HUOM!!! Tenttiminen sosiaalitutkimuksen laitoksella 2010-2011
Kirjatentit voi suorittaa vain SÄHKÖISEN TENTTIMISJÄRJESTELMÄN kautta lkv. 2010-2011 !
****************************************************
OPINTOKOKONAISUUKSIEN VASTUUHENKILÖT lkv. 2010-2011
I Sosiologian perusopinnot
Eriikka Oinonen
II Sosiologian aineopinnot
Matti Hyvärinen
III Sosiologian syventävät opinnot
Harri Melin
*********************************************************
KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT 2010 - 2011
HUOM!! Kirjallisuuskuulustelut järjestetään sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
I Sosiologian perusopinnot
P4 Sosiologian ja sosiaaliantropologian perusteet
Ari Rasimus
P5 Sosiologinen tutkimus
Tiina Tiilikka
P6 Tiede, tutkimus ja kirjoittaminen (sivuaineopiskelijat)
Sanna Raudaskoski
II Sosiologian aineopinnot
SOSLA1.2 Sosiaalitieteiden teoria
Tiina Tiilikka
SOSLA2.1 Tieto, tiede ja teknologia
Marja Alastalo
SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet
Eriikka Oinonen
SOSLA2.3 Kulttuurintutkimus
Matti Hyvärinen
SOSLA2.4 Sosiaaliset instituutiot ja käytännöt
Matti Hyvärinen
SOSLA2.5 Valta ja eriarvoisuus
Harri Melin
III Sosiologian/ sosiaaliantropologian syventävät opinnot
SOSLS1.1 Sosiologian teoria
Harri Melin
SOSLS1.2 Sosiologian klassikot
Harri Melin
S3 Harjoittelu
Marja Alastalo
TIEDEKUNNAN YHTEISTEN OPINTOJEN VASTUUOPETTAJAT
YTYH1 Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä ( opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Irmeli Järventie
YTYH2 Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa (suoritusten vastaanotto): Ritva Nätkin
YTYH3 Yhteiskuntatieteiden teoriat (opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Jaana Vuori
YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet (opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Marja Alastalo
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta
Tervetulotilaisuus sosiaalitutkimuksen laitoksen uusille opiskelijoille
Aika: keskiviikko 1.9.2010 klo 14.15 - 16
Paikka:Väinö Linna -sali
Tilaisuudessa on ensin koko laitoksen yhteinen tilaisuus ja sen jälkeen jakaantuminen oppiaineittain eri tiloihin.
Seuraavat tilat varattu oppiaineittain käyttöön yhteisen tilaisuuden päätyttyä:
HUOM!!!!
MUUTOS/26.8. johtuen yliopiston avajaisista (2.8. klo 12-14); opetus 2.9.- 3.9.2010!
OPPIMISEN JA OPISKELUN TAIDOT - Orientaatio yliopisto-opiskeluun
Laitoksen uusille pääaineopiskelijoille tarkoitettu orientaatio yliopisto-opiskeluun, myös vanhemmat opiskelijat ovat tervetulleita!
Aika: Torstaina 2.9. klo 9.00 - 11.15 JA perjantaina 3.9. klo 12.15 - 14.15
Paikka: Väinö Linna -sali, Linna
Koordinaattori: Paula Ristimäki
Ohjelma:
Torstaina 2.9.
9.00 - 9.15 Tilaisuuden avaus (Paula Ristimäki)
9.15 - 9.30 Laitoksen eettiset periaatteet (Mari Korpela)
9.30 - 10.00 HOPS - henkilökohtainen opintojen suunnittelu (Tarja Aaltonen)
10.00 - 10.15 Tauko
10.15 - 10.45 Tenttiminen ja muut opintojen suoritustavat (Eriikka Oinonen)
10.45 - 11.15 Seminaarityöskentely (Katja Repo)
Perjantaina 3.9.
12.15 - 12.30 Harjoittelu osana opintoja (Paula Ristimäki)
12.30 - 13.00 Kansainvälisyys opinnoissa (Paula Ristimäki)
13.00 - 13.15 Tauko
13.15 - 13.45 Oppijana verkossa (Mari Korpela)
13.45 - 14.15 Keskustelu ja palaute
******
Gradupäivä
Tässä keskustelutilaisuudessa gradunsa jo valmiiksi saaneet tai piakkoin saamassa olevat opiskelijat ja graduaan aloittelevat opiskelijat saavat vaihtaa ajatuksia graduntekoon liittyen. Konkarit voivat kertoa tutkimusprosessista iloine ja suruineen, kun taas aloittelevat tekijät saavat tilaisuuden kysellä mieltään askarruttavista asioista. Mukaan keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki, riippumatta siitä, missä vaiheessa gradu on.
Aika: 30.9.2010, klo 9-13
Paikka: LINNA K113
Koordinaattori: Miia Toivo
Kenelle suunnattu: Sosiaalitutkimuksen laitoksen oppiaineiden tutkielmaseminaarilaisille ja muille kiinnostuneille.
Kurssin korvaavuus: Kurssi on osa laitoksen tutkielmaseminaareja.
20 t luentokurssi oppialan historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Luentokurssi (20 t) sosiaalipsykologian peruskäsitteistä, historiasta, kysymyksenasetteluista ja lähtökohdista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Luennot keskiviikkoisin klo 9-12 alkaen 8.9., Väinö Linna -sali
Tenttitilaisuus ke 27.10. klo 9-11 ,Väinö Linna -sali
(Uusintatentti ke 10.11. klo 9-11 , Linna K 103)
Luennon seuraamista helpottava luentomoniste tulostettavissa sivulla http://www.uta.fi/laitokset/sostut/hlokunta/suoninen/suoninen.php näkyvästä linkista.
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
Koordinaattori: Ritva Nätkin
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
tiistaisin klo 10-12 Väinö Linna -sali, LINNA
****************
Opintosuoritus: Suoritetaan luentopäiväkirjalla
Luentosarjan ohjelma:
14.9.2010
Ritva Nätkin: suoritusohjeet + johdantoluento
21.9.2010
Ritva Nätkin: Hyvinvointivaltiollisen sosiaalipolitiikan rakentaminen
28.9.2010
Mikko Perkiö: Globaali sosiaalinen kehitys
5.10.2010
Katja Repo: Perhe, hoiva ja sosiaaliset oikeudet
12.10.2010
Jouko Nätti: Työ, työttömyys ja sosiaalipolitiikka
?..
26.10.2010
Pertti Koistinen: Työn, hoivan ja hyvinvoinnin muuttuvat suhteet
2.11.2010
Jouko Nätti: Sosiaalipolitiikka ja työelämän muutos
9.11.2010
Jorma Sipilä: Sosiaalipolitiikka ja talous
16.11.2010
Ritva Nätkin: Päihteet ja sosiaaliset ongelmat
23.11.2010
Paneeli: useampi opettaja
Pääaineopiskelijoille seminaari ja sivuaineopiskelijoille kirjallisuuskuulustelu.
**********************
KEVÄTLUKUKAUSI 2011
Seminaari jatkuu torstaisin klo 10-12:
Tarja Aaltonen, alkaen 13.1. Linna 5016 (24.3. Linna 5038-39)
Tiina Tiilikka,alkaen 13.1. Linna 5015 (24.3. Linna 6019)
Jukka Syväterä, alkaen 13.1.Virta 234.
*********************
Syksy 2010/Yhteiset luennot:
28.10.2010 klo10-12 , Pinni LS B3107: luennon teemana kirja-arviot, Minna Zechner
4.11.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana tutkimusetiikka, Tarja Aaltonen & Eriikka Oinonen
9.12.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana lähdekäytännöt, suullinen esittäminen ja argumentointi, Katja Repo
Sosiaalitieteen kvalitatiiviset menetelmät
Pääaineopiskelijoille luento- ja harjoituskurssi sosiaalitieteen laadullisista tutkimusmenetelmistä.
Luennot tiistaisin klo 14-16 (ajalla 7.9.-30.11.2010)
Menetelmäharjoitukset perjantaisin klo 9-16 välisenä aikana (ajalla 5.11-26.11.2010).
Lisäksi pienryhmissä tehtävät aineistonkeruuharjoitukset.
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin ja keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssi sisältyy sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja sosiaalipolitiikan pakollisiin aineopintoihin.
Työmuodot: Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, ryhmätöistä sekä opiskelijoiden etätyöskentelynä tekemästä aineistonkeruuharjoitustyöstä kurssin tarjoamin välinein.
Suoritustapa: luennot ja ryhmätyöt (24 t) sekä etätyöt (12 t).
Paikat:
Pääaineopiskelijoille pakollinen kandidaatin tutkinnon tutkielmaseminaari.
LUOKKARETKIÄ KULTTUURIIN, YHTEISKUNTAAN JA HISTORIAAN
Luokkaretkiä kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan:
Sosiaalitutkimuksen laitoksen järjestämä kurssi 25.10.-17.12.2010
Opettajat: FM, tutkija Marjo Kolehmainen & YTM, tutkija Katariina Mäkinen
Viime vuosina on tapahtunut eräänlainen "luokan paluu". Luokkatutkimuksen klassikot ovat edelleen ajankohtaisia, mutta keskustelunaiheiksi ovat nousseet myös esimerkiksi kysymykset identiteeteistä, elämäntyyleistä ja luokan suhteutumisesta sukupuoleen ja etnisyyteen. Tällä kurssilla kiinnostuksen kohteena on luokkatutkimuksen uusi nousu ja kurssilla tutustutaan niin luokkatutkimuksen historiaan kuin ajankohtaisiin keskusteluihin. Pääpaino on luokkatutkimuksen teorioihin ja metodologioihin perehtymisellä erityisesti yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Kurssilla käsitellään esimerkiksi luokkatutkimuksen klassikoita, suomalaista luokkatutkimusta, laadullisen luokkatutkimuksen menetelmiä ja luokan merkitystä metodologisten valintojen kannalta.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille välineitä erilaisten luokkakäsitysten ja luokkaa koskevien tutkimussuuntausten ymmärtämiseen. Käsiteltäviä aiheita käydään kurssilla läpi niin lukemistojen, yhteisten keskustelujen, luentomuotoisen opetuksen kuin monenlaisten käytännön harjoitusten kautta. Tarkoituksena on löytää yhdessä uusia näkökulmia luokan opiskeluun. Moni- ja poikkitieteellisen kurssin voi suorittaa sosiaalitutkimuksen laitoksen eri oppiaineisiin. Kurssi käy suoritukseksi aine- ja syventäviin opintoihin, ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalitutkimuksen perusteet hallitseville opiskelijoille. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää kurssilukemistoon perehtymistä sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja harjoituksiin. Lisäksi laaditaan luentopäiväkirja.
Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen ilmoittautumisen kautta syyskuun aikana, viimeistään 30.9.2010. Mainitse ilmoittautumisen yhteydessä pääaineesi, suorittamasi opintopistemäärä sekä kerro ja lähetä ilmoittautumisesi yhteydessä sähköpostia opettajille osoitteeseen: m.katariina.makinen@uta.fi tai marjo.kolehmainen
ja kerro miksi haluat kurssille!.
Kurssille valituille ilmoitetaan hyväksynnästä viikolla 41 eli viimeistään 15.10.2010. Kurssille otetaan korkeintaan 35 opiskelijaa.
Korvaavuus: NAISA2 Naistutkimuksen alat
NAISM6.1. Tutkimuskeskusteluihin perehtyminen
SPOLS1B Sosiaalipolitiikan nykykeskustelu
SOSLA 2.5. Valta ja eriarvoisuus.
SOSLS1 Sosiologian teoria ja klassikot (HUOM! sovittava opettajan kanssa erikseen)
Lisätietoja: Marjo Kolehmainen (marjo.kolehmainen@uta.fi); Katariina Mäkinen (m.katariina.makinen@uta.fi)
Tiistaisin 14.9.-9.11.2010, klo 9-12, Linna ML 51 (Varattu myös tilat: ti 14.9. klo 9-12 Linna 5014 ja ti 9.11. tila ilm. myöh.)
Koordinaattori: Katri Siponen
Opettajat: Joonas Miettinen, Satu Ojala, Katri Siponen, Niina Viitasalo ja Jouko Nätti
Kurssin kuvaus:
Kurssilla käsitellään työtä Euroopassa eri maissa. Kurssin näkökulmia ovat hyvinvointi työssä, työn joustavat käytännöt, epätyypillinen työ sekä työn ajan ja paikan kysymykset. Tutkimme näitä teemoja mm. sukupuolen, iän sekä työntekijän aseman näkökulmista tai opiskelijoiden toiveiden mukaan. Opettelemme samalla tilastomenetelmiä SPSS-ohjelman avulla, mm. muuttujien muunnoksia, ristiintaulukointeja, kuvioiden tekemistä sekä perusmonimuuttujamenetelmiä. Kurssin osallistujilta edellytetään SPSS-perustaitoja (esim. Yhteisten opintojen Tilastotieteen ja SPSS:n perusteet -kurssi suoritettu).
Tavoitteena on innostaa opiskelijoita tutkimaan työtä sekä matalin askelin oppia huomaamaan, miten tutkimuskysymys operationalisoidaan kvantitatiiviseksi analyysiksi ja mitä tilastoanalyysiohjelmat tarjoavat. Painotamme tulosten tulkinnan taitoja. Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa vuodelta 2005. Kurssi antaa mahdollisuudet kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen. Huomatkaahan opiskelijat myös, että yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta kvantitatiivisen analyysin perusosaaminen voi olla tärkeää.
Sisältö ja työskentelytavat:
Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoituksista. Kullakin kerralla aiheeseen perehdyttävän johdantoluennon jälkeen tutkitaan, millaiset mahdollisuudet aineisto tarjoaa tutkia kyseistä teemaa sekä harjoitellaan perustavia menetelmiä SPSS-ohjelmalla. Harjoituksiin kuuluu opetuskertojen välillä itsenäisesti tai ryhmissä suoritettava tehtävä, joista kootaan päätösseminaariin pieni kvantitatiivista ja vertailevaa tutkimusta arvioiva esitys. Tarkoitus ei ole tuottaa oikeita vastauksia vaan arvioida tuotettujen tulosten antia ja rajoja.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen, jaetun materiaalin soveltaminen sekä harjoitusten tekeminen yksin tai yhdessä. Moodle-alueen "helpdeskissä" saa ja pitää kysyä kurssin teemoista ja analyysin mahdollisista ongelmista.
Korvaavuudet:
sosiaalipolitiikka: SPOLA3A1 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus, SPOLS21 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus; sosiaalityö: STYÖS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus; sosiologia: SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet; sosiaalipsykologia: SPSYA2.4 Instituutiot, organisaatiot ja ryhmät; naistutkimus: NAISM4 Menetelmäopinnot I ja NAISM6.2 Menetelmäopinnot II
Lisätietoja: Katri Siponen (katri.siponen@uta.fi)
Sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen ja sosiaaliantropologian yhteinen orientoiva tutkielmaseminaari, syksy 2010
Tavoitteet: tutkimuksen teon perusprosessien ja välineiden hallinta, oman tutkimusintressin selkiytyminen, alustava gradusuunnitelma ja tutustuminen kolmeen pro gradutyöhön oman tutkielman intressialueelta.
Opettajat:
Matti Hyvärinen (sosiologia, sosiaaliantropologia), Anja Riitta Lahikainen (sosiaalipsykologia - seminaari vain 1. periodilla), Jouko Nätti (sosiaalipolitiikka), Päivi Korvajärvi (naistutkimus)
*****************
VANHAA TEKSTIÄ -TARKISTETTAVA!:
Kesto: periodit 1-2; 1. periodilla oppiaineiden yhteinen osuus, 2. periodilla oppiainekohtaiset osuudet.
Aika ja paikka:
Yhteinen ohjelma :
Järjestäytyminen: Mitä gradu on (osana tutkintokokonaisuutta) ?
Laitoksen tutkimusprojektien esittely (Hyvärinen)
Tutkimussuunnitelma (Päivi Korvajärvi,Jouko Nätti )
Gradunteko prosessina -seminaari, valmistuneet kertovat.
Tutkimusetiikka, (Matti Hyvärinen)
Gradu tulee - oletko valmis? (Lahikainen)
2. periodi
Yhteisenä opetuksena kandiseminaarien kanssa Lähdepaja
TIEDONHAUN JA LÄHTEIDEN HALLINNAN syventävä koulutus (3 tuntia/opiskelija)
- ilmoittautuminen kurssilla.
Ajat ja paikat (Kirjaston tiloja),valitse yksi vaihtoehto
SPSYS4.1 Orientoiva tutkielmaseminaari
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Taloussosiologian seminaari / Seminar on Economic Sociology
Taloussosiologian seminaari on tarkoitettu syventävien ja jatko-opintojen opiskelijoille, jotka valmistelevat tai suunnittelevat opinnäytettä talouden sosiologisen tutkimuksen alalta. Työtapana on osanottajien tekstiluonnosten ja työsuunnitelmien käsittely sekä vierailijoiden esitelmät. Johdatuksena aihepiiriin suositellaan Richard Swedbergin teosta "Principles of Economic Sociology" sekä Carlo Trigilian teosta "Economic Sociology" joita ei kuitenkaan varsinaisesti käsitellä seminaarissa.
Korvaavuus: Kurssi on jatkuvatoiminen. Osallistuminen 8 kokoontumiseen ja oma esitys seminaarissa = 6 op. Kurssilla voi suorittaa sosiologian syventäviä opintoja (kohdasta SOSLS2) tai jatko-opintoja. Suorituksen käyttämisestä muihin oppiaineisiin tulee sopia ko. oppiaineen vastuuopettajan kanssa.
Aika ja paikka: Seminaari jatkuu koko lukuvuoden. Syyslukukauden kokoontumiset tiistaisin klo 14 - 16 seuraavina päivinä: 21.9., 5.10., 2.11., 16.11., 30.11., 14.12.
Kevätlukukauden kokoontumiset tiistaisin klo 14 - 16 seuraavina päivinä 11.1, 25.1., 8.2., 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., 3.5. Paikka YTI:n seminaarihuone, PinniB 3076-3077.
Seminaariin osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen sähköpostilla kurssin opettajille (sähköpostios.:risto.heiskala@uta.fi, jari.aro@uta.fi). Viestin otsikkoon tunnus TSS.
Vetäjät: prof. Risto Heiskala, tutkija Jari Aro
LUOKKARETKIÄ KULTTUURIIN, YHTEISKUNTAAN JA HISTORIAAN
Luokkaretkiä kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan:
Sosiaalitutkimuksen laitoksen järjestämä kurssi 25.10.-17.12.2010
Opettajat: FM, tutkija Marjo Kolehmainen & YTM, tutkija Katariina Mäkinen
Viime vuosina on tapahtunut eräänlainen "luokan paluu". Luokkatutkimuksen klassikot ovat edelleen ajankohtaisia, mutta keskustelunaiheiksi ovat nousseet myös esimerkiksi kysymykset identiteeteistä, elämäntyyleistä ja luokan suhteutumisesta sukupuoleen ja etnisyyteen. Tällä kurssilla kiinnostuksen kohteena on luokkatutkimuksen uusi nousu ja kurssilla tutustutaan niin luokkatutkimuksen historiaan kuin ajankohtaisiin keskusteluihin. Pääpaino on luokkatutkimuksen teorioihin ja metodologioihin perehtymisellä erityisesti yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Kurssilla käsitellään esimerkiksi luokkatutkimuksen klassikoita, suomalaista luokkatutkimusta, laadullisen luokkatutkimuksen menetelmiä ja luokan merkitystä metodologisten valintojen kannalta.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille välineitä erilaisten luokkakäsitysten ja luokkaa koskevien tutkimussuuntausten ymmärtämiseen. Käsiteltäviä aiheita käydään kurssilla läpi niin lukemistojen, yhteisten keskustelujen, luentomuotoisen opetuksen kuin monenlaisten käytännön harjoitusten kautta. Tarkoituksena on löytää yhdessä uusia näkökulmia luokan opiskeluun. Moni- ja poikkitieteellisen kurssin voi suorittaa sosiaalitutkimuksen laitoksen eri oppiaineisiin. Kurssi käy suoritukseksi aine- ja syventäviin opintoihin, ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalitutkimuksen perusteet hallitseville opiskelijoille. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää kurssilukemistoon perehtymistä sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja harjoituksiin. Lisäksi laaditaan luentopäiväkirja.
Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen ilmoittautumisen kautta syyskuun aikana, viimeistään 30.9.2010. Mainitse ilmoittautumisen yhteydessä pääaineesi, suorittamasi opintopistemäärä sekä kerro ja lähetä ilmoittautumisesi yhteydessä sähköpostia opettajille osoitteeseen: m.katariina.makinen@uta.fi tai marjo.kolehmainen
ja kerro miksi haluat kurssille!.
Kurssille valituille ilmoitetaan hyväksynnästä viikolla 41 eli viimeistään 15.10.2010. Kurssille otetaan korkeintaan 35 opiskelijaa.
Korvaavuus: NAISA2 Naistutkimuksen alat
NAISM6.1. Tutkimuskeskusteluihin perehtyminen
SPOLS1B Sosiaalipolitiikan nykykeskustelu
SOSLA 2.5. Valta ja eriarvoisuus.
SOSLS1 Sosiologian teoria ja klassikot (HUOM! sovittava opettajan kanssa erikseen)
Lisätietoja: Marjo Kolehmainen (marjo.kolehmainen@uta.fi); Katariina Mäkinen (m.katariina.makinen@uta.fi)
NAISM3/NAISS3 Feminist Methodology, 5 ECTS
Lectures: Thursdays 14-16 (exception 9.9. 14.00-17), 2 September-7 October 2010
Place: Linna K 103, except on 7.10. Pinni B1096. (The course will be videoed to the University of Jyväskylä).
Objectives: The course will deepen the students´ knowledge about feminist epistemology and methodology. The students will understand the central discussions of situating knowledge and the meaning of experience and commitment in relation to knowledge. The students can relate the readings of empirical research to larger debates on knowing and apply this to their own studies.
Modes of study: Active participation in the lectures and a lecture diary.
Program:
2.9. Dr. Kirsti Lempiäinen: Introduction to Feminist Methodology
9.9. Professor Sandra Harding: Feminist and Postcolonial Science Theories: Convergences and Disconnects
Professor Karin Widerberg: Methods of Inquiry - Feminist Approaches within Social Sciences. Sustainable Methods in Post-colonial Times (Note time: 14.00-17)
16.9. Docent, Director Clare Hemmings: Interdisciplinarity and Its Methodological Challenges
23.9. Docent, Director Clare Hemmings: Feminist Approaches to Sexuality
30.9. Docent, Academy Research Fellow Marja Vehviläinen: Researching Gender, Agency and Institutions
7.10. Docent Jaana Vuori: Analyzing Encounters and Texts. The Case of Integration Work with Migrants
The lecture diary may be written in Finnish or in English.
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradu -tutkielmaa aihepiiristä tekeville opiskelijoille. Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestävät useat laitokset ja oppiaineet ja tutkimusyksiköt yhteistyönä; informaatiotutkimus, naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa.
Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa opiskeleville. Seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Opintopisteitä seminaarista voi saada 2-7 seuraavasti:
2 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti lukuvuoden seminaareihin - lukemalla esitelmäpaperit ja osallistumalla keskusteluun - ja kirjoittamalla lyhyen oppimispäiväkirjan.
3 - 5 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti seminaariin ja esittämällä siellä paperin omasta tutkimuksestaan.
Lisäopintopisteitä saa, jos edellisten lisäksi lukee seminaarikirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla ja esittää lukeneisuutensa esim. päiväkirjassa tai esitelmässä.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Marja Alastaloon (e-mail: marja.alastalo@uta.fi).
******************************************
Kokoontumiset KEVÄTLUKUKAUDELLA 2011
4.2.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16) ja 8.4.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16)
******************************************
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari 8.4.2011
Paikka Linna h. 5014, TaY (Kalevantie 5)
10-12
YTT, Kirsti Lempiäinen, Tampereen yliopisto: The Interconnections between class, gender and agency in higher education
YTT, Marja Alastalo & YTM Anne Hautamäki, Tampereen yliopisto: Sosiologian työnjako ja sukupuoli
12-13 Lounastauko
13-16 Taide, teknologia ja kulttuuripolitiikka -teemailtapäivä
YTT, Sakari Taipale, Jyväskylän yliopisto: Mobilities in Finland?s information society strategies from 1995 to 2010
YM, FM, Niina Simanainen, Jyväskylän yliopisto: New media and discourses of technology in the arts
YM, Mikko Karaiste, Jyväskylän yliopisto: Mapping digital film
Mixed methods - tutkimuskysymyksistä tutkimusasetelmaan, 23.-24.9.2010, 1/3 op - kurssi erityisesti jatko-opiskelijoille, mutta myös perustutkinto-opiskelijat ovat tervetulleita (jokainen sopii korvaavuudesta itse).
Kurssin tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä monia menetelmiä hyödyntävästä tutkimusotteesta. Kurssilla hahmotellaan, mitä mixed methods tämän päivän tutkimuksessa on, ja mitä se voisi olla, opetellaan rakentamaan tutkimusasetelmia, joissa keskeistä on sopivien menetelmien valinta suhteessa tutkimuskysymykseen ja aineistoon, puretaan vastakkainasetteluja laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen väliltä sekä syvennetään ymmärrystä teorian ja empirian välisistä suhteista. Kurssin järjestävät Sosiaalitutkimuksen laitos, YTI sekä Allianssi-IHME.
OHJELMA
TO 23.9.2010
Luennot ja paneelikeskustelu
klo 9.15 - n. klo 11 Pertti Töttö, Johdanto
klo 12.00 - 13.30 Matti Kortteinen, Miten yhdistää erityyppisiä aineistoja konkreettisessa sosiaalitutkimuksessa? - Ajattelutapa ja esimerkkejä
klo 13.45 - 14.30 Tero Mamia, Voikkaa-tutkimus ja sen esikuva Marienthal-tutkimus
klo 15.00 - n. 16.30, paneelikeskustelu, pj. Jouko Nätti, keskustelijoina kurssin opettajat ja opiskelijat
PE 24.9.2010
Seminaarit
klo 9.15 - n. 15, 2-3 seminaariryhmää osallistujamäärän mukaan
Työ, hyvinvointi ja sukupuoli - tutkijaseminaari on tarkoitettu sekä jatko-opiskelijoille että tutkijoille. Seminaarin ohjelma sovitaan lukukauden alussa. Seminaari kokoontuu to klo 14-16. Ensimmäinen kokoontumiskerta on to 30.9.2010, Paikka: Linna 5016.
Syksyn seuraavat kokoontumisajat ovat alustavasti:
to 28.10.
to 11.11.
to 25.11.
to 9.12.
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradu -tutkielmaa aihepiiristä tekeville opiskelijoille. Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestävät useat laitokset ja oppiaineet ja tutkimusyksiköt yhteistyönä; informaatiotutkimus, naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa.
Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa opiskeleville. Seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Opintopisteitä seminaarista voi saada 2-7 seuraavasti:
2 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti lukuvuoden seminaareihin - lukemalla esitelmäpaperit ja osallistumalla keskusteluun - ja kirjoittamalla lyhyen oppimispäiväkirjan.
3 - 5 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti seminaariin ja esittämällä siellä paperin omasta tutkimuksestaan.
Lisäopintopisteitä saa, jos edellisten lisäksi lukee seminaarikirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla ja esittää lukeneisuutensa esim. päiväkirjassa tai esitelmässä.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Marja Alastaloon (e-mail: marja.alastalo@uta.fi).
******************************************
Kokoontumiset KEVÄTLUKUKAUDELLA 2011
4.2.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16) ja 8.4.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16)
******************************************
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari 8.4.2011
Paikka Linna h. 5014, TaY (Kalevantie 5)
10-12
YTT, Kirsti Lempiäinen, Tampereen yliopisto: The Interconnections between class, gender and agency in higher education
YTT, Marja Alastalo & YTM Anne Hautamäki, Tampereen yliopisto: Sosiologian työnjako ja sukupuoli
12-13 Lounastauko
13-16 Taide, teknologia ja kulttuuripolitiikka -teemailtapäivä
YTT, Sakari Taipale, Jyväskylän yliopisto: Mobilities in Finland?s information society strategies from 1995 to 2010
YM, FM, Niina Simanainen, Jyväskylän yliopisto: New media and discourses of technology in the arts
YM, Mikko Karaiste, Jyväskylän yliopisto: Mapping digital film
Taloussosiologian seminaari / Seminar on Economic Sociology
Taloussosiologian seminaari on tarkoitettu syventävien ja jatko-opintojen opiskelijoille, jotka valmistelevat tai suunnittelevat opinnäytettä talouden sosiologisen tutkimuksen alalta. Työtapana on osanottajien tekstiluonnosten ja työsuunnitelmien käsittely sekä vierailijoiden esitelmät. Johdatuksena aihepiiriin suositellaan Richard Swedbergin teosta "Principles of Economic Sociology" sekä Carlo Trigilian teosta "Economic Sociology" joita ei kuitenkaan varsinaisesti käsitellä seminaarissa.
