Paula Wall: Kehittyvän johdon anssistentti

Tampereen ammattikorkeakoulu
Paula Wall
Kuva: Jasmiina Ronkainen
Tampereen ammattikorkeakoulu järjesti äskettäin "Kehittyvä johdon assistentti" -koulutuksen, joka on suunnattu ylimmän johdon assistenteille ja muille vaativissa assistentin tehtävissä toimiville. Koulutuksen tavoitteena on tarjota osallistujille ajankohtaisia työkaluja ja tietoa modernin työelämän vaatimuksista sekä mahdollistaa laaja-alainen oppiminen ja verkostoituminen. Kurssi koostui kahdeksasta vuorovaikutteisesta koulutuspäivästä ja omatoimisista tehtävistä, jotka purettiin yhdessä keskustellen koulutuspäivien aikana. Koulutuksen teemat vaihtelivat modernista työelämästä digitaalisiin viestintävälineisiin ja tiimityötaitoihin.

Paula Wall, joka työskentelee Rambollilla administrative coordinatorina, jakoi kokemuksiaan koulutuksesta. Paula on ollut alalla noin 14 vuotta, ja hänen taustansa on monipuolinen: ravintolakokin ammattitutkinnosta merkonomiksi oppisopimuksella. Viimeiset seitsemän vuotta hän on työskennellyt Rambollilla, jossa hänen päivittäisiin tehtäviinsä kuuluvat muun muassa johtoryhmätyöskentely, matkustus- ja tapahtumakoordinointi sekä markkinointi ja viestintä.

Paula kuuli koulutuksesta kollegaltaan, joka myös osallistui kurssille. Hän innostui heti koulutuksen sisältötekstistä, joka tarjosi ajankohtaisia ja relevantteja aiheita hänen nykyisen työnsä kehittämiseksi. Paula koki koulutuksen tärkeäksi itselleen, koska se sisälsi paljon ajankohtaista tietoa, työkaluja ja trendejä, jotka ovat välttämättömiä assistentin työssä pysyäkseen aallonharjalla. Hän näki myös arvokkaana mahdollisuuden verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia muiden samassa työssä toimivien kanssa.

Koulutuksen aikana Paula piti erityisen arvokkaina uusia kontakteja, joita hän sai sekä opettajista että muista osallistujista. Hän mainitsi REISS- ja Belbin-työkalut erityisen hyödyllisiksi tulevaisuuden tehtäviensä suunnittelussa ja ideoinnissa. Koulutus antoi Paulalle konkreettisia uusia työkaluja ja toimintatapoja, joita hän voi jakaa myös omassa yrityksessään kollegoilleen.

- Koen jatkuvan oppimisen äärimmäisen tärkeänä ja etsin aktiivisesti uusia tapoja kehittää itseäni ja rooliani yrityksessämme, Paula kertoo.

Paulan mukaan koulutuksen kokonaisuudet osuivat osittain hänen tehtäväkenttäänsä, mutta hän huomautti, että johdon assistentin työtehtävät ovat niin laajoja, että täydellinen kattavuus on haastavaa saavuttaa. Hän piti tärkeänä kollegoiden kanssa vietettyä aikaa, sparrailua ja keskusteluja, jotka auttoivat laajentamaan näkökulmia ja löytämään uusia ratkaisuja yhteisiin haasteisiin. Paula olisi toivonut koulutuksessa olevan enemmän tulevaisuusajattelua, erityisesti tekoälyn vaikutuksista assistenttien työhön.

Paulan mielestä koulutuksen parasta antia olivat ehdottomasti kollegoiden kanssa käydyt keskustelut ja sparrailu. Näissä keskusteluissa jaettiin ideoita ja toimintatapoja, mikä rikastutti kaikkien osallistujien osaamista. Haasteellisimmaksi Paula koki tehtävien laajan ja epäselvän tehtävänannon. Hän olisi toivonut enemmän pienempiä ja tarkemmin määriteltyjä tehtäviä.

Paula korosti verkostoitumisen tärkeyttä ja kannusti muita osallistujia pitämään yhteyttä myös koulutuspäivien ulkopuolella. Hän kertoi ryhmänsä suunnittelevan jatkotapaamisia ja toivoi kovasti koulutukselle "catch up" -tilaisuutta.

Kokonaisuutena Paula Wall koki Kehittyvä johdon assistentti -koulutuksen erittäin hyödylliseksi ja merkitykselliseksi. Hän sai koulutuksesta uusia ideoita ja työkaluja, jotka auttavat häntä kehittämään itseään ja rooliaan Rambollilla.

Teksti ja kuva: Jasmiina Ronkainen