Pirjo Laitila: Ensimmäinen ensihoitaja Suomessa, joka kouluttautui oikeushoitajaksi

Julkaistu 31.5.2024
,
päivitetty 19.6.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Jatkuvan oppimisen palvelut
Oikeushoitaja ottamassa näytettä
Kemiläinen akuutti- ja ensihoitotyön ammattilainen Pirjo Laitila kertoo käymästään oikeushoitajakoulutuksesta ja jatkuvasta oppimisen janostaan. Yli kolmekymmentä vuotta kestäneen uran aikana hän on työskennellyt hoitotason ensihoitajana, suorittanut useita terveydenhuollon tutkintoja ja toiminut alan opettajana. Nyt hän on valmistunut Suomen ensimmäisenä ensihoitajana oikeushoitajan täydennyskoulutuksesta. Hän näkee oikeushoitajille olevan paljon kysyntää ja toivoo koulutuksen laajenevan muihinkin ammattikorkeakouluihin.

Olen Kemistä kotoisin oleva pitkän linjan akuutti- ja ensihoitotyön ammattilainen. Yli kolmekymmentä vuotta kokemuksia ja koulutuksia ovat muovanneet uraani merkittävästi. Matkani terveydenhuollon parissa alkoi vuonna 1995, jolloin valmistuin Suomen viimeisimmässä ryhmässä lääkintävahtimestari-sairaankuljettajaksi. Tein tässä siis historiaa, olin jossain viimeinen. Tämän jälkeen suoritin lähihoitajan opinnot ja myöhemmin valmistuin sairaanhoitajaksi. Toimin hoitotason ensihoitajana, mutta palo opiskella lisää vei vallan. Opiskelin ensiavun- ja terveystiedon kouluttajaksi (ETK) ja toimin hoitotyön opettajana Jyväskylän aikuiskoulutuksessa, pitäen muun muassa yli 700 ensiapukurssia.

Vuonna 2006 ostin sairaankuljetusyrityksen, joka toimi kahden kunnan alueella. Tästä siirryin opettajan töihin ja päätin hakea alan tutkintoa suorittamalla ammatillisen opettajan opinnot vuonna 2013, mutta palo oppimiseen säilyi yhä. Hain opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja valmistuin terveyden edistämisen linjalta maisteriksi, erikoistumisalana kriisityö. Kriisit ovat vaikuttaneet myös henkilökohtaiseen elämääni, joten psykologia ja kriisien käsittely olivat erityisen merkityksellisiä aiheita. Suoritin myös Defusing-ohjaajakoulutuksen ja opiskelin kriisityön erikoisammattitutkinnon, joiden lisäksi pidin jälkipurkuistuntoja rankkojen ensihoitotehtävien jälkeen työpaikallani.

Nykyään työskentelen hoitotason ensihoitajana Laphalla. Urastani ensihoitajana kirjoitin kirjan "Keikalla, ensihoitajan elämä ja monet tarinat," joka julkaistiin helmikuussa 2023.

Oppimisen haluni ei vieläkään ollut sammunut. Oikeushoitajan koulutuksesta kuullessani, päätin tutustua koulutukseen tarkemmin ja kiinnostuin aiheesta. Halusin syventää tietämystäni rikostutkinnasta ja kriisin kohdanneiden ihmisten tukemisesta. Tämä koulutus tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää kaksi kiinnostuksen kohdettani. Näin päädyin aloittamaan oikeushoitajan täydennyskoulutuksen syksyllä 2023. Koulutus syvensi merkittävästi omaa osaamistani ja kokemustani.

Olen ensimmäinen ensihoitaja Suomessa, joka on suorittanut tämän koulutuksen, mikä tekee siitä erityisen arvokkaan.

Pirjo Laitila

Käytyäni oikeushoitajan täydennyskoulutuksen koen olevani hyvin valmistautunut toimimaan oikeushoitajan työssä. Varsinkin ottaen huomioon aikaisemman kokemukseni raiskaustutkimuksen asiantuntijana ja ensihoidon rikosoikeudellisissa tutkimuksissa. Oikeushoitajille on paljon kysyntää ympäri Suomen, ja toivon, että koulutus laajenee myös muihin ammattikorkeakouluihin. Koulutuksen parhaiksi puoliksi nousivat mielenkiintoiset aiheet, loistavat kouluttajat ja uusien ystävyyssuhteiden muodostuminen samanhenkisten ihmisten kanssa.

Koulutuksen asiantuntijat olivat erinomaisia, tehtävät olivat sopivan haastavia ja aikataulut hyvin suunniteltuja.

Pirjo Laitila

Koulutukseen osallistuminen loi minulle myös haasteita. Matkustaminen autolla Kemistä Tampereelle koulutuspäiviin aiheutti ajoittain väsymystä, mutta koulutus oli sen arvoista. Aikataulut kurssilla olivat hyvin suunniteltuja ja tehtävien palautuspäivät olivat selkeästi ilmoitettu, mutta hyväksymisprosessi kesti välillä liian kauan. Teimme historiaa Suomen ensimmäisinä oikeushoitajina, ja näin koulutuksen loppujuhlan olisi tullut heijastaa tätä historiallista hetkeä.

Tulevaisuudessa haluaisin olla mukana kouluttamassa uusia oikeushoitajia ja kirjoittaa ensihoitajille kirjan, joka liittyy ensihoitotehtäviin rikosoikeudellisesta näkökulmasta. Oikeushoitajille on todella tarvetta, ja kehottaisin rohkeasti jokaista sairaanhoitajaa lähtemään tähän koulutukseen, jos aiheet kiinnostavat. Aikuisopiskelu on hauskaa ja itsensä haastaminen antoisaa.

Teksti: Jasmiina Ronkainen
Kuva: Adobe Stock