HUOM!!!
Tenttiminen sosiaalitutkimuksen laitoksella 2011-2012
Kirjatentit voi suorittaa vain SÄHKÖISEN TENTTIMISJÄRJESTELMÄN kautta !
**********************************************************
SOSIAALIANTROPOLOGIA 2011-2012
OPINTOKOKONAISUUKSIEN vastuuhenkilöt
I Sosiaaliantropologian perusopinnot,
II Sosiaaliantropologian aineopinnot,
III Sosiaaliantropologian syventävät opinnot,
****************************************************
KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT 2011-2012
HUOM! Kirjallisuuskuulustelut järjestetään sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
I Sosiaaliantropologian perusopinnot
SOSLP4 Sosiologian ja sosiaaliantropologian perusteet
SOSAP5 Sosiaaliantropologinen tutkimus Anne Haataja
SOSYP1 Tiede, tutkimus ja kirjoittaminen (sivuaineopiskelijat)
II Sosiaaliantropologian aineopinnot
SOSLA1.2 Sosiaalitieteiden teoria
SOSAA2.1 Antropologisia näkökulmia yhteiskuntaan Laura Huttunen
SOSA2.2 Monikulttuurisuus, etnisyys, rasismi Anne Haataja (anne.m.haataja @ uta.fi)
SOSAA2.3. Transnationaalit prosessit ja ilmiöt, lehtori
III Sosiaaliantropologian syventävät opinnot
SOSAS1 Sosiaaliantropologian teoria ja klassikot professori
SOSAS2 Etnografinen tutkimus professori
SOSAS3 Harjoittelu
****************************************
YKY -YHTEISTEN OPINTOJEN VASTUUOPETTAJAT Sosiaalitutkimuksen laitoksella
YTYH1 Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto):Irmeli Järventie
YTYH2 Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa (suoritusten vastaanotto):Ritva Nätkin
YTYH3 Yhteiskuntatieteiden teoriat
(laitoksen luento ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Jaana Vuori
YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Marja Alastalo
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta
Kurssi korvaa yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille.
Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää tiedekunnan uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä.
Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Luentosarjan ohjelma:
6.9. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-15.30)
6.9. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
13.9. Kohti pirstoutuvaa vai yhtenäistä globaalia ilmastonmuutoksen hallintaa?
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
13.9. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
20.9. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 14.15-15.30)
20.9. Ilmastomyönteisen toiminnan sosiaalipsykologiset esteet ja mahdollisuudet
Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologia (klo 15.45-17.00)
27.9. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen, johtamistieteet (klo 14.15-15.30)
27.9. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkijatohtori Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (Taloustieteiden laitos) (klo 15.45-17.00)
4.10. Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
4.10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 15.45-17.00)
11.10. Tampereen kaupungin ilmasto- ja energiapolitiikka
Ympäristöpäällikkö, FT Kaisu Anttonen, Tampereen kaupunki (klo 14.15-15.30)
Loppukeskustelu
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omilla ainelaitoksillaan eri tavoin, esimerkiksi laitoksen opettajalle palautettavalla oppimispäiväkirjalla. Ks. kunkin oppiaineen opintosuunnitelma kohdasta YTYH1.
Suoritusohje politiikan tutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritettaan kirjoittamalla luennoista oppimispäiväkirja, jonka ohjeellinen pituus on noin 10 sivua (kansilehti ja mahdollinen lähdeluettelo poislukien). Oppimispäiväkirjassa on käsiteltävä asioita vähintään 8 eri luennosta, kun luentoja on yhteensä johdantoluento + 10 temaattista luentoa. Luennoitsijoita on pyydetty kunkin luennon lopussa esittämään jokin kysymys ohjaamaan oppimispäiväkirjan pohdintaa. Kansainvälisen politiikan opiskelijat voivat tämän sijasta tai lisäksi tarkastella oppimispäiväkirjassaan ilmastonmuutosta globaalina ilmiönä luentojen pohjalta.
Kirjallisen esityksen laadinnasta ja oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta tarkat ohjeet löytyvät laitoksen internet-sivuilla olevasta oppaasta, osoitteesta: http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Kirjallisten_esitysten_laadintaopas_2010.pdf . Perehdy erityisesti lukuihin 2-4, joista lukuun 2 oppimispäiväkirjan osalta ja kokonaisuudessaan lukuihin 3 Kirjallisten esitysten muoto ja rakenne ja 4 Esityksen ulkoasu. Jos käytät oppimispäiväkirjassasi myös muita lähteitä kuin luentoja, perehdy myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan luvussa 5.
Oppimispäiväkirjan tarkoituksena ei ole referoida luentoja, vaan kiteyttää ja jäsentää kurssin sisältöjä annetun teeman sekä itse valittujen kysymysten ja näkökulmien kautta. Tärkeää on miettiä, mikä on oleellista ja merkittävää käsiteltävissä asioissa, rakentaa siitä omaa käsitystään ja samalla arvioida omaa ajatteluaan ja oppimistaan. Tavoitteena on muodostaa oman näkemys käsiteltävistä asioista. Oleellista oppimispäiväkirjassa on pohdiskeleva ja arvioiva ote: tavoite on analysoida ja pohtia käsiteltäviä asioita eri näkökulmista. Oleellisen tärkeää on myös perustella näkemyksensä.
Oppimispäiväkirjassa tulee esittää viittaukset luennolla käsiteltyyn, esim. ?Luennossaan 13.9.2010 Palmujoki toteaa?? TAI ?Kuneliuksen mielestä? (luento 4.10.2010)?. Eli viittauksessa on näyttävä KUKA näin sanoi ja MILLOIN (millä luennolla) näkemys esitettiin.
