Lisää tutkimustietoa työkoneiden sähköistyksen vaikutuksista ilmakehän päästöihin

Julkaistu 28.5.2024
Henkilö, jolla on aurinkolasit, musta vaatetus ja lippalakki sekä parta tutkii monimutkaista laitetta, joka on testialusta.
AGCO Powerin ja Tampereen yliopiston testialustaa voidaan hyödyntää AGCO Powerin omaan tutkimukseen, yliopiston projekteihin ja opetukseen.Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston aerosolifysiikan laboratorion ja AGCO Power Oy:n yhteisessä, vuoden alussa alkaneessa tutkimushankkeessa tuotetaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuista tutkimustietoa aerosoleista sekä työkoneiden sähköistymisen vaikutuksista niihin. Aerosolien vaikutus ilmaston lämpenemiseen on yksi ilmastotutkimuksen suurimmista epävarmuustekijöistä, mutta siitä on saatu vain rajallisesti tutkimustietoa.

- Meillä on todella hyvä valmius tutkia monipuolisesti ja syvällisesti moottoreiden ilmakehäpäästöjä, joten tutkimuksella tulee olemaan myös globaali merkitys, Tampereen yliopiston aerosolifysiikan professori Topi Rönkkö iloitsee.

Sähköistämisen vaikutusta työkoneiden ilmakehäpäästöihin selvitetään

Ilmakehän aerosolit koostuvat pienistä, halkaisijaltaan alle millimetrin sadasosan kokoisista hiukkasista, jotka hetkellisen ilmanlaadun lisäksi vaikuttavat myös ilmastoon monin eri tavoin. Erityyppiset pienhiukkaset voivat esimerkiksi imeä auringon lämpösäteilyä, muuttaa auringon valon kulkusuuntaa, sekä toimia pilvipisaroiden tiivistymisytiminä. Aerosoleista on välttämätöntä saada lisää tutkimustietoa niiden ilmastovaikutusten merkityksen ymmärtämiseksi.

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millä tavalla koneiden moottorit ja niissä käytettävät erilaiset polttoaineet vaikuttavat koneiden aerosolipäästöihin. Tutkimuksessa selvitetään mittaamalla, miten työkoneen polttomoottorin avustaminen sähköllä vaikuttaa päästöihin. Vaikutusta selvitetään myös vaihtoehtoisille, uusiutuville dieselpolttoaineille.

- Tutkimustuloksena saadaan selvyyttä kokonaisaerosolipäästöjen ominaisuuksista ja määristä sekä siitä, miten eri voimanlähteet vaikuttavat niihin, kertoo tutkijatohtori Kimmo Korhonen Tampereen yliopistosta.

Työkoneiden kestävä tuotekehitys on henkilöautoja haastavampaa

Sähkökäyttöiset ajoneuvot ovat lisääntyneet huimasti tieliikenteessä. Työkoneissa tahti on ollut hitaampaa, sillä nykyisen akkuteknologian tarjoama energiakapasiteetti rajoittaa täyssähköistettävien työkoneiden maksimikokoa.

- Työkoneiden ilmastovaikutusten pienentämiseen on monia eri vaihtoehtoja, jotka vastaavat käytettävyydeltään asiakkaiden tarpeisiin. AGCO Powerin Linnavuoren moottoritehtaallamme kehitetään sähköakkujen lisäksi muun muassa vedyn, metanolin ja metaanin käyttöä energialähteenä. Tavoitteenamme on vastata ilmastohaasteeseen kehittämällä ja valmistamalla moottoreita, jotka tekevät työkoneista mahdollisimman ympäristöystävällisiä. Hanke vie meitä kohti puhtaampaa tulevaisuutta, AGCO Powerin tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen kertoo.

Yliopiston ja AGCO Powerin yhteistyöllä on pitkät perinteet

Tampereen yliopiston ja AGCO Powerin yhteistyöllä on pitkät perinteet.  Yksi AGCO Powerin tuotekehityksen yksiköistä sijaitsee Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella, joten tiimityö on luontevaa. Moottoreiden testaus tapahtuu linnavuorelaisilla voimanlähteillä ja AGCO Powerin kehittämällä testialustalla Hervannassa.

- Kehitimme itse tutkimusympäristön sarjahybridilaitteistojen testaukseen, koska sellaiselle nähtiin selkeä tarve. Testialustaa voidaan hyödyntää AGCO Powerin oman tutkimuksen lisäksi myös yliopiston omissa projekteissa sekä opetuksessa, AGCO Powerin tutkimuspäällikkö Jouko Järvinen kertoo.

EPSA-hanke

Towards understanding of the effects of electrification on primary and secondary aerosol emissions from machinery: e-fuels and hybrid powertrains (EPSA) -hanketta rahoittaa Vaikuttavuussäätiö. Hanke on kaksivuotinen. Tutkimukset suoritetaan Tampereen yliopiston hybriditutkimusalustalla, joka on perustettu vuonna 2021. Projekti toteutetaan Vaikuttavuussäätiön (The Finnish Research Impact Foundation) Tandem Industry Academia -rahoituksella.

AGCO Power

Nokian Linnavuoressa toimiva AGCO Power on yksi maailman johtavista dieselmoottoreiden valmistajista. Yhdessä Kiinassa, Brasiliassa ja Argentiinassa toimivien tuotantolaitostensa kanssa AGCO Power kehittää ja valmistaa moottoreita, joita käytetään monien maailman johtavien traktorimerkkien, kuten Fendtin, Valtran ja Massey Fergusonin, voimanlähteinä. Jo 80 vuotta toiminut AGCO Power on osa AGCO-konsernia.