Ei opetusta lukuvuonna 2012-2013.
Max 15 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 5.9.2012.
Max 60 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 2.9.2012.
Max 14 opiskelijaa/ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 5.9.2012.
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisenä lukupiirityöskentelynä. Lukupiirien aloituskokoontuminen pidetään to 20.9.2012 klo 14-16 Virta 109. Kokoontumisessa kerrotaan tarkemmat suoritusohjeet ja jakaudutaan lukupiiriryhmiin. Opiskelijat voivat myös osallistua jakson luennoille.
Max 12 opiskelijaa
Huom! Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan kasvatuksen viestinnälliset kytkennät -opintosuuntaan valituille opiskelijoille.
Max 12 opiskelijaa
Huom! Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan kasvatuksen viestinnälliset kytkennät -opintosuuntaan valituille opiskelijoille.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään 5.9.2012.
Max 15 opiskelijaa.
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on aineopintojen kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät -kurssin suorittaminen.
Pro gradu -tutkimuksen alkuvaiheessa työstetään essee, jossa kirjallisuuden ja metodiopintojen avulla työstetään omaan tutkimukseen metodologinen perustelu ja metodien esitys.
Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen koulutuksen opiskelijoille pakollinen opintojakso. Koskee harjoittelutuen vuodelle 2012 saaneita opiskelijoita ja niitä opiskelijoita, jotka ovat hankkineet harjoittelupaikan, jossa työnantaja maksaa palkan vähintään 9 viikon ajalta. Joulukuussa 2012 jaetaan harjoittelutuki vuoden 2013 aikana tapahtuvaan harjoitteluun.
Kaksi samansisältöistä harjoittelun suunnitteluseminaaria järjestetään kevätlukukaudella III- ja IV -periodeilla ja kaksi samansisältöistä arviointiseminaaria syyslukukaudella II-periodissa. Harjoittelua suorittaville lähetetään sähköpostitse kutsu seminaareihin.
Maisteriopiskelijoiden harjoittelu.
Yksikön opiskelijat ilmoittautuvat graduryhmiin sähköisesti e-lomakkeella. Ilmoittautuminen alkaa ma 13.8.2012 ja päättyy pe 7.9.2012. Lomakkeella ilmoitetaan lyhyesti aihekaavailut ja niiden pohjalta rakennetaan temaattisesti mahdollisimman yhtenäiset ryhmät. Ryhmäjaoista ilmoitetaan yksikön kotisivuilla viimeistään pe 14.9. ja seminaarit alkavat aikaisintaan viikolla 38 (17.9. alkava viikko).
Max 12 opiskelijaa (opiskelijamäärä ei tarkasti rajattu)
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 5.9.2012.
Aktiivinen osanotto, äänitteitä sisältävä oppimisportfolio, opintopiiriraportti ja opetusvideon laatiminen.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 2.9.2012.
Luentoihin, itsenäiseen materiaalinkeruuseen ja kirjallisuuteen perustuva kirjallinen raportti.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 2.9.2012.
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyöt sekä kokoava essee oppimisesta.
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 2.9.2012.
Aktiivinen osallistuminen, havainnointiraportit Moodlessa, kirjalliset suunnitelmat.
Max 7 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy ke 5.9.2012.
Aktiivinen osanotto kokoontumisiin ja niissä käytäviin keskusteluihin, kirjallinen seminaariesitelmä (tutkimussuunnitelma), sen suullinen esittely ja puolustaminen tieteellisessä keskustelussa sekä toisen opiskelijan seminaariesitelmän opponointi.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
Max 15 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
Vaihtoehtoinen suomenkielinen suoritustapa, kirjallisuustentti.
Book exam for international students as a part of studies in Multicultural Study Programme in Education. Independent study of reading the required literature and taking an examination on set study materials on general examination days (see below) of the School of Education.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 3.3.2013.
Vaihtoehtoinen suoritustapa, kirjapaketti (suomeksi):
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.), Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer. 2002.
Räsänen, R. & San, J. (eds.), Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA. 2005.
As a part of Multicultural Study Programme in Education (in english):
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (Eds.), Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer. 2002.
