Professori Topi Rönkölle Aerosolitutkimussäätiön tunnustuspalkinto

Julkaistu 28.8.2024
Henkilö puku päällä katsoo kameraan.
Tampereen yliopiston professori Topi Rönkkö on saanut Aerosolitutkimussäätiön tunnustuspalkinnon ansioistaan suomalaisen aerosolitutkimuksen hyväksi. Aerosolitutkimussäätiön nuoren tutkijan palkinto myönnettiin dosenttina Helsingin yliopistossa työskentelevälle Juha Kangasluomalle.

Säätiö jakoi palkinnot European Aerosol Conference 2024  -tapahtuman yhteydessä 28. elokuuta. Tunnustuspalkinnon suuruus on 20 000 €.

Aerosolitutkimussäätiö tukee ja edistää aerosolialan tutkimusta ja koulutusta. Tunnustuspalkinto on suunnattu uransa keskivaiheilla olevalle tutkijalle, jonka väittelystä on kulunut 5–20 vuotta. Säätiön mukaan aerosolifysiikan professorina Tampereen yliopistossa työskentelevä Topi Rönkkö on osoittanut merkittävää sitoutumista ja johtajuutta aerosolialalla. Lisäksi hän on saavuttanut huomattavaa menestystä tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen alueilla.

– Rönkkö on työssään edistänyt merkittävästi suomalaista aerosolialaa ja osoittanut toiminnassaan tutkimuksellista johtajuutta, todetaan palkintoperusteluissa.

Tunnustuspalkintoa Rönkkö arvostaa suuresti.

– Näen, että palkinto korostaa entisestään tutkimusryhmäni ja kaikkien yhteistyökumppaniemme työn suurta merkitystä. Ilmakehäpäästöjen, ulkoilman ja rakennusten sisäilman tutkimus pyrkii parantamaan elinympäristöjämme ja luomaan maailmasta kestävää sekä ilmaston että ilmanlaadun näkökulmasta, hän toteaa.

Kokeellinen tutkimus selvittää hiukkaspäästöjen syntymistä ja vaikutuksia

Topi Rönkkö valmistui Tampereen teknillisestä yliopistosta diplomi-insinööriksi vuonna 2003 ja väitteli tohtoriksi vuonna 2009 ajoneuvojen pakokaasujen mittaamisesta. Työ jatkui aerosolifysiikan ja siihen liittyvien ilmiöiden parissa silloisessa Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Rönkkö johtaa nykyisin tutkimusryhmää, joka keskittyy aerosolipäästöjen ja ilmanlaadun kokeelliseen tutkimukseen.

– Ryhmämme työ on hyvin monipuolista ja äärettömän mielenkiintoista. Tänä vuonna olemme mitanneet jo esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen päästöjä talviolosuhteissa, liikenteen vaikutusta kaupunki-ilman ns. ei-pakokaasuperäisten hiukkasten pitoisuuksiin ja hybridimoottorikonseptien mahdollisuuksia hiukkaspäästöjen vähentämisessä. Syksyn 2024 aikana tutkitaan esimerkiksi ilmanlaatua maanalaisessa kaivoksessa ja erilaisten lentokonepolttoaineiden vaikutuksia ns. sekundääriseen ilmakehässä tapahtuvaan hiukkasmuodostukseen. Myös autojen jarrutuksesta tulevat päästöt ja laivapolttoaineet ovat luupin alla.

– Tutkimuksemme auttaa ymmärtämään hiukkaspäästöjen syntyä, niiden muuttumista päästötapahtuman jälkeen sekä vaikutuksia ilmanlaatuun, ihmisten terveyteen ja ilmastoon. Tieteellisen tiedon avulla pyritään löytämään ratkaisuja päästöjen ja niiden vaikutusten vähentämiseksi, hän toteaa.

Ryhmän tekemälle tutkimustyölle on tilausta, sillä se liittyy sekä ilmastonmuutokseen että ilmanlaatuun – molemmat ongelmina maailmanlaajuisia ja valtavia. Myös koronaviruspandemia liittyi oleellisesti aerosoleihin. Rönkön tutkimukselle on ominaista myös tiivis tutkimusyhteistyö yrityselämän ja kaupunkitoimijoiden kanssa.

– Näemme yhteistyön oleellisena osana tutkijan työtä, sillä monet tutkimushaasteet ovat yhteisiä, ja käytännön tason yhteistyön kautta myös tutkimuksen vaikuttavuus on usein hyvinkin konkreettisen oloista.

Rönkkö tutkimusryhmineen on osallistunut mustan hiilen tutkimisen lisäksi useisiin mittaviin tutkimushankkeisiin, joita kaikkia yhdistävät aerosolit. Yksi tuoreimmista on Euroopan unionin rahoittama PAREMPI-hanke, jossa tutkitaan mm. eri liikennemuotojen aiheuttamien päästöjen vaikutusta ilmakehän sekundäärisen hiukkasmuodostukseen. Vuonna 2024 alkaneessa GIANT -hankkeessa Rönkkö johtaa laajaa sisäilman ja ulkoilman saasteita tutkivaa konsortiota. Rönkön tiimi osallistuu myös E3-nimellä kulkevaan jättihankkeeseen (Excellence in Pandemic Response and Enterprise Solutions Co-Innovation), jossa etsitään keinoja estää virusten ja tartuntatautien leviäminen sisätiloissa pandemioiden aikana.

Vuonna 2022 nuorena tutkijana palkittiin Rönkön kollega, apulaisprofessori Panu Karjalainen Tampereen yliopistosta.

Topi Rönkkö
topi.ronkko [at] tuni.fi