iCAN kansallinen ohjelma käynnistyi: Alueellisille syöpäkeskuksille 2,5 miljoonan euron rahoitus biopankkihankkeisiin

Julkaistu 28.6.2024
Henkilö työskentelee laboratorioympäristössä.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Kansallisen syöpäkeskuksen FICANin puitteissa toteutettavat hankkeet vahvistavat syövän molekyyliprofilointia koko Suomessa. Alkavat hankkeet ovat osa Suomen Akatemian iCAN-lippulaivahanketta. Tavoitteena on yhdistää syöpäkasvaimen molekyyliprofilointitietoa potilaan muuhun terveystietoon ja tunnistaa siten uusia hoitokohteita. Tampereen osuus rahoituksesta on 625 000 euroa.

iCAN – digitaalisen yksilöllisen syöpälääketieteen hanke on yksi Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaivoista. Hanke käynnistyi Helsingin yliopiston ja HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan yhteistyönä osana eteläisen syöpäkeskuksen toimintaa. Nyt alkavien hankkeiden myötä lippulaivahanke laajenee kaikkiin Kansallisen syöpäkeskuksen alueellisiin keskuksiin yhteistyössä alueellisten biopankkien kanssa.

iCAN-hankkeessa syöpäkasvainnäytteistä analysoidaan molekyylitason muutokset ja se, kuinka immuunijärjestelmä ja terveet kudokset niihin reagoivat. Näin voidaan löytää korrelaatioita ja uusia hoitokohteita. Näytteet on otettu potilailta, jotka ovat antaneet biopankkisuostumuksen.

Sisä-Suomen syöpäkeskuksen iCAN-Tampere-hankkeessa kehitetään prosesseja paksu- ja peräsuolen syövän sekä eturauhassyövän yksilölliseen hoitoon. Päätutkijoina toimivat tenure track -professori Toni Seppälä ja professori Matti Nykter lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta. Yhteistyökumppanina on Tampereen biopankki.

– iCAN kansallinen ohjelma on merkittävä askel diagnostiikalle tärkeän syövän tuorenäytekeräyksen lisääntymiselle koko Suomessa. Yhteensä hankkeissa tavoitellaan jopa 2000 potilaan syöpänäytteiden analysointia, toteaa kansallisen ohjelman ohjausryhmän puheenjohtaja, dekaani Johanna Arola Helsingin yliopistosta.

– Tuorenäytekeräys mahdollistaa uusien tarkempien analyysien tekemisen potilasnäytteistä ja antaa mahdollisuuksia tarkempaan diagnostiikkaan, ja saattaa siten vaikuttaa hoitomahdollisuuksiin. Hyvinvointialueiden haastavassa tilanteessa tämä merkittävä rahoitus syövän molekyyliprofilointiin neljään alueelliseen syöpäkeskukseen on erittäin tervetullutta, toteaa iCAN kansallisen ohjelman ohjausryhmän varajäsen ja Läntisen syöpäkeskuksen johtaja, syöpälääkäri Pia Vihinen.

Kansallisen syöpäkeskuksen FICANin (Finnish Cancer Center) muodostavat viisi lääketieteellisten yliopistojen ja sairaanhoitopiirien perustamaa alueellista syöpäkeskusta sekä toimintaa koordinoiva kansallinen yksikkö. Alueellisia keskuksia on viisi: Eteläinen syöpäkeskus, Itäinen syöpäkeskus, Läntinen syöpäkeskus, Pohjoinen syöpäkeskus ja Sisä-Suomen syöpäkeskus. Alueellisia iCAN-hankkeita tuetaan sekä iCAN-lippulaivan Suomen Akatemian rahoituksen että alueellisen tuen kautta.

Lue tiedote iCANin sivuilta

Toni Seppälä
toni.seppala [at] tuni.fi (toni[dot]seppala[at]tuni[dot]fi)

Matti Nykter