HUOM!!!
Tenttiminen sosiaalitutkimuksen laitoksella 2010-2011
Kirjatentit voi suorittaa vain SÄHKÖISEN TENTTIMISJÄRJESTELMÄN kautta lkv. 2010-2011 !
**********************************************************
OPINTOKOKONAISUUKSIEN VASTUUHENKILÖT 2010—2011
I Perusopinnot: Kirsti Lempiäinen
II Aineopinnot: Hanna Ojala
III Syventävät opinnot: Päivi Korvajärvi
Huom. Opettajien vastaanottoaika keskiviikkoisin klo 11-12
**************************************************
KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT 2010—2011
HUOM!! Kirjallisuuskuulustelut järjestetään sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
Naistutkimuksen perusopinnot 25 op
NAISP1.1 Naistutkimuksen peruskurssi 2 op Hanna Ojala
NAISP1.2 Naistutkimuksen perusteet 3 op Hanna Ojala
NAISP2 Sukupuolen tekeminen ja esittäminen 5 op Kirsti Lempiäinen
NAISP3 Perusopintojen seminaari 5 op Seminaarin opettaja
NAISP4 Feministisen tiedon jäsennykset 5 op Kirsti Lempiäinen
NAISP5 Sukupuoli, seksuaalisuus ja tasa-arvo 5 op Hanna Ojala
Naistutkimuksen aineopinnot 35 op
NAISA1 Naistutkimuksen teoreettiset nykykeskustelut 5 op Kirsti Lempiäinen
NAISA2 Naistutkimuksen alat 12 op
NAISA2A Ruumiillisuus ja seksuaalisuus 6 op Hanna Ojala
NAISA2B Näkökulmia feministiseen mediatutkimukseen 6 op Marjo Kolehmainen
NAISA2C "Rotu", etnisyys ja sukupuoli 6 op Kirsti Lempiäinen
NAISA2D Sukupuolistunut työelämä 6 op Päivi Korvajärvi
NAISA2E Miehet ja maskuliinisuudet 6 op Päivi Korvajärvi
NAISA2F Sukupuolistunut väkivalta 6 op Kirsti Lempiäinen
NAISA3 Feminismin klassikot ja aatehistoria 8 op Hanna Ojala
NAISA4 Feministisen tietämisen tavat 5 op Kirsti Lempiäinen
SOSYA2 Sosiaalitieteen tutkimusmenetelmät 10 op (laitoksen yhteiset)
SOSYA2.1 Sosiaalitieteen kvalitatiiviset menetelmät 5 op Elina Mikola
SOSYA2.2 Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät 5 op Jouko Nätti
NAISTUTKIMUKSEN MAISTERIOHJELMA 60 op
Maisteriohjelman opintoja voi suorittaa myös sivuaineena muuhun tutkintoon. Ne vastaavat tällöin syventäviä opintoja.
NAISM1 Orientaatioseminaari 5 op Päivi Korvajärvi
NAISM2 Feministinen teoria 15 op Päivi Korvajärvi
NAISM2.1 Feministinen teoria, luennot ja luentopäiväkirja 5 op
NAISM2.2 Feministinen teoria, lukupiiri 5 op
NAISM2.3 Feministinen teoria, kirjallisuus 5 op Päivi Korvajärvi
NAISM3 Feministinen metodologia 10 op Päivi Korvajärvi
NAISM3.1 Feministinen metodologia, luennot ja luentopäiväkirja, 5 op
NAISM3.2 Feministinen metodologia, lukupiiri tai kirjallisuuskuulustelu, 5 op
NAISM4 Menetelmäopinnot I 5 op Hanna Ojala
NAISM5 Sukupuolistavat käytännöt työelämässä ja tasa-arvo 10 op
NAISM5.1 Sukupuolistavat käytännöt työelämässä ja politiikassa 5 op Päivi Korvajärvi
NAISM52A Tasa-arvotyö 5 op Hanna Ojala
NAISM52B Feministinen opettaminen 5 op Kirsti Lempiäinen
NAISM6 Tutkielmaa tukevat opinnot 5 op Tutkielman ohjaaja
NAISM6.1 Tutkimuskeskusteluihin perehtyminen 5 op Tutkielman ohjaaja
NAISM6.2 Menetelmäopinnot II 5 op Tutkielman ohjaaja
NAISM7 Työelämäprojekti 10 op Päivi Korvajärvi
NAISM8 Tutkielmaseminaari 20 op Päivi Korvajärvi
NAISM8A Tutkielmaseminaari I 10 op Päivi Korvajärvi
NAISM8B Tutkielmaseminaari II 10 op Päivi Korvajärvi
NAISM9 Pro gradu -tutkielma 40 op Tutkielman ohjaaja
Gender Studies Program 22 credits Kirsti Lempiäinen
(7–32 ECTS, WSB1-WSB3)
WSB1 Introduction to Gender Studies, 7 ECTS Kirsti Lempiäinen,
WSB2 Gender in the Making, 7 ECTS
One element from below:
WSB2A Gender, Equality and Citizenship Hanna Ojala
WSB2B Perspectives to feminist meadia studies Marjo Kolehmainen
WSIB2C "Race", Ethnicity and Gender Kirsti Lempiäinen
WSB3 Feminist Classics and History of Ideas 8 ECTS Hanna Ojala
***********************************************************
YHTEISKUNTATIETEELLISEN TIEDEKUNNAN YHTEISET OPINNOT
Ks. tiedekunnan sivulta.
