Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle rakennetaan uusi kokeellisen tutkimuksen keskittymä

Julkaistu 7.5.2024
Sähkötalo Research Hub
Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy
Hervannan kampuksen Sähkötalon peruskorjaus- ja uudisrakennushanke käynnistyy kesäkuussa 2024 ja jatkuu vaiheittain vuoteen 2027 saakka. Kyseessä on yliopiston toimitilaohjelman merkittävin kohde. Sähkötalo Research Hubista tulee monialainen kokeellisen tutkimuksen keskittymä.

Sähkötalo Research Hub -hankkeessa keskitetään yhteen Hervannan kampuksella jo sijaitsevia ja sinne keskustakampukselta siirtyviä kokeellisen tutkimuksen ympäristöjä.

Tulevat tilat palvelevat yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden, informaatioteknologian ja viestinnän sekä lääketieteen ja terveysteknologian tiedekuntia. Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta on pääkäyttäjänä tulevan laboratorioympäristöihin keskittyvän uudisosan tiloissa. Tiedekunnan dekaani Martti Kauranen iloitsee rakentamispäätöksestä ja tulevista tiedekunnan tarpeita vastaavista tiloista.

‒ Uudet tilat vastaavat tämän päivän ja tulevaisuuden teknisiä ja toiminnallisia tarpeita. Ne tuovat uusia mahdollisuuksia kumppanuuksiin ja tutkimuksen vaikuttavuuden ja näkyvyyden lisäämiseen, Kauranen toteaa.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) toimitusjohtaja Sanna Sianojan mukaan on hienoa, että hankkeen kanssa ollaan tässä vaiheessa ja projekti saadaan kohta ihan konkreettisesti rakentamisen kautta käyntiin.

‒ Jotta tähän vaiheeseen on päästy, on se edellyttänyt usean vuoden tiivistä yhteistyötä yliopiston kanssa. Sähkötalo Research Hub tulee olemaan yksi vaativimmista hankkeista, mitä SYKin kiinteistösalkkuun on toteutettu. Tulen siis itsekin seuraamaan mielenkiinnolla rakentamisen etenemistä.

Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen korostaa hankkeen vaikutusta yliopiston elinvoimaisuuteen ja yliopiston panostusta kokeelliseen tutkimukseen.

‒ Luomme tässä tutkimukselle kokonaan uudenlaista toimintaympäristöä, joka tarjoaa myös tiedekuntien väliselle yhteistyölle sekä yritysyhteistyölle aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Kyseessä on mittava investointi ja panostus tutkimuksen ja opetuksen edellytyksiin.

Hankkeen urakoitsijana toimii SRV.

‒ Toteutamme tilat laadukkaasti ja muuntojoustavasti tukemaan yliopiston nykyistä ja tulevaa huippututkimusta, kertoo SRV:n aluejohtaja Tero Karislahti.

‒ Sähkötalo-hanke edellyttää teknisesti vaativien tilojen monialaista osaamista. Tuomme hankkeeseen monipuolisen kokemuksemme useista sairaala- ja laboratoriotilojen hankkeistamme sekä Säteilyturvakeskukselle toteutetuista toimisto- ja laboratoriotiloista. Projektinjohtourakassa pääsemme hyödyntämään myös kokemustamme yhteistoiminnallisista hankkeista, sillä projektille on asetettu useita laadullisia ja toiminnallisia tavoitteita. Hankkeessa panostetaan avoimeen tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen eri osapuolten välillä hankkeen kaikilla tasoilla.

Lisätiedot:

Toimitilajohtaja Pertti Iso-Mustajärvi pertti.iso-mustajarvi [at] tuni.fi (pertti[dot]iso-mustajarvi[at]tuni[dot]fi). , +358 40 542 2865

Kampuskehitys: kampuskehitys [at] tuni.fi (kampuskehitys[at]tuni[dot]fi)