Marita Mankinen: Yksi Suomen ensimmäisistä koulutetuista oikeushoitajista

Sosiaali- ja terveysala
Jatkuvan oppimisen palvelut
Marita Mankinen
Tampereen ammattikorkeakoulu lanseerasi Suomen ensimmäisen oikeushoitajakoulutuksen, joka tarjoaa terveydenhuollon ammattilaisille erikoisosaamista eri rikoksista epäiltyjen sekä väkivallan ja pahoinpitelyn uhrien hoitoon. Marita, kokenut kätilö ja Naisten akuuttikeskuksen työntekijä, kertoo koulutuksen merkityksestä hänen työlleen. Monipuolinen koulutus sisälsi kattavasti luentoja, käytännön harjoituksia ja verkostoitumismahdollisuuksia, jotka auttoivat Maritaa saamaan uusia työkaluja ja syventämään ammattitaitoaan seksuaalirikosten uhrien auttamisessa.

Valmistuin lähes 30 vuotta sitten kätilöksi, ja olen lisäkouluttautunut useamman kerran urani aikana. Pitkän osan urastani olen työskennellyt äitiyspoliklinikalla, jossa olen erikoistunut muun muassa seulontaultraääniin ja toiminut synnytyspelkopoliklinikalla. Viimeiset yli viisi vuotta olen työskennellyt Naisten akuuttikeskuksessa, jossa omaan laajan työnkuvan. Hoidan synnytyksiä, raskauskomplikaatioita, synnytysten käynnistämistä, keskenmeno- ja keskeytyspotilaita, gynekologisten syöpäpotilaiden akuuttihoitoa ja toimin triage-kätilönä. Lisäksi osallistun sektioissa eri rooleissa ja hoidan synnyttäneitä äitejä, joiden vauvat ovat vauvateholla. Meillä toimii myös seri-tukikeskus, jossa autan seksuaalirikosten uhreja. Seri-tukikeskuksessa uhrit saavat hoitoa, psykososiaalista tukea ja tutkimusta varten kerätään näytteitä ja valokuvataan vammoja.

Kuulin oikeushoitajakoulutuksesta työkaverini kautta, joka löysi koulutuksen netistä. Hän harkitsi myös osallistumista, mutta meistä vain toinen pystyi lähtemään. Päätin osallistua koulutukseen, sillä halusin saada lisää työkaluja seksuaalirikosten uhrien auttamiseen, oppia kohtaamaan traumoja ja saada enemmän tietoa rikosprosesseista. Lisäksi muut koulutuksen sisällöt, joista minulla ei ollut aiempaa kokemusta, kiinnostivat minua.

Koulutuksessa sain merkittäviä työkaluja trauman kokeneiden uhrien auttamiseen ja ymmärrystä lainsäädännöistä, jotka ohjaavat toimintaamme. Verkostoituminen muiden saman alan ammattilaisten kanssa oli tärkeää, ja saimme toisiltamme vinkkejä työn helpottamiseksi. Erityisesti opin paljon vammojen dokumentoinnista, joka on oikeusprosessin kannalta erittäin tärkeää.

Koulutus oli kattava ja käsitteli monipuolisesti oikeushoitajan työhön liittyviä tärkeitä alueita. Luennoitsijat olivat alan ammattilaisia ja heidän luentojaan oli mielenkiintoista seurata. Koin saavani valmiuksia toimia oikeushoitajana, vaikka koulutuksen lopussa jäi hieman epäselväksi, mihin kaikkeen koulutus oikeuttaa ja miten sitä voisi parhaiten hyödyntää. Tämä toki johtui osittain siitä, että olimme ensimmäinen oikeushoitajakoulutus Suomessa.

Koulutus toteutettiin sekä lähi- että etätyöskentelynä. Tekninen toteutus oli hyvin järjestetty, mutta olisimme toivoneet enemmän lähipäiviä. Simulaatiot ja case-harjoittelut olivat hyviä, ja meillä oli loistava ryhmähenki, joka auttoi verkostoitumisessa. Parasta koulutuksessa oli sen runsas ja monipuolinen sisältö sekä huippuluennoitsijat. Koulutuksen järjestäjät, Raakel Viheroksa ja Aaro Mäkelä, ansaitsevat erityiskiitokset.

Tulevia koulutuksia varten toivoisin, että koulutuksen tavoitteet ja oikeudet olisivat etukäteen paremmin määriteltyjä. Koulutuksen hinta oli korkea, ja jos minun olisi pitänyt maksaa se itse, en olisi todennäköisesti koulutukseen osallistunut. Kaiken kaikkiaan koulutus oli kuitenkin erittäin hyödyllinen ja avasi uusia näkökulmia sekä verkostoja, jotka rikastuttavat työelämääni jatkossa.

Teksti: Jasmiina Ronkainen
Kuva: Marita Mankinen