Korvaavuus: Kurssi on jatkuvatoiminen. Osallistuminen 8 kokoontumiseen ja oma esitys seminaarissa = 6 op. Kurssilla voi suorittaa sosiologian syventäviä opintoja (kohdasta SOSLS2) tai jatko-opintoja. Suorituksen käyttämisestä muihin oppiaineisiin tulee sopia ko. oppiaineen vastuuopettajan kanssa.
Aika ja paikka: Seminaari jatkuu koko lukuvuoden. Syyslukukauden kokoontumiset tiistaisin klo 14 - 16 seuraavina päivinä: 21.9., 5.10., 2.11., 16.11., 30.11., 14.12.
Kevätlukukauden kokoontumiset tiistaisin klo 14 - 16 seuraavina päivinä 11.1, 25.1., 8.2., 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., 3.5. Paikka YTI:n seminaarihuone, PinniB 3076-3077.
Seminaariin osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen sähköpostilla kurssin opettajille (sähköpostios.:risto.heiskala@uta.fi, jari.aro@uta.fi). Viestin otsikkoon tunnus TSS.
Vetäjät: prof. Risto Heiskala, tutkija Jari Aro
Globaalin muutoksen hallinta -tutkimusseminaari
on tutkijaseminaari, jossa käsitellään globaalin muutoksen hallintaa ja transnationaalisten hallintamallien kotouttamista. Seminaari soveltuu aiheesta kiinnostuneille jatko-opiskelijoille ja tutkijoille. Seminaari toimii läheisessä yhteydessä "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" -tutkimusprojektiin.
Kokoontumiset keväällä 2011
Kevään kokoontumiset ovat seuraavina päivinä - aina maanantaina klo 10-12 huoneessa Virta 388, 3 krs.:
24.1.
31.1.
14.2.
21.2.
7.3.
28.3.
4.4.
11.4.
2.5.
9.5.
16.5.
Seminaari on avoin laitoksen kaikkien aineiden jatko-opiskelijoille ja siihen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista.
****************
Osoite projektin "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" sivulle: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/tutkimus/projektit/moderns.php
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
29.10.
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (Marja Alastalo)
5.11.
Empiirisen tutkimuksen prosessi (Marja Alastalo)
12.11.
Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (Marja Alastalo & Helena Laaksonen, FSD)
19.11.
Numerotiedon lukutaito (Marja Alastalo)
26.11.
Kokeellinen tutkimus (Kalevi Korpela)
3.12.
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (Marika Enwald)
10.12.
Yhteenveto Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (Marja Alastalo)
17.12. Tentti klo 10-12
Uusintatentti pe 14.1.2011 klo 10-12 PinniB1096.
Suoritusten vastaanottajat laitoksittain, ks. http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/yhteisetopinnot/vastuuopettajat.html
Suoritusohje tiedotusopin pääaineopiskelijoille, ks. http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/opintoopas/essee_ohjeet/TIEDAT1B_esseeohjeet/AT1B_esseeohje2010-12.pdf
Luentokurssi 20 t sosiaaliantropologian historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, kysymyksenasetteluista, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Aika:
ti 26.10.- 30.11.2010 klo 12-14 ja
ke 27.10. - 17.11.2010 klo 10-12
Paikka: päätalo ls A1
Tentti ti 30.11. klo 12 -14, päätalo ls A1
Uusintatentti ke 15.12. klo 10-12, Pinni LS B1097
TOINEN UUSINTATENTTI JÄRJESTETÄÄN TAMMIKUUSSA 2011. AIKA JA PAIKKA ILMOITETAAN MYÖHEMMIN.
NAISP1.1. Naistutkimuksen peruskurssi 2 op
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus, sukupuolen tutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, josta annetaan tarkemmat ohjeet luennoilla. Luentopäiväkirjan ohje löytyy myös verkkosivulta http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopaivakirjanohje.pdf
Suositellaan, että kirjatentti NAISP1.2 Naistutkimuksen perusteet suoritetaan saman lukukauden aikana kuin peruskurssi.
Luennot tiistaisin klo 14-17, päätalo ls A1
Luentopäiväkirjojen palautus paperitulosteina pe 17.12. mennessä Linna 6065, Jaana Vuori (lokero oven pielessä). Muista opiskelijanumero ja nimi! Pienen palautteen sisältävät luentopäiväkirjat voi noutaa 17.1. lähtien sosiaalitutkimuksen laitoksen kansliasta Anneli Kuusistolta, huone Linna 5059.
26.10. klo 14-16 (huom.)Dos. Jaana Vuori: Sukupuoli, tasa-arvo ja erot
2.11. Prof. Päivi Korvajärvi:
Feministisen tutkimuksen linjat
9.11. YTT Anu Hirsiaho ja Jaana Vuori: Erojen näkökulma ja
jälkikolonialistinen feminismi
16.11. FM Marjo Kolehmainen & YTM Katariina Mäkinen:
Johdatus queer-tutkimukseen
23.11. FL Arto Jokinen: Johdatus kriittiseen miestutkimukseen
30.11. YTT Anu Hirsiaho: Transnationaalit feminismit
7.12. Jaana Vuori: Miten minusta tulee sukupuolittunut minä
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
Kurssin tavoitteena on tarkastella hyvinvointivaltion muutosta palvelujärjestelmän uudistusten kautta.
Sosiaali- ja terveyspalveluja organisoidaan yhä useammin markkinaperusteisiin ratkaisuihin tukeutuen. Tilaaja-tuottajamalli, kilpailutukset, palvelujen ulkoistaminen ja palvelusetelit ovat esimerkkejä uusista toimintatavoista hyvinvointipalvelujen tuotannossa.
Työskentely: Kurssilla työskennellään lukupiirimuotoisesti. Jokaisella kokoontumiskerralla on ensin lyhyt luento tai alustus ja sen jälkeen käsitellään etukäteen luettuja artikkeleita. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa, kurssiin liittyvän materiaalin lukemista ja annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Kurssille ilmottaudutaan ennakkoon 1.10. mennessä, jonka jälkeen osallistujat saavat ennen ensimmäistä kokoontumista luettavan materiaalin.
Korvaavuus:
Suorittamalla kurssin ja siihen liittyvät tehtävät voi korvata 2 op ja kirjoittamalla lisäksi esseen voi korvata 6 op. Korvattavat kohdat:
SOSIAALIPOLITIIKKA: SPOLA3A2 Hallinta ja kansalaisuus
SOSIOLOGIA: SOSLA 2.4. Sosiaaliset instituutiot ja käytännöt.
Mahdolliset korvaavuudet muissa oppiaineissa sovittava erikseen.
Orientoivan pro gradu -seminaarin jälkeen. Jakautuminen ryhmiin tapahtuu 28.10. klo 9-10 Linna 4026.
Mikäli olet suorittanut orientoivan seminaarin jo aikaisemmin, ota suoraan yhteys pro gradu -seminaarin vetäjiin.
