa mahdollistaa uusimpien pedagogisten teorioiden ja käytäntöjen soveltamisen ja testaamisen käytännön ympäristössä. Tärkeä tehtävä on edistää sitä, miten pedagogiikka voi parhaiten tukea oppimista ja osallisuutta eri ympäristöissä. Kehitämme myös jatkuvan oppimisen käytäntöjä ja niiden pedagogisia ratkaisuja.
Olemme myös sitoutuneet jakamaan tietämystä ja kokemuksia laajemman yhteisön kanssa edistääksemme parhaita pedagogisia käytäntöjä ja elinikäistä oppimista. Työmme on olennainen osa ammattikorkeakoulun tehtävää tukea opiskelijoiden oppimista ja menestystä sekä lisätä yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
TKIO-toiminnan painopistealueet
- Pedagogiset ratkaisut oppimisessa, organisaatioissa ja yhteisöissä
- Opetuksen ja oppimisen laatu
- Opetus- ja oppimiskäytäntöjen kehittäminen
- Oppimisprosessien suunnittelu erilaisissa oppimisympäristöissä
- Monipuolinen arviointi ja sen edelleen kehittäminen
- Opettajien pedagoginen osaaminen (korkeakoulu, ammattillinen koulutus)
- Kestävyysosaaminen
- Jatkuvan ja elinikäisen oppimisen käytännöt ja niiden pedagogiset ratkaisut
- Oppimisanalytiikka
- Oppimiskokemus ja keskeyttämisen ehkäiseminen
- Digitaaliset oppimisympäristöt ja digipedagogiikka
Kärkihankkeet
Higher Education Pedagogies for Teacher Education (2024–2026)
Hankkeen tavoitteena on luoda perusta kestävälle ja vastuulliselle kumppanuudelle kahden ruandalaisen julkisen korkeakoulun ja neljän suomalaisen korkeakoulun välillä.
INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta (2024–2026)
Hankkeen tavoitteena on, että kaikki ammatillisissa opinnoissa opiskelevat opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen voidakseen hankkia tarvittavan osaamisen, suorittaa tutkinnon ja työllistyä riippumatta siitä, missä päin Suomea ja missä oppilaitoksessa he opiskelevat.
EDUSTA Academy for Sustainable Future Educators (2022–2025)
Hankkeen tavoitteena on rakentaa opettajien yhteisö ja luoda osaamisperustaisia digitaalisin osaamismerkein ohjattuja oppimispolkuja opettajien kestävyysosaamista varten, joita tuetaan multimodaalisilla oppimismoduuleilla. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä yhteistyöoppilaitosten kanssa, jotta opettajat saadaan aktiivisesti mukaan toimintaan.
Mielihyvin duunissa (2023–2025)
Hanke kasvattaa työnantajien, oppilaitosten ja työterveyshuollon osaamista nuorten työntekijöiden mielenterveyden ja työkyvyn tukemisessa erilaisin menetelmin. Työuran alussa tai sille siirtymässä oleville työikäisille nuorille hanke tarjoaa matalan kynnyksen mielenterveyttä ja työelämätaitoja vahvistavaa tukea.
DigiSTEM Promoting Digital Learning in STEM Subjects (2021–2024)
Hankkeen tavoitteena on lisätä opettajien digitaalisen oppimisen ja opetuksen pedagogista osaamista STEM-aineissa (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Vaikuttavuutta hankkeissa
Verkostot ja kumppanit
- Association for Teacher Education in Europe (ATEE)
- Ammatillisten opettajakorkeakoulujen tutkimusverkosto
- European Network of Learning and Teaching in Agriculture and Rural Development
- European Association of Distance Teaching Universities (EADTU)
- KouKe - Korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkosto
- Pirkanmaan jatkuvan oppimisen verkosto (ELY-keskus)
- Ponsse
- SEFI – Euroopan insinöörikoulutuksen kattojärjestö
Julkaisut
Kestävän kehityksen tavoitteet
Edistämme erityisesti seuraavia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita:
- Tavoite 1: Poistaa köyhyys sen kaikissa muodoissa kaikkialta.
- Tavoite 4: Taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimismahdollisuudet.
- Tavoite 5: Saavuttaa sukupuolten välinen tasa-arvo sekä vahvistaa naisten ja tyttöjen oikeuksia ja mahdollisuuksia.
- Tavoite 8: Edistää kaikkia koskevaa kestävää talouskasvua, täyttä ja tuottavaa työllisyyttä sekä säällisiä työpaikkoja.
- tavoite 9: Rakentaa kestävää infrastruktuuria sekä edistää kestävää teollisuutta ja innovaatioita.
- Tavoite 10: Vähentää eriarvoisuutta maiden sisällä ja niiden välillä.
- Tavoite 16: Edistää rauhanomaisia yhteiskuntia ja taata kaikille pääsy oikeuspalveluiden pariin; rakentaa tehokkaita ja vastuullisia instituutioita kaikilla tasoilla.
- Tavoite 17: Tukea vahvemmin kestävän kehityksen toimeenpanoa ja globaalia kumppanuutta.
Lähde kumppaniksemme
Pedagogiikka on mukana kaikessa yhteiskunnallisessa kehittämisessä. Haluamme olla etunenässä mukana uudistamassa ymmärrystä oppimisesta ja osaamisesta niin kansallisesti, kansainvälisesti ja globaalisti. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä ja keskustellaan lisää yhteistyön vaihtoehdoista.