Oppimispäiväkirjassa lisämateriaalin käyttö luentojen ohella on sallittua, mutta sitä ei vaadita. Mikäli käytät muita lähteitä kuin luentoja, tutustu myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan laitoksen ohjeessa kirjallisten esitysten laadinnasta (ks. yllä). Muu kuin luentomateriaali on merkittävä lähdeluetteloksi oppimispäiväkirjan loppuun ja tekstin sisällä on käytettävä viittauksia.
ARVIOINTI:
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hylätty-5. Hyväksyttyyn tulokseen vaaditaan pohdintaa vähintään 8 luentokerralta sekä laitoksen ohjeiden noudattamista esityksen rakenteen ja ulkoasun osalta (ks. yllä). Lisämateriaalin käyttö ei suoraan vaikuta arviointiin.
Oppimispäiväkirjat lähetetään viimeistään perjantaina 29.10. sähköpostilla osoitteisiin:
Kansainvälinen politiikka: johanna.kentala@uta.fi.
Valtio-oppi: rauli.mickelsson@uta.fi
Suoritusohje psykologian laitoksella:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Suoritusohje sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritetaan laatimalla luennoista oppimispäiväkirja. Sen laadinnassa noudatetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeita, jotka löytyvät sosiaalitutkimuksen laitoksen sivuilta: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopk.php. Luentopäiväkirja palautetaan 28.10.2010 mennessä paperiversiona Irmeli Järventien työhuoneen oven viereiseen lokeroon (Linna 5. krs huone 5067) tai postitse: Sosiaalitutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Puuttuvia luento-osuuksia hyväksytään 10% eli yksi luento.
Suoritusohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksella:
Kurssin luentopäiväkirjan laatimisessa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.2010 mennessä paperiversiona Tarja Vierulan työhuoneen (Linna 6083) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.Luentopäiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty, palaute: Mikäli haluat suullista palautetta, varaa aika sähköpostitse tarja.vierula@uta.fi
Suoritusten vastaanottajat tiedotusopin laitoksella:
- kandidaatin tutkintoa opiskelevat (TIEDP2 Media-analyysin essee, ohjatusti):
erikoistutkija Katja Valaskivi
- maisterin tutkintoa opiskelevat (suoritus oppimispäiväkirjalla, itsenäisesti, ks. ohje):
yliassistentti Iiris Ruoho
Suoritusohje Tampereen yliopiston Porin yksikössä:
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.10 mennessä paperiversiona Heli Valokiven työhuoneen (E117) ovilokerikkoon tai postitse: Heli Valokivi Tampereen yliopiston Porin yksikkö, PL 181, 28101 Pori. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Ks. luentopäiväkirjaohje täältä: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Tervetulotilaisuus sosiaalitutkimuksen laitoksen uusille opiskelijoille
Aika: keskiviikko 1.9.2010 klo 14.15 - 16
Paikka:Väinö Linna -sali
Tilaisuudessa on ensin koko laitoksen yhteinen tilaisuus ja sen jälkeen jakaantuminen oppiaineittain eri tiloihin.
Seuraavat tilat varattu oppiaineittain käyttöön yhteisen tilaisuuden päätyttyä:
Tervetulotilaisuus sosiaaliantropolgian uusille opiskelijoille pidetään torstaina 2.9. klo 10-12.
Paikka: Linna 5016
HUOM!!!!
MUUTOS/26.8. johtuen yliopiston avajaisista (2.8. klo 12-14); opetus 2.9.- 3.9.2010!
OPPIMISEN JA OPISKELUN TAIDOT - Orientaatio yliopisto-opiskeluun
Laitoksen uusille pääaineopiskelijoille tarkoitettu orientaatio yliopisto-opiskeluun, myös vanhemmat opiskelijat ovat tervetulleita!
Aika: Torstaina 2.9. klo 9.00 - 11.15 JA perjantaina 3.9. klo 12.15 - 14.15
Paikka: Väinö Linna -sali, Linna
Koordinaattori: Paula Ristimäki
Ohjelma:
Torstaina 2.9.
9.00 - 9.15 Tilaisuuden avaus (Paula Ristimäki)
9.15 - 9.30 Laitoksen eettiset periaatteet (Mari Korpela)
9.30 - 10.00 HOPS - henkilökohtainen opintojen suunnittelu (Tarja Aaltonen)
10.00 - 10.15 Tauko
10.15 - 10.45 Tenttiminen ja muut opintojen suoritustavat (Eriikka Oinonen)
10.45 - 11.15 Seminaarityöskentely (Katja Repo)
Perjantaina 3.9.
12.15 - 12.30 Harjoittelu osana opintoja (Paula Ristimäki)
12.30 - 13.00 Kansainvälisyys opinnoissa (Paula Ristimäki)
13.00 - 13.15 Tauko
13.15 - 13.45 Oppijana verkossa (Mari Korpela)
13.45 - 14.15 Keskustelu ja palaute
******
Gradupäivä
Tässä keskustelutilaisuudessa gradunsa jo valmiiksi saaneet tai piakkoin saamassa olevat opiskelijat ja graduaan aloittelevat opiskelijat saavat vaihtaa ajatuksia graduntekoon liittyen. Konkarit voivat kertoa tutkimusprosessista iloine ja suruineen, kun taas aloittelevat tekijät saavat tilaisuuden kysellä mieltään askarruttavista asioista. Mukaan keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki, riippumatta siitä, missä vaiheessa gradu on.
Aika: 30.9.2010, klo 9-13
Paikka: LINNA K113
Koordinaattori: Miia Toivo
Kenelle suunnattu: Sosiaalitutkimuksen laitoksen oppiaineiden tutkielmaseminaarilaisille ja muille kiinnostuneille.
Kurssin korvaavuus: Kurssi on osa laitoksen tutkielmaseminaareja.
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
Koordinaattori: Ritva Nätkin
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
tiistaisin klo 10-12 Väinö Linna -sali, LINNA
****************
Opintosuoritus: Suoritetaan luentopäiväkirjalla
Luentosarjan ohjelma:
14.9.2010
Ritva Nätkin: suoritusohjeet + johdantoluento
21.9.2010
Ritva Nätkin: Hyvinvointivaltiollisen sosiaalipolitiikan rakentaminen
28.9.2010
Mikko Perkiö: Globaali sosiaalinen kehitys
5.10.2010
Katja Repo: Perhe, hoiva ja sosiaaliset oikeudet
12.10.2010
Jouko Nätti: Työ, työttömyys ja sosiaalipolitiikka
?..
26.10.2010
Pertti Koistinen: Työn, hoivan ja hyvinvoinnin muuttuvat suhteet
2.11.2010
Jouko Nätti: Sosiaalipolitiikka ja työelämän muutos
9.11.2010
Jorma Sipilä: Sosiaalipolitiikka ja talous
16.11.2010
Ritva Nätkin: Päihteet ja sosiaaliset ongelmat
23.11.2010
Paneeli: useampi opettaja
Luentokurssi (20 t) sosiaalipsykologian peruskäsitteistä, historiasta, kysymyksenasetteluista ja lähtökohdista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Luennot keskiviikkoisin klo 9-12 alkaen 8.9., Väinö Linna -sali
Tenttitilaisuus ke 27.10. klo 9-11 ,Väinö Linna -sali
(Uusintatentti ke 10.11. klo 9-11 , Linna K 103)
Luennon seuraamista helpottava luentomoniste tulostettavissa sivulla http://www.uta.fi/laitokset/sostut/hlokunta/suoninen/suoninen.php näkyvästä linkista.
20 t luentokurssi oppialan historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Pääaineopiskelijoille seminaari ja sivuaineopiskelijoille kirjallisuuskuulustelu.
**********************
KEVÄTLUKUKAUSI 2011
Seminaari jatkuu torstaisin klo 10-12:
Tarja Aaltonen, alkaen 13.1. Linna 5016 (24.3. Linna 5038-39)
Tiina Tiilikka,alkaen 13.1. Linna 5015 (24.3. Linna 6019)
Jukka Syväterä, alkaen 13.1.Virta 234.
*********************
Syksy 2010/Yhteiset luennot:
28.10.2010 klo10-12 , Pinni LS B3107: luennon teemana kirja-arviot, Minna Zechner
4.11.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana tutkimusetiikka, Tarja Aaltonen & Eriikka Oinonen
9.12.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana lähdekäytännöt, suullinen esittäminen ja argumentointi, Katja Repo
This is the new UniPID virtual course offered by the Department of Social Work Research at University of Tampere. The course is suitable for all students from all Finnish universities members of UniPID.
For more information about the course click on the link bellow and register.
http://www.unipidvirtualstudies.fi/content/courses
There is a limited space.
If you are a degree student, please contact prof. Laura Huttunen (laura.huttunen@uta.fi) in order to discuss how to earn 6 ECTS as the course is only 5 ECTS.
Registration, see link below.
Pääaineopiskelijoille pakollinen kandidaatin tutkinnon tutkielmaseminaari.
Sosiaalitieteen kvalitatiiviset menetelmät
Pääaineopiskelijoille luento- ja harjoituskurssi sosiaalitieteen laadullisista tutkimusmenetelmistä.
Luennot tiistaisin klo 14-16 (ajalla 7.9.-30.11.2010)
Menetelmäharjoitukset perjantaisin klo 9-16 välisenä aikana (ajalla 5.11-26.11.2010).
Lisäksi pienryhmissä tehtävät aineistonkeruuharjoitukset.
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin ja keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssi sisältyy sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja sosiaalipolitiikan pakollisiin aineopintoihin.
Työmuodot: Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, ryhmätöistä sekä opiskelijoiden etätyöskentelynä tekemästä aineistonkeruuharjoitustyöstä kurssin tarjoamin välinein.
Suoritustapa: luennot ja ryhmätyöt (24 t) sekä etätyöt (12 t).
Paikat:
KURSSI ON PERUTTU, KOSKA ILMOITTAUTUNEITA OLI LIIAN VÄHÄN
Etnografinen tutkimus -kurssi
Kurssille osallistuminen: etusija sosiaalitutkimuksen laitoksen pääaineopiskelijoilla.
Antropologian pääaineopiskelijoilta edellytetään kurssin suorittamista. Ne, jotka ovat jo aiemmin suorittaneet kurssin 5 opintopisteen laajuisena aineopinnoissa, voivat sopia opettajan kanssa erikseen siitä, miten saavat täydennettyä suorituksen 12 opintopisteen laajuiseksi.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen ja sosiaaliantropologian yhteinen orientoiva tutkielmaseminaari, syksy 2010
Tavoitteet: tutkimuksen teon perusprosessien ja välineiden hallinta, oman tutkimusintressin selkiytyminen, alustava gradusuunnitelma ja tutustuminen kolmeen pro gradutyöhön oman tutkielman intressialueelta.
