Maisteriopinnoista jatkavien ryhmiin ilmoittautuminen tapahtuu NettiOpsussa periodin I aikana.
Opintojakso toteutetaan kahdelle eri kohderyhmälle:
1) maisteriopintoihin v. 2016 valituille opiskelijoille (ryhmiin ei tarvitse ilmoittautua):
2) maisteriopinnoista jatkaville Edun opiskelijoille (ryhmiin ilmoittauduttava):
Elokas-opiskelijat voivat korvata KASS1-jakson osallistumalla Elokkaan mentorointiohjelmaan ja palauttamalla siitä oppimispäiväkirjan tiivistelmän (3-5 sivua). Tiivistelmä palautetaan apulaisprofessori Hanna Toiviaiselle.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään ke 31.8.2016.
Kurssille otetaan enintään 24 opiskelijaa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti on avoinna 17.10.-9.12.2016 ja 30.1.-18.8.2017.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista vaihtoehdoista:
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY. Oppimateriaalit
TAI
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M.2009. Yhteisöllisyys liikkeessä. Kansanvalistusseura.
TAI
Toom, A., Onnismaa, j. & Kajanto, A. (toim.) 2008. Hiljainen tieto: tietämistä, toiminta, taitavuutta. Kansanvalistusseura.
Welton, M. 2005. Designing the just learning society. Niace
TAI
Wenger-Trayner, Etienne, Fenton-O'Creevy, Mark, Hutchinson,Steven, Kubiak,Chris & Wenger-Trayner, Beverly (eds.) 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based Learning. Routledge. Saatavissa myös e-kirjana.
Ilmoittautuminen viimeistään su 11.9.2016.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Kirjatenttiin ilmoittaudutaan sähköisessä tenttipalvelussa.
Tentin voi suorittaa 10.10.2016-31.12.2016.
Book examination enrollment in electronic exam service.
Examination open 10.10.2016-31.12.2016.
Kurssi on ainoastaan aikama-opiskelijoille.
Suoritustapa: essee
Enrolment in NettiOpsu not later than on Wednesday, 31th of August, 2016.
Ilmoittautuminen viimeistään su 4.9.2016.
Linkki: Ohje KASSM1 Syventävä metodologia -opintojakson suorittamiseksi
Suoritusvaihtoehto 1: luennot ennakkotehtävineen ja kirjallisuus
Tähän vaihtoehtoon sisältyy:
(1) luennot
(2) Abbott
(3) Raatikainen
(4) joko (a) Raunio, (b) Töttö tai (c) Varto
Kirjallisuus suoritetaan sähköisenä tenttinä viimeistään 31.7.2017.
Luennot suoritetaan ennakkotehtävillä (yhteensä neljä, joista kaikki neljä on palautettava ja vähintään kolme on suoritettava hyväksytysti), jotka palautetaan ennen luentoja (1/luentokerta; viimeiselle kaksi). Palautettuja ennakkotehtäviä käsitellään luennoilla. Luennoille ei ole pakko osallistua, mutta myös poissaolevien ennakkotehtäviä voidaan ruotia luennoilla. Ennakkotehtävät ovat siis tältä osin julkisia. Tehtävien arvioinnit julkaistaan opintojakson omalla Moodle-alustalla.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Suoritusvaihtoehto 2: kirjallisuus
Tähän vaihtoehtoon sisältyy:
(1) Abbott
(2) Raatikainen
(3) joko (a) Raunio, (b) Töttö tai (c) Varto
(4) joko (a) Hallamaa ym., (b) Kuula tai (c) Lagström ym.
Kirjallisuus suoritetaan sähköisenä tenttinä viimeistään 31.7.2017. Kirjatenttivaihtoehdolla opintojakson suorittavat eivät ilmoittaudu kurssille NettiOpsun kautta, vaan suoraan sähköiseen tenttiin.
Kurssilla tutustutaan kehittävän työntutkimuksen peruskäsitteisiin sekä haastattelujen, yhteistoimintatilanteiden videointien ja kehittämiskokeilujen käyttöön graduaineistoina.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään ke 31.8.2016.
Enintään 30 opiskelijaa
Kurssilla tutustutaan aiempien laadullisten tutkimusten (gradut ja väitöskirjat) avulla laadullisen tutkimuksen ominaislaatuun, tutkijan taustasitoumuksiin ja metodeihin. Opiskelija esittää ryhmässä valitsemansa laadullisen tutkimuksen keskittyen erityisesti tutkimuksessa käytettyihin metodeihin. Tarkemmat ohjeet työhön annetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla, jolloin kaikkien läsnäolo on erityisen toivottavaa. Kurssisuorituksen saa oman esityksen perusteella eli kurssiin ei liity erillistä tenttiä. Esitys (kurssisuoritus) on yksilötyö tai parityö.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään ke 31.8.2016.
