Puurakentamisen delegaatio Pohjois-Amerikasta vieraili Tampereella

Julkaistu 19.6.2024
Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Aku Aspila tekemässä yhteenvetoa aamun esityksistä.
Yli 60 Yhdysvaltojen ja Kanadan edustajaa vieraili Suomessa tutustumassa erilaisiin metsä- ja puutuoteteollisuuden ja puurakentamissektorin toimijoihin kesäkuussa. Tampereella delegaatiota olivat vastassa Tampereen kaupunki, Business Tampere ja Tampereen yliopisto, jota edusti Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu. Vierailuun kuului myös Vuoreksen puukerrostalokokonaisuus Kuusikon päiväkotiin tutustuminen.

Business Finland järjesti jo toisen näin laajan Pohjois-Amerikan vierailun Suomeen. Vierailun ajankohta oli 9.-15.6.2024, jonka aikana delegaatio tutustui 37:ään metsäalan yritykseen, tutkimuslaitokseen ja metsäsektorin yritykseen.  Delegaation edustajat olivat esimerkiksi osavaltion senaattori, viranomaisia ja tutkimusyliopistojen sekä teollisuuspuolen edustajia. Metsätrans-Lehti uutisoi aiheesta 10.6.2024.

Ninni Westerholm esitteli delegaatiolle puurakentamisen potentiaalia yhteiskunnan siirtymässä kiertotalouteen.

Lehden mukaan ilmastonmuutoksen torjunnan keinot puuteollisuuden avulla kiinnostavat nyt Yhdysvaltalaisia. Täältä etsitään yhteistyökumppaneita, koska Suomea pidetään yhtenä maailman johtavista metsäbiotalousmaista. Vierailujen tarkoituksena onkin tarjota kattaus Suomen metsäosaamisesta ja esimerkiksi mahdollisista yhteistyökumppaneista, jotka voivat auttaa metsäsektorin uudistamisessa ja monipuolistamisessa.

Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu esitteli osaamistaan

Yli 30 rakentamisesta kiinnostunutta delegaation jäsentä kokoontui Tampereen Lapland Hotelsin Arenalle. Aamun aiheena oli puurakentamisen ja kiertotalouden nykytilanne, edistäminen ja tutkimus Tampereella. Pekka Salmi avasi tilaisuuden esittelemällä puurakentamisen tilannetta Tampereella.  Seuraavaksi Pirkko Eteläaho Business Tampereelta antoi katsauksen paikallisen toimijaverkoston koordinointiin.

Juha Franssila esitteli Kiinteistökehittämisen osaamiskeskus KCRED:n toimintaa ja puurakentamiseen liittyvää tutkimusta.

Rakennetun ympäristön tiedekuntaa edusti tilaisuudessa Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu. Osuuden avasi hiljattain väitöskirjaansa puuvälipohjan askeläänieristävyydestä puolustanut Jesse Lietzén, joka esitteli puututkijakoulun toimintaa. Omia väitöskirjatutkimuksiaan esittelivät Juha Franssila, Ninni Westerholm ja Antti Tuure. Apuna esitysten teossa ja tilaisuudessa olivat Harri Sivu ja Mika Alanen. Aku Aspila juonsi tilaisuuden.

Antti Tuure esittelemässä mittavaa 55 asuinpuukerrostalokohteen case-tutkimusta, jossa syvennytään hankkeiden tilatehokkuuteen sekä puuvälipohjien päästöihin.

– Kyllähän tämä nosti oman motivaation taas uudelle tasolle! Oli todella palkitsevaa nähdä ja kuulla kuinka kiinnostunut delegaatio oli Puututkijakoulussa meneillään olevasta tutkimuksesta. Samalla tilaisuus myös osoitti, jälleen kerran, että kenelle ja kuinka tutkimusta tehdään. Yhteisellä tekemisellä kohden parempaa ja kestävämpää puurakentamista, Aspila kertoo tilaisuuden jälkeen.

Alkuperäinen teksti löytyy CoreLabin ja Puututkijakoulun kotisivuilta.

Lisätietoja:

Aku Aspila
Väitöskirjatutkija, Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu
aku.aspila [at] tuni.fi (aku[dot]aspila[at]tuni[dot]fi)

Juha Franssila
Väitöskirjatutkija, Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu, KCRED
juha.franssila [at] tuni.fi (juha[dot]franssila[at]tuni[dot]fi)

Tekstin lähde:

Metsätrans-Lehti Oy (10.6.2024). Metsäteollisuuden jättidelegaatio Pohjois-Amerikasta – ennennäkemätön kiinnostus Suomeen. Saatavilla https://metsatrans.com/artikkeli/5393/metsateollisuuden-jattidelegaatio-pohjois-amerikasta-ennennakematon-kiinnostus-suomeen [viitattu 17.6.2024]

Teksti:

Alisa Hakola, YTM
Tiedottaja ja tutkija, CoreLab