Opettajat:
Matti Hyvärinen (sosiologia, sosiaaliantropologia), Anja Riitta Lahikainen (sosiaalipsykologia - seminaari vain 1. periodilla), Jouko Nätti (sosiaalipolitiikka), Päivi Korvajärvi (naistutkimus)
*****************
VANHAA TEKSTIÄ -TARKISTETTAVA!:
Kesto: periodit 1-2; 1. periodilla oppiaineiden yhteinen osuus, 2. periodilla oppiainekohtaiset osuudet.
Aika ja paikka:
Yhteinen ohjelma :
Järjestäytyminen: Mitä gradu on (osana tutkintokokonaisuutta) ?
Laitoksen tutkimusprojektien esittely (Hyvärinen)
Tutkimussuunnitelma (Päivi Korvajärvi,Jouko Nätti )
Gradunteko prosessina -seminaari, valmistuneet kertovat.
Tutkimusetiikka, (Matti Hyvärinen)
Gradu tulee - oletko valmis? (Lahikainen)
2. periodi
Yhteisenä opetuksena kandiseminaarien kanssa Lähdepaja
TIEDONHAUN JA LÄHTEIDEN HALLINNAN syventävä koulutus (3 tuntia/opiskelija)
- ilmoittautuminen kurssilla.
Ajat ja paikat (Kirjaston tiloja),valitse yksi vaihtoehto
SPSYS4.1 Orientoiva tutkielmaseminaari
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari keväällä 2011:
ti klo 10-12 ajalla 11.1.- 10.5.2011, Linna 5015
The seminar can also be held in English. The seminar is open for post graduate students whose field is Social Anthropology.
Time and place in Spring 2011:
Linna 5015, except
Linna 4026 on 28.1., 18.2., 18.3., 25.3. and 8.4.
Mixed methods - tutkimuskysymyksistä tutkimusasetelmaan, 23.-24.9.2010, 1/3 op - kurssi erityisesti jatko-opiskelijoille, mutta myös perustutkinto-opiskelijat ovat tervetulleita (jokainen sopii korvaavuudesta itse).
Kurssin tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä monia menetelmiä hyödyntävästä tutkimusotteesta. Kurssilla hahmotellaan, mitä mixed methods tämän päivän tutkimuksessa on, ja mitä se voisi olla, opetellaan rakentamaan tutkimusasetelmia, joissa keskeistä on sopivien menetelmien valinta suhteessa tutkimuskysymykseen ja aineistoon, puretaan vastakkainasetteluja laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen väliltä sekä syvennetään ymmärrystä teorian ja empirian välisistä suhteista. Kurssin järjestävät Sosiaalitutkimuksen laitos, YTI sekä Allianssi-IHME.
OHJELMA
TO 23.9.2010
Luennot ja paneelikeskustelu
klo 9.15 - n. klo 11 Pertti Töttö, Johdanto
klo 12.00 - 13.30 Matti Kortteinen, Miten yhdistää erityyppisiä aineistoja konkreettisessa sosiaalitutkimuksessa? - Ajattelutapa ja esimerkkejä
klo 13.45 - 14.30 Tero Mamia, Voikkaa-tutkimus ja sen esikuva Marienthal-tutkimus
klo 15.00 - n. 16.30, paneelikeskustelu, pj. Jouko Nätti, keskustelijoina kurssin opettajat ja opiskelijat
PE 24.9.2010
Seminaarit
klo 9.15 - n. 15, 2-3 seminaariryhmää osallistujamäärän mukaan
Työ, hyvinvointi ja sukupuoli - tutkijaseminaari on tarkoitettu sekä jatko-opiskelijoille että tutkijoille. Seminaarin ohjelma sovitaan lukukauden alussa. Seminaari kokoontuu to klo 14-16. Ensimmäinen kokoontumiskerta on to 30.9.2010, Paikka: Linna 5016.
Syksyn seuraavat kokoontumisajat ovat alustavasti:
to 28.10.
to 11.11.
to 25.11.
to 9.12.
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradu -tutkielmaa aihepiiristä tekeville opiskelijoille. Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestävät useat laitokset ja oppiaineet ja tutkimusyksiköt yhteistyönä; informaatiotutkimus, naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa.
Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa opiskeleville. Seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Opintopisteitä seminaarista voi saada 2-7 seuraavasti:
2 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti lukuvuoden seminaareihin - lukemalla esitelmäpaperit ja osallistumalla keskusteluun - ja kirjoittamalla lyhyen oppimispäiväkirjan.
3 - 5 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti seminaariin ja esittämällä siellä paperin omasta tutkimuksestaan.
Lisäopintopisteitä saa, jos edellisten lisäksi lukee seminaarikirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla ja esittää lukeneisuutensa esim. päiväkirjassa tai esitelmässä.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Marja Alastaloon (e-mail: marja.alastalo@uta.fi).