TIEDEKUNNAN YHTEISTEN OPINTOJEN VASTUUOPETTAJAT Sosiaalitutkimuksen laitoksella
YTYH1 Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto):Irmeli Järventie
YTYH2 Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa (suoritusten vastaanotto):Ritva Nätkin
YTYH3 Yhteiskuntatieteiden teoriat
(laitoksen luento ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Kirsti Lempiäinen
YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Marja Alastalo
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta
Kurssi korvaa yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille.
Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää tiedekunnan uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä.
Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Luentosarjan ohjelma:
6.9. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-15.30)
6.9. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
13.9. Kohti pirstoutuvaa vai yhtenäistä globaalia ilmastonmuutoksen hallintaa?
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
13.9. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
20.9. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 14.15-15.30)
20.9. Ilmastomyönteisen toiminnan sosiaalipsykologiset esteet ja mahdollisuudet
Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologia (klo 15.45-17.00)
27.9. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen, johtamistieteet (klo 14.15-15.30)
27.9. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkijatohtori Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (Taloustieteiden laitos) (klo 15.45-17.00)
4.10. Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
4.10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 15.45-17.00)
11.10. Tampereen kaupungin ilmasto- ja energiapolitiikka
Ympäristöpäällikkö, FT Kaisu Anttonen, Tampereen kaupunki (klo 14.15-15.30)
Loppukeskustelu
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omilla ainelaitoksillaan eri tavoin, esimerkiksi laitoksen opettajalle palautettavalla oppimispäiväkirjalla. Ks. kunkin oppiaineen opintosuunnitelma kohdasta YTYH1.
Suoritusohje politiikan tutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritettaan kirjoittamalla luennoista oppimispäiväkirja, jonka ohjeellinen pituus on noin 10 sivua (kansilehti ja mahdollinen lähdeluettelo poislukien). Oppimispäiväkirjassa on käsiteltävä asioita vähintään 8 eri luennosta, kun luentoja on yhteensä johdantoluento + 10 temaattista luentoa. Luennoitsijoita on pyydetty kunkin luennon lopussa esittämään jokin kysymys ohjaamaan oppimispäiväkirjan pohdintaa. Kansainvälisen politiikan opiskelijat voivat tämän sijasta tai lisäksi tarkastella oppimispäiväkirjassaan ilmastonmuutosta globaalina ilmiönä luentojen pohjalta.
Kirjallisen esityksen laadinnasta ja oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta tarkat ohjeet löytyvät laitoksen internet-sivuilla olevasta oppaasta, osoitteesta: http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Kirjallisten_esitysten_laadintaopas_2010.pdf . Perehdy erityisesti lukuihin 2-4, joista lukuun 2 oppimispäiväkirjan osalta ja kokonaisuudessaan lukuihin 3 Kirjallisten esitysten muoto ja rakenne ja 4 Esityksen ulkoasu. Jos käytät oppimispäiväkirjassasi myös muita lähteitä kuin luentoja, perehdy myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan luvussa 5.
Oppimispäiväkirjan tarkoituksena ei ole referoida luentoja, vaan kiteyttää ja jäsentää kurssin sisältöjä annetun teeman sekä itse valittujen kysymysten ja näkökulmien kautta. Tärkeää on miettiä, mikä on oleellista ja merkittävää käsiteltävissä asioissa, rakentaa siitä omaa käsitystään ja samalla arvioida omaa ajatteluaan ja oppimistaan. Tavoitteena on muodostaa oman näkemys käsiteltävistä asioista. Oleellista oppimispäiväkirjassa on pohdiskeleva ja arvioiva ote: tavoite on analysoida ja pohtia käsiteltäviä asioita eri näkökulmista. Oleellisen tärkeää on myös perustella näkemyksensä.
Oppimispäiväkirjassa tulee esittää viittaukset luennolla käsiteltyyn, esim. ?Luennossaan 13.9.2010 Palmujoki toteaa?? TAI ?Kuneliuksen mielestä? (luento 4.10.2010)?. Eli viittauksessa on näyttävä KUKA näin sanoi ja MILLOIN (millä luennolla) näkemys esitettiin.
