Emil Aaltosen Säätiöltä 2,6 miljoonaa euroa tutkimusryhmille

Julkaistu 27.6.2024
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Emil Aaltosen Säätiön hallitus on myöntänyt kolmelletoista tutkimusryhmälle 200 000 euron rahoituksen, yhteensä 2,6 miljoonaa euroa. Tampereen yliopistosta rahoituksen sai neljä projektia.

Emil Aaltosen Säätiölle lähetettiin tänä vuonna 407 projektiapurahoja koskevaa hakemusta. Projektiapurahojen lähtökohtana on tukea itsenäisen uransa alkuvaiheissa ja omaa tutkimusryhmää perustamassa olevia tutkijoita. Projektiapuraha myönnetään kolmivuotisena ja se on kaikille samansuuruinen (200 000 euroa).

Tampereen yliopistosta rahoituksen projekteilleen saivat psykologian tohtori, neuropsykologian erikoispsykologi Terhi Helminen, yhteiskuntatieteiden tohtori Olli Herranen, filosofian tohtori Satu Häkkinen ja filosofian tohtori, dosentti Mari Saha.

Terhi Helminen sai rahoituksen projektiin Autismikirjon lapset ja sosiaalinen yhteys (AS-Connection): Psykofysiologinen synkronia, sosioemotionaalinen kommunikaatio ja yhteenkuuluvuuden tunne. Tutkimusprojektissa selvitetään tekijöitä, jotka liittyvät kouluikäisten autismikirjon lasten tapaan luoda ja kokea sosiaalista yhteyttä ja tarkastellaan sosiaalista yhteyttä fysiologisten reaktioiden, kommunikaation sekä lasten kokemusten tasoilla. Lisäksi projektissa tutkitaan, miten autismikirjolle tyypilliset kommunikaation tavat ja fysiologisten reaktioiden rytmittyminen vaikuttavat yhteyden rakentumiseen toisen lapsen ja aikuisen kanssa neuropsykologisessa kuntoutuksessa. Tavoitteena on lisätä tietoa siitä, miten myönteisten sosiaalisten suhteiden luomista voidaan parhaiten tukea.

Olli Herrasen projektissa Yhteiskunnalliset järjestelmäteoriat monikriisin aikakaudella – Selitysvoima ja sovellettavuus tutkitaan järjestelmätasoisten yhteiskuntateorioiden selitysvoimaa ja sovellettavuutta suhteessa 2000-luvun monikriisiin. Monikriisillä viitataan useisiin samanaikaisiin yhteiskuntien järjestelmätasoisiin muutoksiin, uhkiin ja kriiseihin, kuten nationalistiseen oikeistopopulismiin, eriarvoisuuden syventymiseen ja ilmastohätätilaan. Projektissa testataan kahden eri järjestelmäteorian haaran selitysvoimaa innovatiivisella menetelmällä monikriisin tiettyihin ilmiökokonaisuuksiin, kuten ilmastotoimien vastustamiseen. Näin sovellettuna järjestelmäteoriat voivat tuottaa kokoavia selityksiä laajoille yhteiskunnallisille ilmiöille mitätöimättä niiden yksityiskohtia.

Satu Häkkinen sai rahoituksen Valopolymerointimenetelmiä polymeerien edistyneeseen tuotantoon -projektiin. Valokemiallisten menetelmien hyödyntäminen polymeerien valmistuksessa on johtanut merkittäviin harppauksiin uudenlaisten materiaalien kehittämisessä sekä edistyneiden tuotantomenetelmien, kuten 3D-tulostuksen, käytössä. Häkkisen tutkimus pyrkii löytämään uudenlaisia valopolymerointireaktioita kasvattaakseen näin valmistettavissa olevien polymeerien valikoimaa. Tavoitteena on laajentaa valopolymeroinnista saatujen materiaalien käyttöominaisuuksia ja avata uusia polymeerien tuotanto- ja sovellusmahdollisuuksia.

Mari Sahalle myönnettiin rahoitus projektiin Henkilöstön työhyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen laadun yhteydet päiväkodin myötätuntokulttuuriin. Tutkimuksessa selvitetään, miten varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvointi ja työyhteisön ilmapiiri heijastuvat lasten ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen laatuun. Tutkimuksessa tarkastellaan laajemmin koko yhteisön myötätuntokulttuurin rakentumista ja mallinnetaan konkreettisia tekoja ja käytäntöjä, jotka tukevat lasten ja aikuisten hyvinvoivaa yhteisöä.

Katso kaikki rahoituksen saaneet Emil Aaltosen Säätiön sivuilta