Tampereen ammattikorkeakoulun rehtori, toimitusjohtajaksi on valittu Mika Hannula

Julkaistu 10.10.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Mika Hannula.Kuva: Turun yliopisto
Mika Hannula toimii tällä hetkellä Turun yliopiston vararehtorina. Hän aloittaa uudessa tehtävässään Tampereella 1.1.2025. TAMKin hallitus teki yksimielisen valintapäätöksen kokouksessaan maanantaina 7.10.2024.

TAMKin rehtori, toimitusjohtajan hakuprosessissa oli lopulta mukana 14 henkilöä, joista neljää kärkiehdokasta haastateltiin koko korkeakouluyhteisölle avoimessa paneelikeskustelussa 30.9.2024. Haastatteluiden lisäksi rekrytoinnissa hyödynnettiin ulkopuolisen konsultin tekemää soveltuvuusarviointia. TAMKin hallitus valitsi tällä hetkellä Turun yliopiston yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta vastaavan vararehtorin Mika Hannulan tehtävään useiden korkeakoulukentällä pitkään toimineiden osaajien joukosta.

– Meille avautui hieno mahdollisuus valita rehtori monen kyvykkään ja erittäin kokeneen hakijan joukosta. Huolellisen ja monivaiheisen valintaprosessin jälkeen hallituksen valinta oli selkeä ja yksimielinen. Mika Hannulalla on vahvat näytöt korkeakoulun johtamisesta rehtorina ja erityisesti tuloksekkaasta kumppanuustyöstä TKI-rahoituksen kasvattamiseksi. Paluumuuttajana Tampereelle hänen on helppo uudistaa alueen verkostojaan, ja samalla hän tuo mukanaan vahvat kansalliset ja kansainväliset verkostonsa, sanoo TAMKin hallituksen puheenjohtaja ja Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen.

Mika Hannula on toiminut Turun yliopiston yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta vastaavana vararehtorina vuodesta 2020 alkaen. Hän on toiminut myös Turun ammattikorkeakoulun hallituksen jäsenenä, osa-aikaisena johtajana Teknologiakampus Turussa sekä ollut avainhenkilö Turun yliopiston nopeasti kasvaneen teknillisen tiedekunnan perustamisessa. Tätä ennen hän on työskennellyt Tampereen teknillisen yliopiston rehtorina. Koulutukseltaan Hannula on tuotantotaloudesta väitellyt tekniikan tohtori, ja hän on myös tietojohtamisen professori.

– Tampereen ammattikorkeakoulu on yksi Suomen eturivin ammattikorkeakouluista, ja Pirkanmaa tarjoaa sille erinomaisen ja mahdollisuuksia täynnä olevan toimintaympäristön. TAMKin tärkein pääoma on osaava ja sitoutunut henkilöstö, jonka kanssa on hienoa kääntää katse kohti tulevaisuutta ja tehdä yhdessä TAMKista entistäkin parempi työ- ja opiskelupaikka arvostettuna korkeakouluna, sanoo Hannula.

TAMKin rehtori, toimitusjohtajan rekrytointi aloitettiin kesäkuussa 2024, ja hakuaikaa oli elokuuhun asti. Tehtävä kiinnosti laajasti sekä Pirkanmaalla että muualla Suomessa. Rehtorin tehtävänä on osakeyhtiölaissa toimitusjohtajalle säädettyjen tehtävien lisäksi vastata ammattikorkeakoulun tehtävien taloudellisesta, tehokkaasta ja tuloksellisesta hoitamisesta. Rehtori johtaa ammattikorkeakoulun operatiivista toimintaa ja päättää ammattikorkeakoulua koskevista asioista. Lisäksi rehtori vastaa hallituksessa käsiteltävien asioiden valmistelusta, esittelystä ja täytäntöönpanosta. Tampereen ammattikorkeakoulu on Suomen toiseksi suurin ja vetovoimaisin ammattikorkeakoulu ja osa Tampereen korkeakouluyhteisöä yhdessä yliopiston kanssa.

Mika Hannula aloittaa tehtävässään TAMKin rehtori, toimitusjohtajana 1.1.2025. Hän ryhtyy kuitenkin tutustumaan korkeakoulun toimintaan osa-aikaisesti jo 1.11.2024 va. rehtori Mikko Naukkarisen kantaessa johtovastuun vuoden loppuun saakka.

Lisätietoa:

Keijo Hämäläinen, hallituksen puheenjohtaja, Tampereen ammattikorkeakoulu ja rehtori, Tampereen yliopisto
p. 0294 532107, keijo.hamalainen [at] tuni.fi (keijo[dot]hamalainen[at]tuni[dot]fi)

Mika Hannula
p. 0294 504695