Oppimispäiväkirjassa lisämateriaalin käyttö luentojen ohella on sallittua, mutta sitä ei vaadita. Mikäli käytät muita lähteitä kuin luentoja, tutustu myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan laitoksen ohjeessa kirjallisten esitysten laadinnasta (ks. yllä). Muu kuin luentomateriaali on merkittävä lähdeluetteloksi oppimispäiväkirjan loppuun ja tekstin sisällä on käytettävä viittauksia.
ARVIOINTI:
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hylätty-5. Hyväksyttyyn tulokseen vaaditaan pohdintaa vähintään 8 luentokerralta sekä laitoksen ohjeiden noudattamista esityksen rakenteen ja ulkoasun osalta (ks. yllä). Lisämateriaalin käyttö ei suoraan vaikuta arviointiin.
Oppimispäiväkirjat lähetetään viimeistään perjantaina 29.10. sähköpostilla osoitteisiin:
Kansainvälinen politiikka: johanna.kentala@uta.fi.
Valtio-oppi: rauli.mickelsson@uta.fi
Suoritusohje psykologian laitoksella:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Suoritusohje sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritetaan laatimalla luennoista oppimispäiväkirja. Sen laadinnassa noudatetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeita, jotka löytyvät sosiaalitutkimuksen laitoksen sivuilta: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopk.php. Luentopäiväkirja palautetaan 28.10.2010 mennessä paperiversiona Irmeli Järventien työhuoneen oven viereiseen lokeroon (Linna 5. krs huone 5067) tai postitse: Sosiaalitutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Puuttuvia luento-osuuksia hyväksytään 10% eli yksi luento.
Suoritusohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksella:
Kurssin luentopäiväkirjan laatimisessa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.2010 mennessä paperiversiona Tarja Vierulan työhuoneen (Linna 6083) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.Luentopäiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty, palaute: Mikäli haluat suullista palautetta, varaa aika sähköpostitse tarja.vierula@uta.fi
Suoritusten vastaanottajat tiedotusopin laitoksella:
- kandidaatin tutkintoa opiskelevat (TIEDP2 Media-analyysin essee, ohjatusti):
erikoistutkija Katja Valaskivi
- maisterin tutkintoa opiskelevat (suoritus oppimispäiväkirjalla, itsenäisesti, ks. ohje):
yliassistentti Iiris Ruoho
Suoritusohje Tampereen yliopiston Porin yksikössä:
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.10 mennessä paperiversiona Heli Valokiven työhuoneen (E117) ovilokerikkoon tai postitse: Heli Valokivi Tampereen yliopiston Porin yksikkö, PL 181, 28101 Pori. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Ks. luentopäiväkirjaohje täältä: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Tervetulotilaisuus sosiaalitutkimuksen laitoksen uusille opiskelijoille
Aika: keskiviikko 1.9.2010 klo 14.15 - 16
Paikka:Väinö Linna -sali
Tilaisuudessa on ensin koko laitoksen yhteinen tilaisuus ja sen jälkeen jakaantuminen oppiaineittain eri tiloihin.
Seuraavat tilat varattu oppiaineittain käyttöön yhteisen tilaisuuden päätyttyä:
HUOM!!!!
MUUTOS/26.8. johtuen yliopiston avajaisista (2.8. klo 12-14); opetus 2.9.- 3.9.2010!
OPPIMISEN JA OPISKELUN TAIDOT - Orientaatio yliopisto-opiskeluun
Laitoksen uusille pääaineopiskelijoille tarkoitettu orientaatio yliopisto-opiskeluun, myös vanhemmat opiskelijat ovat tervetulleita!
Aika: Torstaina 2.9. klo 9.00 - 11.15 JA perjantaina 3.9. klo 12.15 - 14.15
Paikka: Väinö Linna -sali, Linna
Koordinaattori: Paula Ristimäki
Ohjelma:
Torstaina 2.9.
9.00 - 9.15 Tilaisuuden avaus (Paula Ristimäki)
9.15 - 9.30 Laitoksen eettiset periaatteet (Mari Korpela)
9.30 - 10.00 HOPS - henkilökohtainen opintojen suunnittelu (Tarja Aaltonen)
10.00 - 10.15 Tauko
10.15 - 10.45 Tenttiminen ja muut opintojen suoritustavat (Eriikka Oinonen)
10.45 - 11.15 Seminaarityöskentely (Katja Repo)
Perjantaina 3.9.