******************************************
Kokoontumiset KEVÄTLUKUKAUDELLA 2011
4.2.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16) ja 8.4.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16)
******************************************
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari 8.4.2011
Paikka Linna h. 5014, TaY (Kalevantie 5)
10-12
YTT, Kirsti Lempiäinen, Tampereen yliopisto: The Interconnections between class, gender and agency in higher education
YTT, Marja Alastalo & YTM Anne Hautamäki, Tampereen yliopisto: Sosiologian työnjako ja sukupuoli
12-13 Lounastauko
13-16 Taide, teknologia ja kulttuuripolitiikka -teemailtapäivä
YTT, Sakari Taipale, Jyväskylän yliopisto: Mobilities in Finland?s information society strategies from 1995 to 2010
YM, FM, Niina Simanainen, Jyväskylän yliopisto: New media and discourses of technology in the arts
YM, Mikko Karaiste, Jyväskylän yliopisto: Mapping digital film
Globaalin muutoksen hallinta -tutkimusseminaari
on tutkijaseminaari, jossa käsitellään globaalin muutoksen hallintaa ja transnationaalisten hallintamallien kotouttamista. Seminaari soveltuu aiheesta kiinnostuneille jatko-opiskelijoille ja tutkijoille. Seminaari toimii läheisessä yhteydessä "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" -tutkimusprojektiin.
Kokoontumiset keväällä 2011
Kevään kokoontumiset ovat seuraavina päivinä - aina maanantaina klo 10-12 huoneessa Virta 388, 3 krs.:
24.1.
31.1.
14.2.
21.2.
7.3.
28.3.
4.4.
11.4.
2.5.
9.5.
16.5.
Seminaari on avoin laitoksen kaikkien aineiden jatko-opiskelijoille ja siihen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista.
****************
Osoite projektin "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" sivulle: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/tutkimus/projektit/moderns.php
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
29.10.
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (Marja Alastalo)
5.11.
Empiirisen tutkimuksen prosessi (Marja Alastalo)
12.11.
Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (Marja Alastalo & Helena Laaksonen, FSD)
19.11.
Numerotiedon lukutaito (Marja Alastalo)
26.11.
Kokeellinen tutkimus (Kalevi Korpela)
3.12.
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (Marika Enwald)
10.12.
Yhteenveto Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (Marja Alastalo)
17.12. Tentti klo 10-12
Uusintatentti pe 14.1.2011 klo 10-12 PinniB1096.
Suoritusten vastaanottajat laitoksittain, ks. http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/yhteisetopinnot/vastuuopettajat.html
Suoritusohje tiedotusopin pääaineopiskelijoille, ks. http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/opintoopas/essee_ohjeet/TIEDAT1B_esseeohjeet/AT1B_esseeohje2010-12.pdf
Luentokurssi 20 t sosiaaliantropologian historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, kysymyksenasetteluista, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Aika:
ti 26.10.- 30.11.2010 klo 12-14 ja
ke 27.10. - 17.11.2010 klo 10-12
Paikka: päätalo ls A1
Tentti ti 30.11. klo 12 -14, päätalo ls A1
Uusintatentti ke 15.12. klo 10-12, Pinni LS B1097
TOINEN UUSINTATENTTI JÄRJESTETÄÄN TAMMIKUUSSA 2011. AIKA JA PAIKKA ILMOITETAAN MYÖHEMMIN.
NAISP1.1. Naistutkimuksen peruskurssi 2 op
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus, sukupuolen tutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, josta annetaan tarkemmat ohjeet luennoilla. Luentopäiväkirjan ohje löytyy myös verkkosivulta http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopaivakirjanohje.pdf
Suositellaan, että kirjatentti NAISP1.2 Naistutkimuksen perusteet suoritetaan saman lukukauden aikana kuin peruskurssi.
Luennot tiistaisin klo 14-17, päätalo ls A1
Luentopäiväkirjojen palautus paperitulosteina pe 17.12. mennessä Linna 6065, Jaana Vuori (lokero oven pielessä). Muista opiskelijanumero ja nimi! Pienen palautteen sisältävät luentopäiväkirjat voi noutaa 17.1. lähtien sosiaalitutkimuksen laitoksen kansliasta Anneli Kuusistolta, huone Linna 5059.
26.10. klo 14-16 (huom.)Dos. Jaana Vuori: Sukupuoli, tasa-arvo ja erot
2.11. Prof. Päivi Korvajärvi:
Feministisen tutkimuksen linjat
9.11. YTT Anu Hirsiaho ja Jaana Vuori: Erojen näkökulma ja
jälkikolonialistinen feminismi
16.11. FM Marjo Kolehmainen & YTM Katariina Mäkinen:
Johdatus queer-tutkimukseen
23.11. FL Arto Jokinen: Johdatus kriittiseen miestutkimukseen
30.11. YTT Anu Hirsiaho: Transnationaalit feminismit
7.12. Jaana Vuori: Miten minusta tulee sukupuolittunut minä
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
Kurssilla perehdytään transnationalismiin eli ylirajaisuuteen teoreettisena, käsitteellisenä ja empiirisenä ilmiönä. Kurssi koostuu luennoista, harjoitustehtävistä, lukupiirityöskentelystä, keskusteluista ja loppuesseestä. Kurssin aikana luetaan yhdessä kirja Transnationalism (Steven Vertovec).
Kurssilla luennoivat Laura Huttunen, Mari Korpela, Anna Rastas, Anna Matyska, Marko Juntunen ja Marja Tiilikainen.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, etusija on sosiaaliantropologian pääaineopiskelijoilla ja sen jälkeen muilla sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoilla. Jos kurssilla on tilaa, mukaan otetaan myös antropologian sivuaineopiskelijoita, valintaperusteena toimii silloin sosiaaliantropologian opintopistemäärä.
Employment Protection in Europe - online course
Compensation: doctoral studies
Target group: post-graduate students in social sciences
Credits: 4 ECTS of active participation and extra 2 ECTS from essay.
Time: Starts up in the week 45, 2010 and ends in the week 4, 2011.
