Aino Ahtinen ja Arja Ranta-aho: Mitkä ovat robotiikan mahdollisuudet ikääntyneiden arjessa?

Julkaistu 5.10.2024
Mitä ikäihmiset haluavat oppia roboteista? Keskustelua robottien mahdollisuuksista sekä robottilukutaidon merkityksestä ikäihmisille.

Kuvituskuva

Linkki podcastiin

Mitkä ovat robotiikan mahdollisuudet ikääntyneiden arjessa?

Podcastissa keskustelemassa ovat yliopistonlehtori ja tutkija Aino Ahtinen Robostudiosta ja asiantuntija Arja Ranta-aho, he ovat molemmat mukana viemässä uutta teknologiaa ikääntyneiden hyvinvoinnin tueksi.

Aino Ahtinen  on erikoistunut ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen sekä robotiikan mahdollisuuksiin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ahtinen toimii yliopistonlehtorina Tampereen yliopistossa Tietotekniikan yksikössä, Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen koulutusohjelmassa, jossa hän opettaa muun muassa sosiaalista robotiikkaa, psykologiaa ja monikulttuurista suunnittelua. Hän tutkii mm. robottiavusteista vuorovaikuttamista ja oppimista.

Arja Ranta-aho on pitkän linjan asiantuntija, joka uskoo digitaalisen teknologian mahdollisuuksiin luoda uudenlaisia palveluja ikäihmisten tueksi. Hän korostaa digitaalisten innovaatioiden mahdollisuuksia rikastuttaa sosiaali- ja terveyspalveluja sekä parantaa ikäihmisten elämänlaatua.

Ranta-aho ja Ahtinen ovat tehneet yhteistyötä muun muassa pilottihankkeessa Viola-kodissa. Tällä hetkellä Aino mukana myös mm. MediaRoboLit 65+ -hankkeessa, jossa tutkitaan yli 65-vuotiaiden media- ja robottilukutaidon tasoa ja kehitetään heille tukea ja koulutusta.

Kuvassa on keltainen koiraa muistuttava robottiKuva: Jonne Renvall