Ilmoittaudutaan orientoivaan pro gradu -seminaariin, ja 28.10. ilmoittudutaan johonkin avautuvista ryhmistä.
Employment Protection in Europe - online course
Compensation: doctoral studies
Target group: post-graduate students in social sciences
Credits: 4 ECTS of active participation and extra 2 ECTS from essay.
Time: Starts up in the week 45, 2010 and ends in the week 4, 2011.
An advance enrollment for a course in week 43, 2010.
***************************************************
Employment Protection in Europe
Introduction to the idea, history, methods and national practices of employment protection.
Objectives:
The history of social policies and social movements clearly verify that in the coattails of industrialization there was interest to protect labour for economic and work related risks. The labour, and, in some degree, their families have been protected against too long working days, low pay, unfair contracts and unhealthy working conditions. The early interventions are seen as expression of the interest to develop minimum rules and negative control against dismissals. Later on the idea of social protection took more positive and proactive forms within the areas of employment protection, career development, training and re-training and workers´ codetermination rights at the work place. This lead to the declaration of the fundamental rights of workers, first by the ILO ( ILO: workers´ rights) and then by the EU (The Charter of Fundamental Social Rights of the European union 1999).
The objectives of this online course are to introduce doctoral students into the history, concepts and methods of employment protection and give an overview of practices and outcomes of employment protection.
Teachers:
Pertti Koistinen in cooperation with Kimmo Jarvanne, Alfred Bittareav and invited speakers.
Teaching method:
Online course including presentations, texts for reading. We use the Moodle -learning software.
Contents:
********************************************************
Literature:
Anderssen T., et al (2007) The Nordic model - embracing globalisation and sharing risks. ETLA publications.
Brzinsky-Fay, Chr. (2010) The concept of transitional labour markets - a theoretical and methodological inventory. (forthcoming)
Crough, C., (2010) Beyond the flexibility trade-off: reconciling confident consumers with insecure workers. (a paper)
Glassner, V., Keune., M. (2010) Collective bargaining in a time of Crisis. (http://www.gusto-project.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=158:collective-bargaining-and-the-crisis&catid=35:academic-papers&Itemid=57)
Erlinghagen, M., (2008) Self-perceived job insecurity and social context: a multilevel analysis of 17 european countries. European sociological review, vol 24. 2: 183-197
Julkunen, R., (2009) Uuden työn paradoksit. Vastapaino.
Koistinen, P., (2010) Employment protection in the context of collective dismissals - an european view. (forthcoming)
Määttä, P., (2008) The ILO principle of equal pay and its implementation, Tampere University Press. Tampere
Perotti, E., von Thadden, E-L., (2006) Political economy of corporate control and labour rents. Journal of Political Economy, Vol. 114 No. 1, 145 - 174.
Van Peijpe, T., (1998) Employment protection under strain. Kluver.
Suoranta, A., (2009) Halvennettu työ. Vastapaino.
Supiot, A., (2001) Beyond employment - changes in work and the future of labour law in Europe. Oxford University Press.
Taylor-Gooby, P., (2004) New risk, new welfare: the transformation of the european welfare state. Oxford university press. Oxford.
Other sources:
Harvey, D., (2010) Reading Marx with David Harvey (http://davidharvey.org/)
Crough, C. (2010) Gusto -project (http://www.gusto-project.eu/)
EIRO: European Industrial Relations Observatory (http://www.eurofound.europa.eu/eiro/structure.htm)
Belgian precedence program 2010 (http://www.eurofound.europa.eu/presidencies/index.htm)
PerLa - Lapsuuden ja perheen tutkimuksen valtakunnallinen poikkitieteellinen jatkokoulutusseminaari (periodit II, III ja IV).
Opettajat: Anja-Riitta Lahikainen ja Ritva Nätkin
Tervetuloa Perlan poikkitieteelliseen ja valtakunnalliseen jatkokoulutusseminaariin joko jatkotutkinto-opiskelijana tai vierailevana jatkotutkinto-opiskelijana tai tutkijana.
Seminaari on avoin kaikille yhteiskuntatieteellisesti painottunutta, lapsuuden ja perheen tutkimuksen alan väitöskirjaa tai muuta tutkimusta tekeville.
Seminaari tarjoaa keskustelufoorumin, jonne voi tuoda väitöskirjaan liittyviä teemoja, tutkimussuunnitelmia, metodisia kysymyksiä ja artikkeliluonnoksia.
Jatkokoulutusseminaarin aikataulu muotoutuu toiveidenne ja tarpeidenne mukaan. Pyydämme ilmoittautumaan allekirjoittaneille ja tekemään ehdotuksen omasta esitysajasta ja -aiheesta. Jatkokoulutusseminaarin pitäjät esittelevät omaa tutkimustaan myöhemmin ilmoitettavana aikana.
Seminaari-istunnot keväällä 2011 ovat keskiviikkoisin klo 16.15-18 alkaen 19.1.
Paikka: Linna 5015
Anja Riitta Lahikainen sosiaalipsykologian professori, sähköposti: ssanla@uta.fi
Ritva Nätkin sosiaalipolitiikan yliopiston lehtori, sähköposti: ritva.natkin@uta.fi
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
10.1.-14.2. Heikki Mäki-Kulmala
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
21.2. Risto Kunelius
7.3. Liisa Häikiö
14.3. Heino Nyyssönen
21.3. Kirsti Lempiäinen
28.3. Markku Ojanen
4.4. Risto Heiskala
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
SOSYA1.1 Sosiaalitieteiden teoria luennot
Sosiaalitutkimuksen yhteiset opinnot
Laajuus 2 op, Luento-opetus 24 tuntia
Pää- ja sivuaineopiskelijoille luentosarja, jossa perehdytään sosiaalitieteiden käsitteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin.
Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Suoritustapa: Lyhyt 4 liuskan mittainen oppimispäiväkirja, jossa opiskelija pohdiskelee kolmen kiinnostavimmaksi katsomansa luentojen teeman suhteen sitä, mitä hän kurssin kuluessa on oppinut. Oppimispäiväkirjan laatimisen helpottamiseksi jokaisen luennon pitäjän pyydetään esittämään luentonsa yhteydessä 2 kysymystä tai problematisointia tai tehtävää. Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ohjeet oppimispäiväkirjan tekoon löytyvät:http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/opiskelu.php (yleiset ohjeet ja plavelut).
Luennoitsijan niin halutessa power pointit ja muu mahdollinen materiaali on luennon jälkeen nähtävissä osoitteessa: www.uta.fi/laitokset/sostut/oppimateriaali/sosiaalitieteenteoriat
Oppimispäiväkirjan vastaanottajat ja tarkastajat:
sosiologia: Eriikka Oinonen
sosiaalipolitiikka:
sosiaalipsykologia:
sosiaaliantropologia:
naistutkimus:
Oppimispäiväkirjat (1 riviväli-kaksipuolinen, printattu) toimitetaan paperiversioina tarkastajille .... mennessä .
Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät
Ennen SOSYA2.2 -kurssin suorittamista tulee kurssi TILTY1 olla suoritettuna.
Kurssi on tarkoitettu sosiaalitutkimuksen laitoksen pääaineopiskelijoille (luennot 16 t ja harjoitukset 20t).
Kurssin tavoitteet: Kurssin aikana opiskelija perehtyy kvantitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin sekä menetelmällisiin keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssin sisältö: Kurssiin kuuluu luento-opetusta 16 tuntia sekä harjoituksia 20 tuntia.
Suoritustapa: Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 luentokuulustelun sekä harjoitustyön perusteella. Suoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin.
Aikataulu:
Kaikille yhteiset luennot järjestetään torstaisin klo 10-12 Paavo Koli -salissa ajalla 13.1. - 3.3, luennoitsijana Noora Ellonen. Viimeisellä luentokerralla 3.3. järjestetään luentotentti.
Harjoitukset järjestetään kolmessa eri ryhmässä. Kaikki ryhmät pidetään Linnan mikroluokassa nro 50.
Ryhmät ovat:
Ilmoittautuminen RYHMIIN ajalla 23.11.- 10.12.2010
HUOM! Kurssille osallistuminen edellyttää, että kurssi TILTY1 on suoritettu!
Vastuuhenkilöt:
1) Johdantoluennot, harjoitukset, palautekeskustelu ja arviointi:
Sanna Raudaskoski, Hanna Rautajoki ja Inka Koskela
2) Teemaluennot: eri luennoitsijoita
Paikka ja aika:
3-4 periodi kevät 2011, maanantaisin klo 12-14, Linna 5014.
13 opetuskertaa
10.1. -21.2. Johdantoluennot
28.2.- 28.3. Sovellusluennot
18.4. Palautekeskustelu
Kurssin sisältö ja tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on opettaa etnometodologian peruslähtökohdat, tutustuttaa opiskelijat vuorovaikutuksen tutkimuksen keskeisiin työvälineisiin sekä esitellä menetelmien soveltamista erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Kurssi jakautuu kahteen osaan: johdanto- ja sovellukset -osaan. Johdanto-osassa menetelmien peruskäsitteitä käsitellään kirjallisen materiaalin, harjoitusten ja demonstraatioiden avulla. Soveltavan tutkimuksen osiossa esitellään Tampereen yliopiston Sosiaalitutkimuksen laitoksella tehtävää vuorovaikutuksen tutkimusta ja syvennetään etnometodologisten lähestymistapojen tuntemusta.
Suoritustapa ja arviointi:
-läsnäolo lähiopetustunneilla (luennoilla ja harjoituksissa)
-kotilukemistot ja harjoituksiin liittyvät tehtävät
-luentoihin, jaettuun materiaaliin ja harjoituksiin perustuvan portfolion tuottaminen.
Kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Oheislukemisto:
1) Francis, David & Hester, Stephen (2004) Going Public. Luku 5 teoksessa: An Invitation to Ethnomethodology. Sage, London.
2) Suoninen, Eero (2001): Harold Garfinkel. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere.
3) Heritage, John (1984) Keskustelunanalyysi. Teoksessa Harold Garfinkel ja etnometodologia. Gaudeamus, Jyväskylä.
4) Seppänen, Eeva-Leena (1997): Vuorovaikutus paperilla. Teoksessa: Liisa Tainio (toim.) Keskustelunanalyysin perusteet. Vastapaino, Tampere.
5) Raevaara, Liisa; Ruusuvuori, Johanna ja Haakana, Markku (2001) Institutionaalinen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Teoksessa Johanna Ruusuvuori ym. (toim.) Institutionaalinen vuorovaikutus. SKS, Helsinki
6) Arminen, Ilkka (2005) Conversation Analysis and its Applications. Teoksessa Ilkka Arminen: Institutional Interaction. Ashgate, Aldershot.
Harjoitukset:
Tarkempi ohjeistus harjoitustehtäviin annetaan kullakin harjoituskerralla. Tehtävissä on tarkoitus soveltaa johdanto-osiossa (luennot ja lukemisto) opittuja asioita.
Luentopäiväkirja:
Sovellusosion luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, jossa opiskelija arvioi luennon keskeisimpiä sisältöjä ja kysymyksiä.
Portfolio:
Opiskelijat koostavat harjoitustehtävistä, lukemistoista ja luentopäiväkirjasta kurssin aikana kurssikansion eli portfolion. Harjoitustehtävien ja luentopäiväkirjan lisäksi portfolioon voi halutessaan kerätä myös muuta kurssin teemoihin liittyvää oheismateriaalia. Portfolion tarkoitus on osoittaa opiskelijan omakohtaista ymmärrystä opeteltavista asioista. Palautekeskustelussa opettaja kommentoi portfolioita, opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja keskustellaan yhdessä kurssin toimivuudesta. Portfolion tarkoituksena on paitsi toimia kurssisuoritteena, myös tukea opiskelijan omaa myöhempää oppimista, itsearviointia ja menetelmällistä osaamista.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa. Ensisijaisesti pääaineopiskelijoille suunnattu kurssi. Tilaa jäädessä yli myös sivuaineopiskelijat huomioidaan. Muutoin sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.
Social Inequalities , lectures (18 h)
Time: on Thursdays at 10-12 beginning on 10th March, 2011 (4. period).
Place: Linna building, room 5014 (except on 24th March; room Linna 6017)
David Harveyn luennoilla perehdytään Marxin Pääomaan. Kurssin runkona toimivat Harveyn luennot Pääoman ensimmäisestä osasta (http://davidharvey.org/reading-capital). David Harvey on luennoinut lähes 40 vuotta Pääomasta ja on tällä hetkellä kansainvälisesti tunnetuimpia Marx-tutkijoita. Harvey toimii tällä hetkellä professorina City University of New Yorkissa (CUNY) ja toimii The Center for Place, Culture and Politics -keskuksen johtajana.
Kurssi koostuu 15 kokoontumiskerrasta, jotka kestävät 3 tuntia. Luentosarjan aluksi on yleinen johdatus Marxin ajatteluun ja marxismin kontekstualisointia nykyaikaan. Varsinaisilla luennoilla katsotaan kahden tunnin mittainen Harveyn pitämä Pääoma-luento, jonka jälkeen keskustellaan yhdessä luennon teemoista.
Kurssia tukee perehtyminen Pääomaan Harveyn luentojen rinnalla.
Suoritustapa: aktiivinen osallistuminen + essee tai oppimispäiväkirja (7-10 liuskaa)
Kurssille otetaan 30 opiskelijaa.
Kurssilla perehdytään kertomuksen analyysiin sosiaalisen lajityypin, kertomuksen kontekstin ja sosiaalisen odotuksen näkökulmista. Tähän saakka kertomuksia on usein koottu edustavuuden nimissä vaihtelevista kohteista, jolloin lajityypin ja paikallisen kerronnallisen ympäristön vaikutusta ei ole voitu juuri tutkia. Miten paikalliset, tilanteiset ja median välittämät lajityypit ohjaavat kerrontaa? Miten kertoja toisin sanoen suuntautuu kertomaan AA-kertomusta, sairauskertomusta tai Kaapista ulos -kertomusta? Ovatko yksilön kertomuksen edellytykset katoamassa nykykapitalismissa, kuten Richard Sennett esittää?
Kurssille otetaan enintään 30 opiskelijaa ja se on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaalitutkimuksen laitoksen oppiaineiden opiskelijoille.
Maanantaisin 14-16 ja
Torstaisin 14-16
Paikka: Linna 5014
Korvaa 6 op kohdasta SOSLS2 Sosiologinen tutkimusprosessi (12 op)
HUOM: Aloituspäivä muuttunut laitoksen tilaisuuden takia!
