Media-alan tutkimussäätiöltä 40 000 euroa EU Kids Online -hankkeelle

Julkaistu 10.7.2024
Jonah pettrtrich
EU Kids Online -hankkeessa tutkitaan lasten ymmärrystä omista digitaalisista medialukutaidoistaan.
Uutena teemana hankkeessa selvitetään muun muassa lasten tekoälykriittisyyttä ja valemedian tunnistamista.

Media-alan tutkimussäätiöltä myönsi 40 000 euroa tutkimustukea Tampereen yliopiston hankkeelle ”EU Kids Online -tutkimus Suomessa 2024–2025: Lapset toimijoina verkossa, digitaaliset medialukutaidot ja oppiminen”. Säätiö teki päätöksen kokouksessaan 5. kesäkuuta.

EU Kids Online -tutkimus Suomessa on tilastollisesti ja kansainvälisesti vertaileva tutkimus, joka on tilastollisesti ja kansainvälisesti vertaileva tutkimus, ja se on toteutettu useissa Euroopan maissa vuodesta 2010. Pitkittäistutkimuksen keskiössä on lasten toimijuus verkossa sekä myös lasten kokemat riskit ja ymmärrys omista digitaalisista medialukutaidoistaan.

Tällä kolmannella tutkimuskierroksella selvitetään tutkimuksen ydinteemojen lisäksi uusina teemoina lasten tekoälykriittisyyttä, valemedian tunnistamista ja faktantarkistuksen käytäntöjä.

─ Kriittiset digitaaliset taidot ovat siis nyt keskiössä laajemmin kuin aiemmin, kertoo mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilainen.

Hankkeessa 10–15-vuotiaat lapset vastaavat verkkokyselyyn peruskoulussa maantieteellisellä edustavuudella syksyllä 2024 yhteensä 25 Euroopan maassa.

Uutta tietoa rakentuu pitkittäistutkimuksena netin käytön kehityksestä suhteessa edellisiin EU Kids Online -kierroksiin, jotka toteutettiin myös Suomessa. Ajankohtaista uutta tietoa rakentuu lasten ja nuorten teknisistä taidoista, tekoälypohjaisen viestinnän ymmärryksestä ja valemedian tunnistamisesta. Sisällöllisesti tarkastelu on laaja lähtien median tarjonnasta, kuten uutissisällöistä, käyttäjälähtöiseen julkaisemiseen eri kanavilla.