Vuosikatsaus kertoo Tampereen yliopiston vuodesta 2022

Julkaistu 17.4.2023
Kuvakaappaus vuosikertomuksen aloitussivusta
Tampereen yliopiston neljättä toimintavuotta leimasivat paluu koronapandemian jälkeiseen normaaliin sekä Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset. Vuoden kohokohtiin kuuluivat yliopiston strategian kirkastaminen yliopistoyhteisön yhteisessä dialogissa sekä nuoren yliopiston ensimmäinen tohtoripromootio. Suuri ponnistus oli myös yliopiston ensimmäinen tutkimuksen kansainvälinen kokonaisarviointi (TAU RAE).

Vuonna 2022 Tampereen yliopisto koordinoi neljää Suomen Akatemian rahoittamaa huippuyksikköä. Niistä uusin, verotutkimuksen huippuyksikkö, käynnistyi vuoden alussa. Lisäksi yliopisto osallistui kuuden muun huippuyksikön toimintaan, joista kolme käynnistyi vuonna 2022. Vuoden päättyessä yliopistossa oli käynnissä kymmenen Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n rahoittamaa hanketta. Uusia ERC-hankkeita käynnistyi vuoden aikana neljä.

Tutkintoja vuonna 2022 suoritettiin yhteensä 3 960. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita valmistui eniten tekniikan ja yhteiskunnallisilta aloilta. Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa Tampereen yliopisto oli jälleen suosittu hakukohde. Tarjolla olleita yli 3 300 opiskelijapaikkaa haki yhteensä lähes 29 000 hakijaa.

Vuonna 2022 Tampereen yliopiston ulkoinen rahoitus kasvoi ja valtionrahoitus ennakoidusti laski. Henkilöstökuluja alensivat tukipalvelujen henkilövähennykset ja uudelleenorganisointi, mutta kulut kokonaisuudessaan nousivat koronavuosien jälkeisen toiminnan palautumisen sekä vuokrien ja hintojen nousun takia. Sijoitussalkun markkina-arvo laski sijoitusmarkkinan voimakkaan laskun myötä.

Lue lisää yliopiston vuodesta 2022:

Tampereen yliopiston vuosikatsaus 2022

Vuosikatsaus kertoo Tampereen yliopiston tutkimuksesta, koulutuksesta, yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja taloudesta sekä seitsemän tiedekunnan ja kahden koordinoimamme yliopistokeskuksen toiminnasta vuonna 2022.