SPOLS53A KVANTITATIIVINEN TUTKIMUS 6 op (SPOLS53 Tutkielmaa tukevat metodiopinnot)
Yleiskuvaus: Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä käyttäviä graduntekijöitä.
Kurssin alussa kartoitamme gradutyön vaiheen, aineistot ja menetelmätarpeet. Kartoituksen pohjalta esittelemme ja harjoittelemme yhdessä yleisimpiä menetelmiä (esim. regressio- ja faktorianalyysi), minkä jälkeen annamme jossain määrin myös yksilöohjausta. Kurssi on tarkoitettu syventäviin opintoihin. Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Sisältö: Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista mikroluokassa.
Annettava opetus: Luennot ja harjoitukset (16 t) kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmistä sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Edeltävät opinnot (pakolliset): SOSYA2.2 Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat taidot)
Ilmoittautuminen: Kurssille on ilmoittauduttava ennakkoon, ilmoittautumisaika on 15.2.- 27.2.2011. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse 2.3.2011. Kurssi alkaa to 10.3.2011 ja päättyy 5.5.2011. Kurssille voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Lisätietoja: Jouko Nätti ja Noora Ellonen
Alustava ohjelma:
10.3. SPSS-kertausta
17.3. SPSS-kertausta
24.3. Menetelmäharjoittelua (esim. regressioanalyysi)
31.3. Menetelmäharjoittelua (esim. logistinen regressioanalyysi)
7.4. Menetelmäharjoittelua (esim.fakrotianalyysi)
14.4. Menetelmäharjoittelua (esim. fakrotianalyysi)
21.4. ei kurssia (pääsiäsiloma)
28.4. Tulosten tulkinnasta ja kirjoittamisesta. Harjoitustöiden palautus.
5.5. Harjoitustöiden esittely ja palaute
Ohjelmaan vo tulla muutoksia, joista ilmoitetaan erikseen.
Kohderyhmä:
osa kurssista avoin kaikille, ensisijaisesti sosiaalipsykologian pääaineopiskelijoille. Teemaseminaariosuuteen mahtuu 18 opiskelijaa.
Korvaavuus:
Sosiaalipsykologian pääaineopiskelijat: S2 syventävä kurssi tai gradua tukeviin opintoihin.
Sosiologian pääaineopiskelijat: S2 syventävä kurssi, sosiologinen tutkimusprosessi 7 op.
Suoristustapa:
-Luennoille osallistuminen (psykonet-osuus videoidaan Tampereelta muihin yliopistoihin) sekä
-kirjatentti/päiväkirja (päätetään kurssin alkaessa) sekä
-seminaarityö 2-3 hengen ryhmissä, kirjallinen tuotos ja sen esittäminen seminaarissa (tarkempi ohjeistus orientaatiopäivänä 26.1.2011).
Tenttimateriaali:
Mäkelä, Mustonen, Tigerstedt (toim.), Suomi Juo. Suomalaisten alkoholinkäyttö ja sen muutokset 1968-2008. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos 2010.
Muu kurssilla osoitettu materiaali.
Kurssin toteutus:
Keskiviikkoisin klo 10-12:
26.1. Orientaatio kurssille (2 h), Linna 5014
2.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
9.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
16.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
23.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
2.3. Perioditauko
9.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
16.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
23.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
30.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
6.4. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
13.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
20.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
27.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
David Harveyn luennoilla perehdytään Marxin Pääomaan. Kurssin runkona toimivat Harveyn luennot Pääoman ensimmäisestä osasta (http://davidharvey.org/reading-capital). David Harvey on luennoinut lähes 40 vuotta Pääomasta ja on tällä hetkellä kansainvälisesti tunnetuimpia Marx-tutkijoita. Harvey toimii tällä hetkellä professorina City University of New Yorkissa (CUNY) ja toimii The Center for Place, Culture and Politics -keskuksen johtajana.
Kurssi koostuu 15 kokoontumiskerrasta, jotka kestävät 3 tuntia. Luentosarjan aluksi on yleinen johdatus Marxin ajatteluun ja marxismin kontekstualisointia nykyaikaan. Varsinaisilla luennoilla katsotaan kahden tunnin mittainen Harveyn pitämä Pääoma-luento, jonka jälkeen keskustellaan yhdessä luennon teemoista.
Kurssia tukee perehtyminen Pääomaan Harveyn luentojen rinnalla.
Suoritustapa: aktiivinen osallistuminen + essee tai oppimispäiväkirja (7-10 liuskaa)
Kurssille otetaan 30 opiskelijaa.
HUOM!
PAIKKA MUUTTUNUT; opetus on siirretty luentotilaan Linna K103.
(Huomaa poikkeukset tiloissa kevään aikana:
23.3. Linna, Väinö Linna -sali ja 11.5. Pinni A1081)
Korvaavuus: 6 op (20 t), SPOLA3A1, SPOLS21, SPOLS4
Tavoitteet:
Kurssilla arvioidaan finanssikriisin kirvoittaman taloudellisen taantuman yhteiskunnallisia syitä ja vaikutuksia. Toiseksi kurssilla arvioidaan keinoja, joilla yksilöt, kotitaloudet, yritykset, valtio ja kunnat sopeutuvat taloudelliseen taantumaan ja etsivät keinoja suojautua sen kielteisiltä vaikutuksilta. Kolmanneksi kurssilla tutustutaan erilaisiin tietolähteisiin, tutkimuksiin, teorioihin ja datoihin, joiden avulla voidaan arvioida taantuman yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Oppimistulos:
Kurssin yhteydessä opiskelija oppii arvioimaan taloudellisen kriisin kompleksisuutta ja kriisien hallintaan liittyvien politiikkavaihtojen mahdollisuuksia ja rajoituksia.
Opetusmenetelmät: Opetuksen metodeina ovat luennot, itsenäinen työskentely ja ohjattu työskentely mikroluokassa. Tämä edellyttää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa vaikkakin Moodlea käytetään opetusalustana.
Minuus sosiokulttuurisessa kontekstissa - luovuudesta tuhoavuuteen (6 op)
Aika: Maanantaisin klo 14-17 alkaen 21.3.2011.
Korvaavuus:
SPSYA2.2 Minuus, elämänkulku ja sosiaalinen konteksti 6 op
SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet 6 op
Sisältö: Kurssilla tarkastellaan minuutta erilaisissa sosiokulttuurisissa konteksteissa. Kurssilla perehdytään elämänkulun ja sosiaalisten rakenteiden väliseen suhteeseen ja identiteettiä koskeviin teorioihin. Luennoilla kysymyksiä käsitellään empiirisen tutkimuksen valossa.
Suoritus: luennot, luentopäiväkirja, harjoitustyö 3 hengen ryhmissä ja loppuseminaari.
Arviointi: 1- 5
Osallistujamäärä: enintään 27
Kokoontumiskerrat maanantaisin klo 14-17:
1. 21.3.: Luovuus ja luovat kontekstit
2. 28.3.: Haavoittuvuus, poikkeustilat ja sota
3. 4.4.: Väkivalta ja turvattomuus myöhäismodernissa yhteiskunnassa
4. 11.4.: Populaarikulttuuri ja äärimmäiset identiteetit
5. 18.4.. Virtuaalisuus, sosiaalinen media ja identiteetti
6. 9.5.: Seminaari
Vastuuhenkilö: Atte Oksanen