12.15 - 12.30 Harjoittelu osana opintoja (Paula Ristimäki)
12.30 - 13.00 Kansainvälisyys opinnoissa (Paula Ristimäki)
13.00 - 13.15 Tauko
13.15 - 13.45 Oppijana verkossa (Mari Korpela)
13.45 - 14.15 Keskustelu ja palaute
******
Gradupäivä
Tässä keskustelutilaisuudessa gradunsa jo valmiiksi saaneet tai piakkoin saamassa olevat opiskelijat ja graduaan aloittelevat opiskelijat saavat vaihtaa ajatuksia graduntekoon liittyen. Konkarit voivat kertoa tutkimusprosessista iloine ja suruineen, kun taas aloittelevat tekijät saavat tilaisuuden kysellä mieltään askarruttavista asioista. Mukaan keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki, riippumatta siitä, missä vaiheessa gradu on.
Aika: 30.9.2010, klo 9-13
Paikka: LINNA K113
Koordinaattori: Miia Toivo
Kenelle suunnattu: Sosiaalitutkimuksen laitoksen oppiaineiden tutkielmaseminaarilaisille ja muille kiinnostuneille.
Kurssin korvaavuus: Kurssi on osa laitoksen tutkielmaseminaareja.
PERUSOPINTOJEN SEMINAARI: INTIIMIN POLITIIKAT
Maanantaisin 13.9.-13.12.2010, klo 10-12, Virta 234
Yksityisinä ja intiimeinä pidetyistä asioista tulee yhä useammin myös julkisia: ministerin intiimit tekstiviestit leviävät lehdistöön, nuoret tytöt harjoittavat intiimiä poseerausta netissä, vanhan naisen intiimipesu tehdään sairaalan käytävällä, samaa sukupuolta olevan kanssa intiimissä suhteessa eläminen estää työhön valituksi tulemisen.
Seminaarissa pohditaan sukupuolistunutta ja seksualisoitunutta intiimiä, sen poliittisuutta ja sukupuolittunutta kokemista. Miten erotetaan intiimi ei-intiimistä, yksityinen julkisesta? Millaista voidaan tai halutaan kutsua intiimiksi, miten intiimi määrittyy missäkin tilanteessa, minne yksityisen ja julkisen rajat asettuvat, miten sukupuoli ja seksuaalisuus asettuvat intiimiin? Entä miten keskustelut intiimistä kytkeytyvät naistutkimukseen, jonka yhtenä keskeisenä lähtökohtana on ollut ja on se, että "henkilökohtainen on poliittista". Onko näin ollen myös yksityinen julkista?
Ilmoittautuminen sähköpostilla seminaarin opettajalle ke 8.9.2010 mennessä: Hanna.L.Ojala@uta.fi Ilmoittautumisen yhteydessä kerro, mikä on pääaineesi ja kuinka paljon olet suorittanut naistutkimuksen opintoja. Kuvaile lisäksi muutamalla sanalla, miksi olet kiinnostunut seminaarin teemasta (intiimin politiikat). Mikäli seminaariin ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin sinne voidaan ottaa, valinnoista ilmoitetaan sähköpostitse to 9.9.2010.
LUOKKARETKIÄ KULTTUURIIN, YHTEISKUNTAAN JA HISTORIAAN
Luokkaretkiä kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan:
Sosiaalitutkimuksen laitoksen järjestämä kurssi 25.10.-17.12.2010
Opettajat: FM, tutkija Marjo Kolehmainen & YTM, tutkija Katariina Mäkinen
Viime vuosina on tapahtunut eräänlainen "luokan paluu". Luokkatutkimuksen klassikot ovat edelleen ajankohtaisia, mutta keskustelunaiheiksi ovat nousseet myös esimerkiksi kysymykset identiteeteistä, elämäntyyleistä ja luokan suhteutumisesta sukupuoleen ja etnisyyteen. Tällä kurssilla kiinnostuksen kohteena on luokkatutkimuksen uusi nousu ja kurssilla tutustutaan niin luokkatutkimuksen historiaan kuin ajankohtaisiin keskusteluihin. Pääpaino on luokkatutkimuksen teorioihin ja metodologioihin perehtymisellä erityisesti yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Kurssilla käsitellään esimerkiksi luokkatutkimuksen klassikoita, suomalaista luokkatutkimusta, laadullisen luokkatutkimuksen menetelmiä ja luokan merkitystä metodologisten valintojen kannalta.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille välineitä erilaisten luokkakäsitysten ja luokkaa koskevien tutkimussuuntausten ymmärtämiseen. Käsiteltäviä aiheita käydään kurssilla läpi niin lukemistojen, yhteisten keskustelujen, luentomuotoisen opetuksen kuin monenlaisten käytännön harjoitusten kautta. Tarkoituksena on löytää yhdessä uusia näkökulmia luokan opiskeluun. Moni- ja poikkitieteellisen kurssin voi suorittaa sosiaalitutkimuksen laitoksen eri oppiaineisiin. Kurssi käy suoritukseksi aine- ja syventäviin opintoihin, ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalitutkimuksen perusteet hallitseville opiskelijoille. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää kurssilukemistoon perehtymistä sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja harjoituksiin. Lisäksi laaditaan luentopäiväkirja.
Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen ilmoittautumisen kautta syyskuun aikana, viimeistään 30.9.2010. Mainitse ilmoittautumisen yhteydessä pääaineesi, suorittamasi opintopistemäärä sekä kerro ja lähetä ilmoittautumisesi yhteydessä sähköpostia opettajille osoitteeseen: m.katariina.makinen@uta.fi tai marjo.kolehmainen
ja kerro miksi haluat kurssille!.
Kurssille valituille ilmoitetaan hyväksynnästä viikolla 41 eli viimeistään 15.10.2010. Kurssille otetaan korkeintaan 35 opiskelijaa.
Korvaavuus: NAISA2 Naistutkimuksen alat
NAISM6.1. Tutkimuskeskusteluihin perehtyminen
SPOLS1B Sosiaalipolitiikan nykykeskustelu
SOSLA 2.5. Valta ja eriarvoisuus.
SOSLS1 Sosiologian teoria ja klassikot (HUOM! sovittava opettajan kanssa erikseen)
Lisätietoja: Marjo Kolehmainen (marjo.kolehmainen@uta.fi); Katariina Mäkinen (m.katariina.makinen@uta.fi)
NAISM3/NAISS3 Feminist Methodology, 5 ECTS
Lectures: Thursdays 14-16 (exception 9.9. 14.00-17), 2 September-7 October 2010
Place: Linna K 103, except on 7.10. Pinni B1096. (The course will be videoed to the University of Jyväskylä).
Objectives: The course will deepen the students´ knowledge about feminist epistemology and methodology. The students will understand the central discussions of situating knowledge and the meaning of experience and commitment in relation to knowledge. The students can relate the readings of empirical research to larger debates on knowing and apply this to their own studies.
Modes of study: Active participation in the lectures and a lecture diary.
Program:
2.9. Dr. Kirsti Lempiäinen: Introduction to Feminist Methodology
9.9. Professor Sandra Harding: Feminist and Postcolonial Science Theories: Convergences and Disconnects
Professor Karin Widerberg: Methods of Inquiry - Feminist Approaches within Social Sciences. Sustainable Methods in Post-colonial Times (Note time: 14.00-17)
16.9. Docent, Director Clare Hemmings: Interdisciplinarity and Its Methodological Challenges
23.9. Docent, Director Clare Hemmings: Feminist Approaches to Sexuality
30.9. Docent, Academy Research Fellow Marja Vehviläinen: Researching Gender, Agency and Institutions
7.10. Docent Jaana Vuori: Analyzing Encounters and Texts. The Case of Integration Work with Migrants
The lecture diary may be written in Finnish or in English.
Uudet maisteriohjelman opiskelijat suorittavat orientaatioseminaarin laitoksen yhteisenä kurssina Sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen ja sosiaaliantropologian yhteinen orientoiva graduseminaari, syksy 2010. Katso SPSYS4.1.
Lisäksi järjestetään naistutkimuksen oma HOPS -ryhmä. Tarkempi aika sovitaan myöhemmin.
NAISM3/NAISS3 Feminist Methodology, 5 ECTS
Lectures: Thursdays 14-16 (exception 9.9. 14.00-17), 2 September-7 October 2010
Place: Linna K 103, except on 7.10. Pinni B1096. (The course will be videoed to the University of Jyväskylä).
Objectives: The course will deepen the students´ knowledge about feminist epistemology and methodology. The students will understand the central discussions of situating knowledge and the meaning of experience and commitment in relation to knowledge. The students can relate the readings of empirical research to larger debates on knowing and apply this to their own studies.
Modes of study: Active participation in the lectures and a lecture diary.
Program:
2.9. Dr. Kirsti Lempiäinen: Introduction to Feminist Methodology
9.9. Professor Sandra Harding: Feminist and Postcolonial Science Theories: Convergences and Disconnects
Professor Karin Widerberg: Methods of Inquiry - Feminist Approaches within Social Sciences. Sustainable Methods in Post-colonial Times (Note time: 14.00-17)
16.9. Docent, Director Clare Hemmings: Interdisciplinarity and Its Methodological Challenges
23.9. Docent, Director Clare Hemmings: Feminist Approaches to Sexuality
30.9. Docent, Academy Research Fellow Marja Vehviläinen: Researching Gender, Agency and Institutions
7.10. Docent Jaana Vuori: Analyzing Encounters and Texts. The Case of Integration Work with Migrants
The lecture diary may be written in Finnish or in English.