An advance enrollment for a course in week 43, 2010.
***************************************************
Employment Protection in Europe
Introduction to the idea, history, methods and national practices of employment protection.
Objectives:
The history of social policies and social movements clearly verify that in the coattails of industrialization there was interest to protect labour for economic and work related risks. The labour, and, in some degree, their families have been protected against too long working days, low pay, unfair contracts and unhealthy working conditions. The early interventions are seen as expression of the interest to develop minimum rules and negative control against dismissals. Later on the idea of social protection took more positive and proactive forms within the areas of employment protection, career development, training and re-training and workers´ codetermination rights at the work place. This lead to the declaration of the fundamental rights of workers, first by the ILO ( ILO: workers´ rights) and then by the EU (The Charter of Fundamental Social Rights of the European union 1999).
The objectives of this online course are to introduce doctoral students into the history, concepts and methods of employment protection and give an overview of practices and outcomes of employment protection.
Teachers:
Pertti Koistinen in cooperation with Kimmo Jarvanne, Alfred Bittareav and invited speakers.
Teaching method:
Online course including presentations, texts for reading. We use the Moodle -learning software.
Contents:
********************************************************
Literature:
Anderssen T., et al (2007) The Nordic model - embracing globalisation and sharing risks. ETLA publications.
Brzinsky-Fay, Chr. (2010) The concept of transitional labour markets - a theoretical and methodological inventory. (forthcoming)
Crough, C., (2010) Beyond the flexibility trade-off: reconciling confident consumers with insecure workers. (a paper)
Glassner, V., Keune., M. (2010) Collective bargaining in a time of Crisis. (http://www.gusto-project.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=158:collective-bargaining-and-the-crisis&catid=35:academic-papers&Itemid=57)
Erlinghagen, M., (2008) Self-perceived job insecurity and social context: a multilevel analysis of 17 european countries. European sociological review, vol 24. 2: 183-197
Julkunen, R., (2009) Uuden työn paradoksit. Vastapaino.
Koistinen, P., (2010) Employment protection in the context of collective dismissals - an european view. (forthcoming)
Määttä, P., (2008) The ILO principle of equal pay and its implementation, Tampere University Press. Tampere
Perotti, E., von Thadden, E-L., (2006) Political economy of corporate control and labour rents. Journal of Political Economy, Vol. 114 No. 1, 145 - 174.
Van Peijpe, T., (1998) Employment protection under strain. Kluver.
Suoranta, A., (2009) Halvennettu työ. Vastapaino.
Supiot, A., (2001) Beyond employment - changes in work and the future of labour law in Europe. Oxford University Press.
Taylor-Gooby, P., (2004) New risk, new welfare: the transformation of the european welfare state. Oxford university press. Oxford.
Other sources:
Harvey, D., (2010) Reading Marx with David Harvey (http://davidharvey.org/)
Crough, C. (2010) Gusto -project (http://www.gusto-project.eu/)
EIRO: European Industrial Relations Observatory (http://www.eurofound.europa.eu/eiro/structure.htm)
Belgian precedence program 2010 (http://www.eurofound.europa.eu/presidencies/index.htm)
PerLa - Lapsuuden ja perheen tutkimuksen valtakunnallinen poikkitieteellinen jatkokoulutusseminaari (periodit II, III ja IV).
Opettajat: Anja-Riitta Lahikainen ja Ritva Nätkin
Tervetuloa Perlan poikkitieteelliseen ja valtakunnalliseen jatkokoulutusseminaariin joko jatkotutkinto-opiskelijana tai vierailevana jatkotutkinto-opiskelijana tai tutkijana.
Seminaari on avoin kaikille yhteiskuntatieteellisesti painottunutta, lapsuuden ja perheen tutkimuksen alan väitöskirjaa tai muuta tutkimusta tekeville.
Seminaari tarjoaa keskustelufoorumin, jonne voi tuoda väitöskirjaan liittyviä teemoja, tutkimussuunnitelmia, metodisia kysymyksiä ja artikkeliluonnoksia.
Jatkokoulutusseminaarin aikataulu muotoutuu toiveidenne ja tarpeidenne mukaan. Pyydämme ilmoittautumaan allekirjoittaneille ja tekemään ehdotuksen omasta esitysajasta ja -aiheesta. Jatkokoulutusseminaarin pitäjät esittelevät omaa tutkimustaan myöhemmin ilmoitettavana aikana.
Seminaari-istunnot keväällä 2011 ovat keskiviikkoisin klo 16.15-18 alkaen 19.1.
Paikka: Linna 5015
Anja Riitta Lahikainen sosiaalipsykologian professori, sähköposti: ssanla@uta.fi
Ritva Nätkin sosiaalipolitiikan yliopiston lehtori, sähköposti: ritva.natkin@uta.fi
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
10.1.-14.2. Heikki Mäki-Kulmala
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
21.2. Risto Kunelius
7.3. Liisa Häikiö
14.3. Heino Nyyssönen
21.3. Kirsti Lempiäinen
28.3. Markku Ojanen
4.4. Risto Heiskala
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
Lukupiiri, jossa luetaan yhdessä kirjatentin kirjoja ja kirjoitetaan niistä erilaisia tekstejä.
