Viestintä häiriö- ja kriisitilanteessa
Häiriötilanteen tai kriisin sattuessa TAMKin tai yliopiston johto tai tilanteessa johtovastuun ottanut viranomainen päättää, milloin, miten ja kuka asiasta tiedottaa. Ensisijainen tavoite on jakaa oikeaa tietoa mahdollisimman nopeasti ja kattavasti, koska tiedottamisen tarve on välitön.
Ratkaisevaa tiedottamisen onnistumisessa ovat toimivat kanavat, oikea ajoitus, tiedon oikeellisuus ja käsillä olevan kriisivaiheen edellyttämä tilanneherkkyys. Vastuullinen, aktiivinen ja oma-aloitteinen tiedottaminen palvelee sekä sisäistä että ulkoista häiriötilanne- ja kriisiviestintää. Yllättävän tilanteen kohdatessa se auttaa toimimaan oikein ja jäsentämään tapahtunutta. Jälkivaiheessa viestintätoimet voivat edistää kriisistä toipumista.
Lisätietoja osoitteesta turvallisuus [at] tuni.fi (turvallisuus[at]tuni[dot]fi).
Mitä tapahtui? Tulipalo, tapaturma, sairaskohtaus, murto tai esimerkiksi vahingonteko
Ilmoita
- hätätilanteesta hätäkeskukseen p. 112
- lähimpään infopisteeseen
- viestintään, p. 0294 520 800 (kello 10–16), viestinta.tau [at] tuni.fi (viestinta[dot]tau[at]tuni[dot]fi)
- turvallisuustiimille turvallisuus [at] tuni.fi (turvallisuus[at]tuni[dot]fi)
Apua saat jokaisen rakennuksen vahtimestarilta tai info-pisteestä.
Häiriötilanteen tai kriisin sattuessa yliopiston johto, turvallisuusorganisaatio ja viestintä päättävät, miten asiasta tiedotetaan sekä sopivat viestintävastuista. Oikeaa tietoa pyritään jakamaan mahdollisimman nopeasti ja kattavasti.
Lausuntoja yliopiston puolesta antaa yliopiston johto tai johdon erikseen valtuuttama henkilö (esimerkiksi yksikön johtaja). Ainoastaan viranomaiset voivat tiedottaa tai antaa luvan tiedottaa onnettomuuden syistä ja seurauksista.
Häiriötilanteen sattuessa seuraa intraa
Tilanteen mukaan henkilökunnalle ja opiskelijoille viestitään myös tekstiviesteillä, sähköpostilla sekä yliopiston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa.