Toimittaja, vahvista osaamistasi Tampereella!

Julkaistu 13.6.2024
Tampereen yliopiston kampus keskustassa.
Tampereen yliopisto tarjoaa toimittajille täydennyskoulutusta.
Tarjolla on datajournalismia, työelämäprofessorin teemaluentoja ja Journalismin ydinasioita.

Tampereen yliopisto tarjoaa myös ensi lukuvuonna toimittajille monipuolista ja saavutettavaa täydennyskoulutusta.

Koulutustarjonnasta löytyy 20 opintopisteen laajuinen Datajournalismin opintokokonaisuus. Verkko-opetuksena toteutettava johdantokurssi alkaa elokuun lopussa. Jatkokurssit Datavisualisointi journalismissa sekä Datajournalismi ja ohjelmointi alkavat lokakuussa. Tammikuussa alkaa Datajournalismin työprojektit -kurssi. Monimuoto-opetus mahdollistaa kurssien suorittamisen joustavasti.

Lisäksi tarjolla on kolme 5 opintopisteen luentosarjaa Journalismin ydinasioista. Luentosarjan aikana käsitellään tiedon hankintaa, verifioimista ja hyödyntämistä. Misinformaation monet muodot -luentosarja alkaa syyskuussa, ja tammikuussa alkavat Näkökulmia tiedonhankintaa avoimista lähteistä -luentosarja sekä journalistiikan työelämäprofessori Laura Saarikosken teemaluennot.

Journalistiikan yliopistonlehtori Kari Koljonen kannustaa toimittajia hyödyntämään Tampereen yliopiston tarjonnan.

─ Tiedon ja datan hankkimiseen, varmentamiseen, analysointiin ja visualisointiin liittyvä osaaminen on aivan keskeistä pääomaa toimittajille ja muille viestinnän ja median ammattilaisille, Koljonen kertoo.

Kursseilla opettavat Laura Saarikoski, Johanna VehkooOlli Pietiläinen, Hannu Kivimäki, Kati Pehkonen, Jyri Hänninen, Karla Kempas ja monet muut alansa huippuosaajat. Kursseille osallistuvat tutkinto-opiskelijat kuin jo työelämässä olevat, mikä takaa hyvät lähtökohdat erilaisten ajatusten ja kokemusten kohtaamisiin.

─ Kurssien opettajina on journalismin huippuosaajia, ja koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa Tampereen yliopisto tekee yhteistyötä media-alan keskeisten toimijoiden kanssa, Koljonen sanoo.

Misinformaation monet muodot -kurssilla lähestytään misinformaation erilaisia muotoja, lähdekritiikkiä ja faktuaalisuutta erilaista näkökulmista. Luentosarja antaa opiskelijoille valmiudet tehdä kriittistä journalismia misinformaatioon liittyvistä teemoista vahvistamatta vahingollisia narratiiveja. Kurssilla käsitellään muun muassa propagandaa, valeuutisia, salaliittoteorioita ja trollausta – sekä vastapainoksi faktantarkistuksen metodeja.

Näkökulmia tiedonhankintaan avoimista lähteistä -luentosarjassa tarkastellaan journalistien tiedonhankinnan menetelmiä ja avoimia tietolähteitä eri näkökulmista. Kurssilla opitaan tietopyyntöjen tekemistä, rekisteritietojen, kuten henkilö- ja yritystietojen sekä taloustietojen, hyödyntämistä ja tekoälyllä tuotetun materiaalin tunnistusta. Kurssin aikana perehdytään tiedonhankinnan eettisiin periaatteisiin ja tiedon luotettavuuden arviointiin.

─ Kurssit toteutetaan siten, että ne ovat mahdollisimman hyvin saavutettavia asuinpaikasta riippumatta. Kurssimaksut ovat kiinteät ja huokeat: 225 €+alv/kurssi.

Koulutuksen rahoittamisessa ja toteuttamisessa mukana olevat yhteistyötahot ovat mahdollistaneet sen, että kurssihinnat ovat huokeita täydennyskoulutuksen yleiseen hintatasoon nähden.

Ilmoittautuminen kursseille on Tampereen yliopiston Jatkuvan oppimisen palveluiden koulutuskorttien kautta 1.8. alkaen.

Tutustu kurssien sisältöihin verkkosivuillamme:
Datajournalismin opintokokonaisuus  https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/datajournalismin-opintokokonaisuus
Journalismin ydinasiat https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/journalismin-ydinasiat

Huomaa myös runsas verkkokurssitarjontamme. Näille kursseille voit ilmoittautua Tampereen avoimen yliopiston kautta 7.8. alkaen. Datajournalismin lisäksi voit opiskella verkossa esimerkiksi talousjournalismia, politiikan journalismia ja EU-uutisointia.