LUOKKARETKIÄ KULTTUURIIN, YHTEISKUNTAAN JA HISTORIAAN
Luokkaretkiä kulttuuriin, yhteiskuntaan ja historiaan:
Sosiaalitutkimuksen laitoksen järjestämä kurssi 25.10.-17.12.2010
Opettajat: FM, tutkija Marjo Kolehmainen & YTM, tutkija Katariina Mäkinen
Viime vuosina on tapahtunut eräänlainen "luokan paluu". Luokkatutkimuksen klassikot ovat edelleen ajankohtaisia, mutta keskustelunaiheiksi ovat nousseet myös esimerkiksi kysymykset identiteeteistä, elämäntyyleistä ja luokan suhteutumisesta sukupuoleen ja etnisyyteen. Tällä kurssilla kiinnostuksen kohteena on luokkatutkimuksen uusi nousu ja kurssilla tutustutaan niin luokkatutkimuksen historiaan kuin ajankohtaisiin keskusteluihin. Pääpaino on luokkatutkimuksen teorioihin ja metodologioihin perehtymisellä erityisesti yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Kurssilla käsitellään esimerkiksi luokkatutkimuksen klassikoita, suomalaista luokkatutkimusta, laadullisen luokkatutkimuksen menetelmiä ja luokan merkitystä metodologisten valintojen kannalta.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille välineitä erilaisten luokkakäsitysten ja luokkaa koskevien tutkimussuuntausten ymmärtämiseen. Käsiteltäviä aiheita käydään kurssilla läpi niin lukemistojen, yhteisten keskustelujen, luentomuotoisen opetuksen kuin monenlaisten käytännön harjoitusten kautta. Tarkoituksena on löytää yhdessä uusia näkökulmia luokan opiskeluun. Moni- ja poikkitieteellisen kurssin voi suorittaa sosiaalitutkimuksen laitoksen eri oppiaineisiin. Kurssi käy suoritukseksi aine- ja syventäviin opintoihin, ja se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalitutkimuksen perusteet hallitseville opiskelijoille. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää kurssilukemistoon perehtymistä sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja harjoituksiin. Lisäksi laaditaan luentopäiväkirja.
Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisen ilmoittautumisen kautta syyskuun aikana, viimeistään 30.9.2010. Mainitse ilmoittautumisen yhteydessä pääaineesi, suorittamasi opintopistemäärä sekä kerro ja lähetä ilmoittautumisesi yhteydessä sähköpostia opettajille osoitteeseen: m.katariina.makinen@uta.fi tai marjo.kolehmainen
ja kerro miksi haluat kurssille!.
Kurssille valituille ilmoitetaan hyväksynnästä viikolla 41 eli viimeistään 15.10.2010. Kurssille otetaan korkeintaan 35 opiskelijaa.
Korvaavuus: NAISA2 Naistutkimuksen alat
NAISM6.1. Tutkimuskeskusteluihin perehtyminen
SPOLS1B Sosiaalipolitiikan nykykeskustelu
SOSLA 2.5. Valta ja eriarvoisuus.
SOSLS1 Sosiologian teoria ja klassikot (HUOM! sovittava opettajan kanssa erikseen)
Lisätietoja: Marjo Kolehmainen (marjo.kolehmainen@uta.fi); Katariina Mäkinen (m.katariina.makinen@uta.fi)
Torstaisin klo 10-12, Virta 234.
Naistutkimuksen maisteriohjelman tutkijaseminaari on avoin myös sivuaineilijoille, jotka ovat valmiita sitoutumaan aktiiviseen ja pitkäjänteiseen työskentelyyn vähintään yhden lukukauden ajan ja jotka tekevät naistutkimuksellista pro gradua.
Sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen ja sosiaaliantropologian yhteinen orientoiva tutkielmaseminaari, syksy 2010
Tavoitteet: tutkimuksen teon perusprosessien ja välineiden hallinta, oman tutkimusintressin selkiytyminen, alustava gradusuunnitelma ja tutustuminen kolmeen pro gradutyöhön oman tutkielman intressialueelta.
Opettajat:
Matti Hyvärinen (sosiologia, sosiaaliantropologia), Anja Riitta Lahikainen (sosiaalipsykologia - seminaari vain 1. periodilla), Jouko Nätti (sosiaalipolitiikka), Päivi Korvajärvi (naistutkimus)
*****************
VANHAA TEKSTIÄ -TARKISTETTAVA!:
Kesto: periodit 1-2; 1. periodilla oppiaineiden yhteinen osuus, 2. periodilla oppiainekohtaiset osuudet.
Aika ja paikka:
Yhteinen ohjelma :
Järjestäytyminen: Mitä gradu on (osana tutkintokokonaisuutta) ?
Laitoksen tutkimusprojektien esittely (Hyvärinen)
Tutkimussuunnitelma (Päivi Korvajärvi,Jouko Nätti )
Gradunteko prosessina -seminaari, valmistuneet kertovat.
Tutkimusetiikka, (Matti Hyvärinen)
Gradu tulee - oletko valmis? (Lahikainen)
2. periodi
Yhteisenä opetuksena kandiseminaarien kanssa Lähdepaja
TIEDONHAUN JA LÄHTEIDEN HALLINNAN syventävä koulutus (3 tuntia/opiskelija)
- ilmoittautuminen kurssilla.