Jokikokko, K., Teachers' intercultural learning and competrence. Acta Universitatis Ouluensis (114). 2010. http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
Max 15 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
Tähän ryhmään otetaan niitä opiskelijoita, jotka eivät mahtuneet tämän opintojakson 1. ja 2. ryhmiin.
The aim of the course is that the students will - familiarize with discourses of education and schooling in different historical and cultural contexts, related to transforming struggles about economical and political hegemony - engage in contemporary idea-historical debates and research about meanings and functions of education
Max 20 students.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
Max 25 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
Max. 18 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 30.9.2012.
NettiOpsun kautta.
Kurssi alkaa lähiopetuspäivällä keskiviikkona 24.10.2012. Tämän jälkeen on neljän viikon mittainen verkkokurssi, joka vaatii työskentelyä noin 10 tuntia viikossa. Verkkokurssin tehtävät ovat sekä esseemäisiä että keskustelevia, jolloin on tärkeää, että opiskelija pysyy verkkokurssin aikataulussa. Verkkokurssin jälkeen opiskelija laatii suunnitelman nettikasvatuskokonaisuudesta. Suunnitelma on pedagoginen kokonaisuus, jonka oppimistavoitteet ja harjoitukset opiskelija laatii itse. Sen voi tehdä myös pareittain. Suunnitelma on palautettava viimeistään 31.12.2012. Päätösseminaari tammikuussa erikseen sovittavana ajankohtana.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 30.9.2012.
Max 16 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 30.9.2012.
Max 16 opiskelijaa.
Opintojaksolla muodostetaan max. neljä lukupiiriä erikseen vahvistettavista aihepiireistä. Kussakin lukupiirissä voi olla 4-5 opiskelijaa (yht. max 20 opiskelijaa). Ryhmien työskentely käynnistyy yhteiskokoontumisella ja jokaiselle ryhmälle pidetään erilliset palautetilaisuudet (3 h).
eettinen tutkimusteksti; teorian ja empirian vuoropuhelu; dokumentoinnista argumentaatioon; havainnollistamisen tehtävä tutkimustekstissä (mitä?, miten? miksi?); kvalitatiivisen tutkimustekstin ainutkertaisuus; tulosten ja tulkinnan esittäminen, johtopäätösten esittäminen yleisellä tasolla yhdessä teorian avulla yhteiskunnallis-kulttuurisessa kontekstissa ja kasvatustieteen katsannosta
Työskentelytapa:
opettajan alustukset/ryhmätyöt
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään 5.9.2012.
Max 16 opiskelijaa.
Max 40 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
Max 20 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on essee, jonka viimeinen palautuspäivä on 20.5.2013 mennessä. Ohjeistus esseen kirjoittamiseen
Max 15 opiskelijaa
Max 20 students.
Enrolment ends on 9.1.2013.
Max. 20 opiskelijaa / ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
HUOM! Teos Bray, J.N., Lee, J., Smith, L.L. & Yorks, L., Collaborative Inquiry in Practice. Action, Reflection and Making Meaning EI ole tentittävien kirjojen joukossa keväällä 2013. Teosta ei ole saatavilla. Muut opetussuunnitelmassa mainitut teokset tulevat tenttiin.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
Opetussuunnitelma on perinteisesti ymmärretty kapeana aine- ja tuntijakoa ohjaavana suunnitelmana. Kurssilla sen sijaan käsitellään opetussuunnitelmaa kasvatuksen ja koulutuksen kentän kattavassa laajassa merkityksessä. Tämä pitää sisällään opetussuunnitelma-ajattelun historialliset, poliittiset, tieteelliset ja taloudelliset kytkennät niin kansallisessa kuin ylikansallisessa yhteydessä. Opetussuunnitelma asiakirjana on näin ollen vahvasti poliittinen muodoste, joka rakentuu tradition, tutkimustiedon ja poliittisten suhdanteiden ajallisesti ja paikallisesti määrittelemänä sekä historiallisesti vaihtelevana tekstikoosteena.
Ilmoittautuminen päättyy su 3.2.2013.
Max 20 opiskelijaa/ryhmä
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
Ryhmä 1 (Karila): Opintojaksolla tuotettavan esseen palautuspäivä 23.3. Esseen arviointi, jakson yhteenveto ja esseestä saatava palautekokoontuminen 10.4.klo 9.15-11.30
Ryhmä 2 (Saarivirta): Työskentelytapa sovitaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opintojakson KASSP7 vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti yleisenä tenttipäivänä 15.2., tämän jälkeen tenttiminen mahdollista maaliskuusta alkaen ainoastaan sähköisenä.
Vaihtoehtoisen suorituksen kirjallisuus:
- Atjonen, P. Hyvä, paha arviointi. Tammi. 2007.
- Rinne R., Simola H., Mäkinen-Streng M., Silmäri-Salo S. & Varjo J. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana. Suomen kasvatustieteellinen seura. 2011.
- Raivola, R., Tehoa vai laatua koulutukseen. WSOY. 2000.
- Arvioinnin teemanumero 2006. Suomen arviointiyhdistys (löytyy osoitteesta http://www.mv.helsinki.fi/home/hsimola/Laadunarv%20pol%20vaikutukset%20ss66_80%2006.pdf)
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 16.12.2012.
Luennolle ei ole ilmoittautumista.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti yksikön yleisinä tenttipäivinä ja kesätenttipäivänä 14.6.
Opintojaksoa on myös mahdollista tenttiä sähköisenä tenttinä 17.5. asti. Tenttiminen on mahdollista myös kirja kerrallaan-periaatteella.
Kurssi on tarkoitettu erityisesti oman laadullisen aineiston analysoinnin kanssa kamppaileville. Kurssilla sovelletaan erilaisia analyysitapoja kurssilaisten omiin aineistoihin ja katsotaan mitä kaikkea analyysi voisi olla ja miten siitä selviää.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 16.12.2012.
Max 16 opiskelijaa.
Kurssilla käsitellään kasvatusinstituutioiden kulttuuristen käytäntöjen ja tilojen tutkimista sekä etnografiaa erityisenä lähestymistapana instituutioiden tutkimukseen. Kurssi rakentuu kuudesta tapaamiskerrasta, jotka sisältävät alustuksia aiheeseen ja pienryhmätyöskentelyä. Luennoille valmistaudutaan lukemalla kurssimateriaalina olevat instituutioiden tutkimusta ja etnografista havainnointia ja analyysiä käsittelevät artikkelit. Kurssi sisältää myös pareittain tehtävän havainnointi- ja analyysitehtävän, jota käsitellään yhteisissä kokoontumisissa.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 16.12.2012.
Max 16 opiskelijaa.
Luento-opetus 15 h, luentojen välissä lukemistehtäviä sekä havainnointi- ja analyysitehtäviä.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään 2.1.2013.
Max 15 opiskelijaa.
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on aineopintojen kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät -kurssin suorittaminen.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy su 10.2.2013.
Kurssilla perehdytään laadullisen tutkimuksen eri vaiheisiin ja ratkaisuihin nk. eläytymismenetelmän kautta. Kurssi on tarkoitettu sekä eläytymismenetelmää omassa gradututkielmassaan käyttäville että vielä omia tutkimusmenetelmiään hakeville, laadullisesta tutkimuksesta kiinnostuneille opiskelijoille.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 10.2.2013.
Max 16 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 10.2.2013.
Jaksolla perehdytään kasvatustieteelliseen yhteiskunnallisen vallankäytön tutkimukseen. Kurssilla tutustutaan erityisesti Michel Foucault’n ajattelun keskeisiin lähtökohtiin ja niiden soveltamiseen kasvatustieteellisessä tutkimuksessa esimerkiksi hallinnan tutkimuksen sekä toimijaverkkoanalyysin muodossa
Max 12 opiskelijaa
Ilmoittautuminen Nettiopsussa päättyy 10.2.2013.
Aktiivinen osanotto kokoontumisiin, suullinen ja kirjallinen esitelmä.