Lapset mukaan töihin -päivä tarjosi oppimisen riemua
Helena Vänskä ohjelmoi leikkiautoa tekemään piirroksia.
– Tämä on kivaa ja hauskaa! hän hehkuttaa.
Vänskä pääsi monen muun lapsen tapaan perjantaina 22. marraskuuta seuraamaan, millainen on oman vanhemman työpaikka. Lapset mukaan töihin -päivä on osa valtakunnallista Lapsen oikeuksien viikkoa, jonka teemana oli tänä vuonna "Oikeus oppia".
Perjantain aikana Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) henkilökunta ja lapset tutustuivat yliopistoon ja TAMKiin.
Kurkistus monipuoliseen ja kansainväliseen yliopistoon
Yliopistolla teemapäivä alkoi keskustakampuksen avaustilaisuudella, jossa koulutuksen vararehtori Marja Sutela esitteli yliopistoa työympäristönä ja myös lasten ja nuorten oman yliopiston eli Juniversityn toimintaa.
– Meillä esimerkiksi tutkitaan, opetetaan, opitaan, ohjataan ja innostutaan. Yliopiston arki on valtavan monipuolista, Sutela sanoo.
Lapset pääsivät myös oppimaan, miten iso ja kansainvälinen työpaikka Tampereen yliopisto on. Esimerkiksi henkilöstöä on noin 4 000 ja kansalaisuuksia yli 80.
– Lapset mukaan töihin -päivä on lapsille erittäin hieno tilaisuus tulla näkemään, mitä vanhemmat tekevät yliopistolla, Sutela tiivistää.
Kampuskierroksia ja liikunnan iloa
Vapaamuotoisen tutustumisen ohella Tampereen yliopiston kampuksilla järjestettiin monipuolista ohjelmaa. Lapset pääsivät esimerkiksi kiertämään ohjatusti kaikilla kolmella kampuksella, heille järjestettiin työpajatoimintaa ja liikunnallisia aktiviteetteja.
Keskustan kampuskierroksella oli mahdollisuus tutustua Juniversityn tiedeluokan työpajaan. Päätalolla seikkaili myös kaksi robottia, joita lapset pääsivät tervehtimään.
Hervannassa oli tarjolla VR-pelejä. Lisäksi lapset pääsivät tutustumaan monikudosmallintamisen huippuyksikön toimintaan ja tapaamaan tutkijoita.
Päivään liittyvän jännityksen ja energian purkamiseen ohjelmassa oli liikuntarata, joka oli auki jokaisessa SportUnin kolmessa liikuntakeskuksessa.
TAMKissa kohdattiin robotteja, Porissa tekoäly muokkasi piirustuksia
Tampereen ammattikorkeakoululla lapset pääsivät tutustumaan terveys- ja hyvinvointiteknologian kehittämiseen tarkoitettuun Sote Virtual Labiin, jonka sylinteritilassa saattoi ihmetellä joulutoria ja muita maisemia 360-videolla. Lisäksi laboratoriossa kohdattiin robotteja ja pelattiin erilaisia pelejä muun muassa virtuaalilaseilla.
Porin yliopistokeskuksessa lapset tutustuivat tekoälyyn työpajassa, jossa piirustuksia muokattiin tekoälyn avulla uusiksi. Toisessa työpajassa työskenneltiin leikillisin muotoilumenetelmin ja kuviteltiin ystävällisiä kohtaamisia tulevaisuuden teknologian avulla. Työpajassa jokainen pääsi kehittämään oman, ystävällisiä kohtaamisia tukevan prototyyppinsä teknologisesta ratkaisusta.
Kirjoittaja: Elina Kirvesniemi, Emmi Rämö