Ajat ja paikat (Kirjaston tiloja),valitse yksi vaihtoehto
SPSYS4.1 Orientoiva tutkielmaseminaari
Tiistaisin 14.9.-9.11.2010, klo 9-12, Linna ML 51 (Varattu myös tilat: ti 14.9. klo 9-12 Linna 5014 ja ti 9.11. tila ilm. myöh.)
Koordinaattori: Katri Siponen
Opettajat: Joonas Miettinen, Satu Ojala, Katri Siponen, Niina Viitasalo ja Jouko Nätti
Kurssin kuvaus:
Kurssilla käsitellään työtä Euroopassa eri maissa. Kurssin näkökulmia ovat hyvinvointi työssä, työn joustavat käytännöt, epätyypillinen työ sekä työn ajan ja paikan kysymykset. Tutkimme näitä teemoja mm. sukupuolen, iän sekä työntekijän aseman näkökulmista tai opiskelijoiden toiveiden mukaan. Opettelemme samalla tilastomenetelmiä SPSS-ohjelman avulla, mm. muuttujien muunnoksia, ristiintaulukointeja, kuvioiden tekemistä sekä perusmonimuuttujamenetelmiä. Kurssin osallistujilta edellytetään SPSS-perustaitoja (esim. Yhteisten opintojen Tilastotieteen ja SPSS:n perusteet -kurssi suoritettu).
Tavoitteena on innostaa opiskelijoita tutkimaan työtä sekä matalin askelin oppia huomaamaan, miten tutkimuskysymys operationalisoidaan kvantitatiiviseksi analyysiksi ja mitä tilastoanalyysiohjelmat tarjoavat. Painotamme tulosten tulkinnan taitoja. Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa vuodelta 2005. Kurssi antaa mahdollisuudet kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen. Huomatkaahan opiskelijat myös, että yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta kvantitatiivisen analyysin perusosaaminen voi olla tärkeää.
Sisältö ja työskentelytavat:
Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoituksista. Kullakin kerralla aiheeseen perehdyttävän johdantoluennon jälkeen tutkitaan, millaiset mahdollisuudet aineisto tarjoaa tutkia kyseistä teemaa sekä harjoitellaan perustavia menetelmiä SPSS-ohjelmalla. Harjoituksiin kuuluu opetuskertojen välillä itsenäisesti tai ryhmissä suoritettava tehtävä, joista kootaan päätösseminaariin pieni kvantitatiivista ja vertailevaa tutkimusta arvioiva esitys. Tarkoitus ei ole tuottaa oikeita vastauksia vaan arvioida tuotettujen tulosten antia ja rajoja.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen, jaetun materiaalin soveltaminen sekä harjoitusten tekeminen yksin tai yhdessä. Moodle-alueen "helpdeskissä" saa ja pitää kysyä kurssin teemoista ja analyysin mahdollisista ongelmista.
Korvaavuudet:
sosiaalipolitiikka: SPOLA3A1 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus, SPOLS21 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus; sosiaalityö: STYÖS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus; sosiologia: SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet; sosiaalipsykologia: SPSYA2.4 Instituutiot, organisaatiot ja ryhmät; naistutkimus: NAISM4 Menetelmäopinnot I ja NAISM6.2 Menetelmäopinnot II
Lisätietoja: Katri Siponen (katri.siponen@uta.fi)
Naistutkimuksen tutkijaseminaari
torstaisin klo 16-18 Virta 234
Tutkijaseminaariin ovat tervetulleita tutkijat ja jatko-opiskelijat.
Naistutkimuksen tutkijaseminaari 10 op sisältää aktiivisen osallistumisen ja työpapereitten esittämisen tutkijaseminaarissa vähintään kahden lukukauden ajan.
Tutkijaseminaarissa käsitellään osanottajien työpapereita, esimerkiksi konferenssipapereiden tai artikkeleiden luonnoksia, väitöskirjojen lukuja, aineistojen analyysejä, tutk.suunnitelmia sekä luetaan yhteisesti valittuja tekstejä.
Seminaari on osa naistutkimuksen jatko-opintoja. 10 opintopisteen suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ja papereiden esittämistä vähintään kahden lukukauden ajan. Aktiivisuus tarkoittaa kahden paperin esittämistä lukuvuoden mittaan tutk.seminaarissa ja toisten esittämien papereiden rakentavaa kommentointia.
Mixed methods - tutkimuskysymyksistä tutkimusasetelmaan, 23.-24.9.2010, 1/3 op - kurssi erityisesti jatko-opiskelijoille, mutta myös perustutkinto-opiskelijat ovat tervetulleita (jokainen sopii korvaavuudesta itse).
