E-aineistot tutuiksi – osallistu tietoiskuihin tiistaisin klo 9.00

Julkaistu 29.8.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Avonaisen kirjan yllä käsi ja matkapuhelin, jonka näytöllä on kuva täydestä kirjahyllystä.
Kirjaston kautta käytössäsi ovat laajat ja laadukkaat e-aineistokokoelmat. Esittelemme aineistoja tiistaisin klo 9.00. Liity mukaan kunkin aiheen kohdalta löytyvän linkin kautta, ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa!

Tietoiskut kestävät 15-30 minuuttia. Kuulemme mielellämme toiveita tulevien tietoiskujen esiteltäviksi aineistoiksi: kirjasto [at] tuni.fi. Kirjaston hankkimiin tietokantoihin pääset parhaiten alakohtaisista oppaista, tietokantalistalta tai e-lehtilistalta.

Andor-hakupalvelussa kirjaston painetut ja elektroniset aineistot

Syksyn ensimmäisen tietoiskuna aiheena on Andor-hakupalvelu.  Tietoiskun teemoja ovat:

• Haun toiminta ja rajaaminen, esim. saatavilla verkossa ja tieteellisyysrajaukset
  • Lähdeviitteiden poimiminen
  • Lehtilista
  • E-aineistolinkit Andorista ja tietokantalistasta
  • Suosikkien ja hakujen tallentaminen
  • Lainat ja varaukset
  • Alakohtaisiin oppaisiin siirtyminen

Milloin: tiistaina 10.9. klo 9.00–9.30

Missä: Zoomissa, löydät linkin intran tapahtumasta.

Your library services and Andor search service

In the Andor-search service you can find both electronic and printed materials of the library. Themes of this short webinar are

• Refine your search using the many limiters available
  • Copy citations easily
  • Save your searches
  • Renew your loans and request books

When: Tuesday 17.9. at 9.00–9.30

Where: Zoom link is in the intra event.

PSK-standardit

PSK-standardit ovat käytännönläheisiä ja menetelmätyyppisiä työkaluja, jotka pohjautuvat kansainvälisiin SFS-EN, IEC, ja ISO-standardeihin.

Tule kuulemaan, miten voit hyödyntää PSK-standardeja opiskelussa, opetuksessa ja tutkimuksessa.

Luento on kaksiosainen, ja voit osallistua valintasi mukaan molempiin tai vain toiseen osioon:

9.00–9.30 PSK-standardit opiskelun tukena

9.30–10.30 keskittyy PSK-standardeihin opetuksen ja tutkimuksen tukena. Loppuun on varattu aikaa keskustelulle.

Milloin: tiistaina 1.10. klo 9.00–10.30.

Missä: Löydät Zoom-linkin intra-tapahtumasta.

Kouluttajana on Jukka Koistinen PSK Standardisoinnista. Lisätietoja standardeista löydät kirjaston e-aineisto-oppaasta.

MOT kielipalvelu

MOT kielipalvelu sisältää yleiskielen ja erikoisalojen sanakirjoja, MOT Kääntäjän, MOT Kielentarkistimen, sanalistoja sekä Tampereen korkeakouluyhteisön sanaston. Lue etäkäytöstä TUNI-tunnuksella E-aineisto-oppaasta.

Milloin: tiistaina 29.10. klo 9.00–9.30

Kouluttajana on Emilia Lamminaho-Caimanque Kielikoneelta

Alman Verkkokirjahylly, Bisneskirjasto ja Suomen Laki –aineistojen esittely

Verkkokirjahylly ja Bisneskirjasto sisältävät kotimaisia e-kirjoja muun muassa johtamisen, taloushallinnon, juridiikan ja itsenä kehittämisen aloilta. Osassa kirjoista on äänikirjatoiminnallisuus. Suomen Laki –palvelu on juridisen tiedon hakupalvelu, joka sisältää ajantasaisen lainsäädännön, oikeuskäytännön ja esityöt.

E-aineisto-oppaastamme löydät Verkkokirjahylly sekä Bisneskirjasto –palveluiden ohjeet.

Milloin: 12.11.2024 klo 9.00-9.30

Missä: Webinaarin osallistumislinkki lisätään intra-tapahtumaan myöhemmin.

Kouluttajina Alma Insightsilta Emilia Alasaari, Heidi Antinkari ja Tia Tuominen.

Vanhusten hoito ja hoiva: Esittelyssä Terveysportin uusi tietokanta

Duodecimin uusi Vanhusten hoito ja hoiva -tietokanta sisältää aineistoja vanhusten hyvän hoidon käytännöistä, muistisairaiden kanssa toimimisesta, yli 75-vuotiaiden lääkehoidon erityispiirteistä sekä koti- ja saattohoidosta. Tietokannan tavoitteena on yhtenäistää vanhusten hoitoa valtakunnallisesti. Sisällöt on tehty yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa, ja ne täydentyvät ja päivittyvät jatkuvasti.

Milloin: 26.11.2024 klo 9:00–10:00

Missä: Webinaarin osallistumislinkki lisätään intra-tapahtumaan myöhemmin.

Kouluttajana tietokannan toimituspäällikkö Anna-Liisa Arjama.

Vinkkejä e-aineistojen etäkäyttöön

Muita tietoiskuja

Avointen oppimateriaalien kirjasto

Avoimet oppimateriaalit ovat maksuttomasti kaikkien saatavilla olevia oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen tarkoitettuja aineistoja.

Milloin ja missä:

Tietoiskuihin ei ole ennakkoilmoittautumista, tervetuloa!