Enintään 24 opiskelijaa/ryhmä
Enintään 20 opiskelijaa
Opintojaksolla syvennetään tutkimusmenetelmällistä osaamista verkkokurssin teemojen kautta. Opiskelija toimii verkkomentorina kasvatustieteiden perusopintojen opintojaksolla ”KASP5 Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena”. Teemat sisältävät kasvatustieteiden tutkimuksen perusteita, tietoja erilaisista tutkimuksellisista lähestymistavoista, analyysimenetelmistä ja aineistonhankinnan menetelmistä.
Verkkomentorointiin perehtyminen edellyttää yhteensä 10 oppitunnin mittaista kontaktiopetusta. Se jakautuu 5 oppitunnin perehdytystapaamiseen, 2 oppitunnin välitapaamiseen ja 3 oppitunnin mittaiseen loppuseminaariin.
Mentorin tehtävä kestää yhden periodin (7 viikon) ajan ja sen aikana tehtäviin kuuluu:
– KASP5-opintojakson opiskelijoiden ohjaaminen pienryhmissä verkon kautta
– tehtävien tarkastus ja palautteen anto
– monen tyyppinen opintojen seuraaminen ja kommentointi
– verkkokeskustelujen moderointi
– muut tehtävät (tarkentuvat jakson aikana)
Kaikki oppimateriaali välitetään verkon kautta ja myöskin kaikki kommunikaatio sekä tiedonvälitys tapahtuvat verkossa. Opintojakson opiskelijoille (ei mentoreille) suunnattu tentti on tyypiltään sähköinen monivalintatentti (sen tuloksista huolehtii kurssin vastuuopettaja).
Verkkomentorointi KASP5-kurssilla koskee ainoastaan I periodia syyslukukaudella 2016.
Opiskelija sopii metodologisen esseen suorittamisesta pro gradu -tutkielman ohjaajan kanssa.
Ilmoittautuminen viimeistään su 4.9.2016.
Enintään 30 opiskelijaa/ryhmä.
Kontaktiopetus: ryhmä- ja yksilötapaamiset yht. 6 t.
Pedagoginen harjoittelu kestää koko lukuvuoden. Jakson laajuus on 10 op (270 h), joka sisältää:
Seminaari 22 t
Opetusharjoittelu 16 t
Havainnointi 26 t
Lukupiiri 30 t
Opetushallinnon lainsäädännön opinnot, luennot 8 t
Itsenäinen työskentely 168 t
Opiskelijat, jotka suorittavat opintojakson lukuvuonna 2016-2017, on valittu keväällä 2016.
Ilmoittautuminen lukuvuoden 2017-2018 toteutukseen tapahtuu keväällä 2017 erillisen ohjeen mukaan.
Lue EDUn kotisivuilta ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa su 2.10.2016 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake 2.10.2016 mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä on pe 9.12.2016.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa su 2.10.2016 mennessä.
Kevätlukukaudella 2016 alkanut kurssi
Ilmoittautuminen lukuvuoden 2016-2017 graduryhmiin on päättynyt.
Graduryhmiin ilmoittauduttiin huhti-toukokuussa, täydennyshaku oli elokuussa 2016. Ilmoittautumisten perusteella tehty ryhmäjako: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/ryhmiinvalinnat/Graduryhmat_2016-2017.pdf
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Kirjatenttiin ilmoittaudutaan sähköisessä tenttipalvelussa.
Tentin voi suorittaa 31.7.2017 asti.
Ilmoittautuminen viimeistään su 9.10.2016.
Ilmoittautuminen viimeistään su 6.11.2016.
Kurssille otetaan enintään 24 opiskelijaa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti on avoinna 17.10.-9.12.2016 ja 30.1.-18.8.2017.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista vaihtoehdoista:
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY. Oppimateriaalit
TAI
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M.2009. Yhteisöllisyys liikkeessä. Kansanvalistusseura.
TAI
Toom, A., Onnismaa, j. & Kajanto, A. (toim.) 2008. Hiljainen tieto: tietämistä, toiminta, taitavuutta. Kansanvalistusseura.
Welton, M. 2005. Designing the just learning society. Niace
TAI
Wenger-Trayner, Etienne, Fenton-O'Creevy, Mark, Hutchinson,Steven, Kubiak,Chris & Wenger-Trayner, Beverly (eds.) 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based Learning. Routledge. Saatavissa myös e-kirjana.