Ennakkoilmoittautuminen:
Kurssille osallistuvilla täytyy olla sosiaaliantropologian peruskurssi suoritettuna. Etusija kurssille on niillä opiskelijoilla, jotka aikovat hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan. Tämän jälkeen kurssille otetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita ja jos tilaa on, muita antropologian sivuaineopiskelijoita. Jos aiot hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan keväällä 2011, ilmoita siitä sähköpostitse kurssi-ilmoittautumisen aikana mari.korpela@uta.fi. Muiden kohdalla karsinta suoritetaan tarvittaessa antropologiassa suoritettujen opintopisteiden perusteella.
Kurssille osallistuvilla täytyy olla sosiaaliantropologian peruskurssi suoritettuna. Kurssivalinnassa etusija niillä opiskelijoilla, jotka aikovat hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan. Tämän jälkeen kurssille otetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita ja jos tilaa on, muita antropologian sivuaineopiskelijoita. Jos aiot hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan keväällä 2011, ilmoita siitä sähköpostitse kurssi-ilmoittautumisen aikana mari.korpela@uta.fi. Muiden kohdalla karsinta suoritetaan tarvittaessa antropologiassa suoritettujen opintopisteiden perusteella.
SOSYA1.1 Sosiaalitieteiden teoria luennot
Sosiaalitutkimuksen yhteiset opinnot
Laajuus 2 op, Luento-opetus 24 tuntia
Pää- ja sivuaineopiskelijoille luentosarja, jossa perehdytään sosiaalitieteiden käsitteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin.
Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Suoritustapa: Lyhyt 4 liuskan mittainen oppimispäiväkirja, jossa opiskelija pohdiskelee kolmen kiinnostavimmaksi katsomansa luentojen teeman suhteen sitä, mitä hän kurssin kuluessa on oppinut. Oppimispäiväkirjan laatimisen helpottamiseksi jokaisen luennon pitäjän pyydetään esittämään luentonsa yhteydessä 2 kysymystä tai problematisointia tai tehtävää. Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ohjeet oppimispäiväkirjan tekoon löytyvät:http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/opiskelu.php (yleiset ohjeet ja plavelut).
Luennoitsijan niin halutessa power pointit ja muu mahdollinen materiaali on luennon jälkeen nähtävissä osoitteessa: www.uta.fi/laitokset/sostut/oppimateriaali/sosiaalitieteenteoriat
Oppimispäiväkirjan vastaanottajat ja tarkastajat:
sosiologia: Eriikka Oinonen
sosiaalipolitiikka:
sosiaalipsykologia:
sosiaaliantropologia:
naistutkimus:
Oppimispäiväkirjat (1 riviväli-kaksipuolinen, printattu) toimitetaan paperiversioina tarkastajille .... mennessä .
Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät
Ennen SOSYA2.2 -kurssin suorittamista tulee kurssi TILTY1 olla suoritettuna.
Kurssi on tarkoitettu sosiaalitutkimuksen laitoksen pääaineopiskelijoille (luennot 16 t ja harjoitukset 20t).
Kurssin tavoitteet: Kurssin aikana opiskelija perehtyy kvantitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin sekä menetelmällisiin keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssin sisältö: Kurssiin kuuluu luento-opetusta 16 tuntia sekä harjoituksia 20 tuntia.
Suoritustapa: Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 luentokuulustelun sekä harjoitustyön perusteella. Suoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin.
Aikataulu:
Kaikille yhteiset luennot järjestetään torstaisin klo 10-12 Paavo Koli -salissa ajalla 13.1. - 3.3, luennoitsijana Noora Ellonen. Viimeisellä luentokerralla 3.3. järjestetään luentotentti.
Harjoitukset järjestetään kolmessa eri ryhmässä. Kaikki ryhmät pidetään Linnan mikroluokassa nro 50.
Ryhmät ovat:
Ilmoittautuminen RYHMIIN ajalla 23.11.- 10.12.2010
HUOM! Kurssille osallistuminen edellyttää, että kurssi TILTY1 on suoritettu!
Lukupiiri kokoontuu maanantaisin (paitsi, 26.4. tiistai) klo 14-16 ajalla 17.1.- 26.4.2011.
Paikka: Linna 5015 (26.4. Linna 5016)
Lukupiirissä (18 t) perehdytään keskeisiin antropologian klassikoihin. Työskentelytapa perustuu luentoihin, tekstien referointiin, keskusteluun ja loppuesseeseen.
Erityisen suositeltava sosiaaliantropologiaa pääaineena opiskeleville ja graduvaiheessa oleville.
**************
ILMOITTAUTUMINEN seminaariin 10.1.2011 mennessä sähköpostitse osoitteeseen: laura.huttunen@uta.fi
Ilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen: laura.huttunen@uta.fi
SPOLS53A KVANTITATIIVINEN TUTKIMUS 6 op (SPOLS53 Tutkielmaa tukevat metodiopinnot)
Yleiskuvaus: Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä käyttäviä graduntekijöitä.
Kurssin alussa kartoitamme gradutyön vaiheen, aineistot ja menetelmätarpeet. Kartoituksen pohjalta esittelemme ja harjoittelemme yhdessä yleisimpiä menetelmiä (esim. regressio- ja faktorianalyysi), minkä jälkeen annamme jossain määrin myös yksilöohjausta. Kurssi on tarkoitettu syventäviin opintoihin. Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Sisältö: Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista mikroluokassa.
Annettava opetus: Luennot ja harjoitukset (16 t) kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmistä sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Edeltävät opinnot (pakolliset): SOSYA2.2 Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat taidot)
Ilmoittautuminen: Kurssille on ilmoittauduttava ennakkoon, ilmoittautumisaika on 15.2.- 27.2.2011. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse 2.3.2011. Kurssi alkaa to 10.3.2011 ja päättyy 5.5.2011. Kurssille voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Lisätietoja: Jouko Nätti ja Noora Ellonen
Alustava ohjelma:
10.3. SPSS-kertausta
17.3. SPSS-kertausta
24.3. Menetelmäharjoittelua (esim. regressioanalyysi)
31.3. Menetelmäharjoittelua (esim. logistinen regressioanalyysi)
7.4. Menetelmäharjoittelua (esim.fakrotianalyysi)
14.4. Menetelmäharjoittelua (esim. fakrotianalyysi)
21.4. ei kurssia (pääsiäsiloma)
28.4. Tulosten tulkinnasta ja kirjoittamisesta. Harjoitustöiden palautus.
5.5. Harjoitustöiden esittely ja palaute
Ohjelmaan vo tulla muutoksia, joista ilmoitetaan erikseen.
Etnografinen tutkimus - analyysia ja kuvausta
jatkokoulutuskurssi Tampereen yliopistossa 17.- 18.2.2011
Paikka: Linna 5016
Opettajat: Dos. Laura Assmuth, Prof. Laura Huttunen, YTT Anna Rastas, YTT Satu Ranta-Tyrkkö
Kohderyhmä: väitöskirjatutkimuksessaan etnografisia menetelmiä käyttävät jatko-opiskelijat
Tutkittavan ryhmän tai ilmiön kuvaaminen on tärkeä osa etnografista tutkimusta. Mutta ollakseen tutkimusta etnografia ei voi olla pelkkää kuvausta vaan sen on oltava myös analyysia ja tulkintaa. Tutkijan tulee siis sitoa havaintonsa teoreettisiin keskusteluihin ja jäsentää niitä käsitteellisin välinein. Kuvauksen ja analyysin välille muodostuukin usein etnografisen tutkimuksen hedelmällinen jännite. Yhtäältä tutkimuksessa pitää pelkistää, tiivistää ja analysoida, nostaa esiin maailman kaoottisuudesta säännönmukaisuuksia ja hahmoja, toisaalta etnografiassa pyritään pitämään mukana maailman monimuotoisuus ja rikkaus sekä kunkin kontekstin erityisyys ja omalaatuisuus hajuineen ja makuineen. Tutkimuskohde pitää siis rakentaa tekstiin myös kuvauksena.
Tällä jatkokoulutuskurssilla pohdimme näitä kysymyksiä johdattavien luentojen ja työryhmätyöskentelyn muodossa. Työryhmissä käsitellään opiskelijoiden omia papereita aiheesta. Toivomme paperissa pohdittavan seuraavanlaisia asioita: Miten rakennat kohteen kuvauksen etnografisessa tekstissäsi? Miten kuvauksen ja teorian välinen suhde toimii juuri sinun tekstissäsi? Mitkä käsitteet ovat keskeisiä kuvauksen jäsentämisen kannalta? Mikä on kirjoittajan itsensä ?näkyvyys? ja autoetnografisen otteen merkitys sinun tekstissäsi?
Ohjeet paperin kirjoittamiselle: Kirjoita enintään 8 liuskaa (Times New Roman, 12 pt, riviväli 1,5). Keskity paperissasi seuraaviin kolmeen teemaan: 1. Miten rakennat kuvauksen kohteestasi? 2. Mitkä käsitteet ovat keskeisiä työssäsi, kuvauksen jäsentämisessä? 3. Miten ajattelet sinun itsesi tulevan kirjoittajana näkyviin tekstissäsi? Sano kaikista teemoista jotakin, mutta voit keskittyä vain yhteen, jos tahdot.
Kurssille haetaan lähettämällä abstrakti 5.1.2011 mennessä sähköpostitse osoitteella laura.huttunen@uta.fi. Mukaan valitut vahvistetaan viimeistään 14.1. Valmiit paperit työryhmätyöskentelyä varten tulee toimittaa viimeistään 1.2.2011.
Alustava ohjelma
Torstai 17.2.2011 (Paikka: Linna 5016)
Klo 11-13 Johdantoluento Dos. Laura Assmuth: Rikas kuvaus, oivaltava analyysi: Etnografisen kirjoittamisen monimuotoisuus ja lomittaisuus
Klo 14-17 Työryhmätyöskentelyä
Perjantai 18.2.2011 (Paikka: Linna 5016)
Klo 10-11 YTT Anna Rastas: Tutkijaminä tekstissä. Itsereflektiosta autoetnografiaan
klo 11-12 YTT Satu Ranta-Tyrkkö: Konteksti ja kuvaus: Näkökulmia kuvauksen ja analyysin limittäisyyteen etnografisessa tutkimuksessa
klo 13-16 Työryhmätyöskentelyä
Kurssille osallistuminen: Kurssille osallistuvilla täytyy olla sosiaaliantropologian peruskurssi suoritettuna. Etusija kurssille on niillä opiskelijoilla, joiden pääaine on sosiaaliantropologia tai jotka aikovat hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan. Tämän jälkeen kurssille otetaan (entisen) sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita ja jos tilaa on, muita antropologian sivuaineopiskelijoita.
Kurssin kuvaus:
Kurssilla tarkastellaan monikulttuurisuutta, rasismia sekä etnisyyden ja rodullistavien käytäntöjen sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä ja tutustutaan näitä aiheita käsittelevään tutkimukseen.
Kurssin korvaavuus:
Kurssi korvaa Sosiaaliantropologian tutkintovaatimusten kohdan SOSAA2.2 Monikulttuurisuus, etnisyys ja rasismi.