Ilmoittautuminen viimeistään su 9.10.2016.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 23.10.2016.
Enintään 20 opiskelijaa/ryhmä
Kurssilla perehdytään toimintatutkimuksen perusteisiin ja keskeisiin suuntauksiin sekä toimintatutkimukseen vaiheistettuna tutkimusprosessina.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 2.10.2016.
Enintään 20 opiskelijaa
The size of the group is unlimited.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa on käynnissä 5.1.2017 saakka! Ennakko-ilmoittautuminen on tärkeää kurssin opintopiiriryhmien muodostamisen kannalta. HUOM! Luennot käynnistyvät ennakkotiedoista poiketen vasta pe 13.1.2017!
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti.
Sähköinen tentti on avoinna 3.10.-9.12.2016 ja 16.1.-18.8.2017.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista:
Blair, H. E. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Davis, B. (toim.). 2005. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. G. (ed.). 2015. Reconceptualizing curriculum development. Inspiring and informing action. New York & London: Routledge
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (toim.). 2013. Researching Leadership in Early
Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Mäki, K. & Palonen, T. (toim.). 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Vantaa: Hansaprint
November 25th 2016 - February 17th 2017
The size of the group is unlimited.
Electronic exam: 3 October 2016 - 18 August 2017.
Enintään 20 opiskelijaa.
Kurssilla perehdytään toimintatutkimuksen perusteisiin ja keskeisiin suuntauksiin sekä toimintatutkimukseen vaiheistettuna tutkimusprosessina.
Ilmoittautuminen viimeistään su 29.1.2017.
Enintään 20 opiskelijaa
Kurssilla tutustutaan visuaalisiin tutkimusaineistoihin, aineiston hankintaan visuaalisilla menetelmillä ja visuaalisten aineistojen analyysiin. Opiskelijat tekevät kurssilla ”mikrotutkimuksen” visuaalisia menetelmiä käyttäen.
Enintään 20 opiskelijaa.
Lue EDUn kotisivuilta ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa su 8.1.2017 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake su 8.1.2017 mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä keväällä 2017 on su 23.4.2017.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa su 8.1.2017 mennessä.
Harjoittelutukioption hakeminen vuodelle 2017 tehdään NettiOpsussa 15.12.2016 mennessä.
Harjoittelusta ja harjoittelutukioption hakemisesta kerrottiin tarkemmin harjoitteluinfon yhteydessä ke 23.11.2016 klo 10.00-11, Virta huone 114. Tutustu harjoitteluinfon esitykseen.
Vuodelle 2017 harjoittelutukioption saaneille opiskelijoille lähetetään tammikuussa 2017 harjoittelun moodlealueen kautta erillinen kutsu harjoittelun suunnitteluseminaariin.
Työnjatko harjoitteluasioissa:
- Leena Pohjasmäki, harjoittelutuen hakeminen ja harjoittelusopimukset
- Pauliina Alenius, harjoitteluseminaarit, portfolio ym.
Keväällä alkaviin graduryhmiin ilmoittautuminen on päättynyt.
Ilmoittautumisten perusteella tehty ryhmäjako löytyy sivulta http://www.uta.fi/edu/opiskelu/ryhmiinvalinnat.html
Seminaari jatkuu syyslukukauden 2017.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen palautus 6.3.-31.8.2017. Myös esseen suorittajat ilmoittautuvat kurssille. Ilmoittautumisajan päätyttyä esseen ohjeet saa Moodle-alueelta, jonne kaikki osallistujat liitetään.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Kirjatenttiin ilmoittaudutaan sähköisessä tenttipalvelussa.
Tentin voi suorittaa 1.8.2016-20.6.2017.
Kirjatentissä tentitään 2 kirjaa seuraavista:
Kaikille yhteinen teos:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
ja lisäksi toinen näistä julkaisuista:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
tai
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
The size of the group is unlimited.
Kurssilla perehdytään monipuolisesti ja käytännöllisesti laadullisen aineiston analyysitapoihin. Kurssi on suunnattu erityisesti heille, joiden oma graduaineisto on analyysivaiheessa eli osallistuminen edellyttää omaa tutkimusaineistoa. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiiviista osallistumista kokoontumisiin, harjoitustehtävien tekemistä ja oheiskirjallisuuteen (=artikkeleita) perehtymistä.
Enintään 20 opiskelijaa
Kurssi jatkuu syyslukukaudelle 2017.