Kurssin tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä monia menetelmiä hyödyntävästä tutkimusotteesta. Kurssilla hahmotellaan, mitä mixed methods tämän päivän tutkimuksessa on, ja mitä se voisi olla, opetellaan rakentamaan tutkimusasetelmia, joissa keskeistä on sopivien menetelmien valinta suhteessa tutkimuskysymykseen ja aineistoon, puretaan vastakkainasetteluja laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen väliltä sekä syvennetään ymmärrystä teorian ja empirian välisistä suhteista. Kurssin järjestävät Sosiaalitutkimuksen laitos, YTI sekä Allianssi-IHME.
OHJELMA
TO 23.9.2010
Luennot ja paneelikeskustelu
klo 9.15 - n. klo 11 Pertti Töttö, Johdanto
klo 12.00 - 13.30 Matti Kortteinen, Miten yhdistää erityyppisiä aineistoja konkreettisessa sosiaalitutkimuksessa? - Ajattelutapa ja esimerkkejä
klo 13.45 - 14.30 Tero Mamia, Voikkaa-tutkimus ja sen esikuva Marienthal-tutkimus
klo 15.00 - n. 16.30, paneelikeskustelu, pj. Jouko Nätti, keskustelijoina kurssin opettajat ja opiskelijat
PE 24.9.2010
Seminaarit
klo 9.15 - n. 15, 2-3 seminaariryhmää osallistujamäärän mukaan
Työ, hyvinvointi ja sukupuoli - tutkijaseminaari on tarkoitettu sekä jatko-opiskelijoille että tutkijoille. Seminaarin ohjelma sovitaan lukukauden alussa. Seminaari kokoontuu to klo 14-16. Ensimmäinen kokoontumiskerta on to 30.9.2010, Paikka: Linna 5016.
Syksyn seuraavat kokoontumisajat ovat alustavasti:
to 28.10.
to 11.11.
to 25.11.
to 9.12.
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradu -tutkielmaa aihepiiristä tekeville opiskelijoille. Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestävät useat laitokset ja oppiaineet ja tutkimusyksiköt yhteistyönä; informaatiotutkimus, naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa.
Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa opiskeleville. Seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Opintopisteitä seminaarista voi saada 2-7 seuraavasti:
2 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti lukuvuoden seminaareihin - lukemalla esitelmäpaperit ja osallistumalla keskusteluun - ja kirjoittamalla lyhyen oppimispäiväkirjan.
3 - 5 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti seminaariin ja esittämällä siellä paperin omasta tutkimuksestaan.
Lisäopintopisteitä saa, jos edellisten lisäksi lukee seminaarikirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla ja esittää lukeneisuutensa esim. päiväkirjassa tai esitelmässä.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Marja Alastaloon (e-mail: marja.alastalo@uta.fi).
******************************************
Kokoontumiset KEVÄTLUKUKAUDELLA 2011
4.2.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16) ja 8.4.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16)
******************************************
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari 8.4.2011
Paikka Linna h. 5014, TaY (Kalevantie 5)
10-12
YTT, Kirsti Lempiäinen, Tampereen yliopisto: The Interconnections between class, gender and agency in higher education
YTT, Marja Alastalo & YTM Anne Hautamäki, Tampereen yliopisto: Sosiologian työnjako ja sukupuoli
12-13 Lounastauko
13-16 Taide, teknologia ja kulttuuripolitiikka -teemailtapäivä
YTT, Sakari Taipale, Jyväskylän yliopisto: Mobilities in Finland?s information society strategies from 1995 to 2010
YM, FM, Niina Simanainen, Jyväskylän yliopisto: New media and discourses of technology in the arts
YM, Mikko Karaiste, Jyväskylän yliopisto: Mapping digital film
NAISM3/NAISS3 Feminist Methodology, 5 ECTS
Lectures: Thursdays 14-16 (exception 9.9. 14.00-17), 2 September-7 October 2010
Place: Linna K 103, except on 7.10. Pinni B1096. (The course will be videoed to the University of Jyväskylä).
Objectives: The course will deepen the students´ knowledge about feminist epistemology and methodology. The students will understand the central discussions of situating knowledge and the meaning of experience and commitment in relation to knowledge. The students can relate the readings of empirical research to larger debates on knowing and apply this to their own studies.
Modes of study: Active participation in the lectures and a lecture diary.
Program:
2.9. Dr. Kirsti Lempiäinen: Introduction to Feminist Methodology
9.9. Professor Sandra Harding: Feminist and Postcolonial Science Theories: Convergences and Disconnects
Professor Karin Widerberg: Methods of Inquiry - Feminist Approaches within Social Sciences. Sustainable Methods in Post-colonial Times (Note time: 14.00-17)
16.9. Docent, Director Clare Hemmings: Interdisciplinarity and Its Methodological Challenges
23.9. Docent, Director Clare Hemmings: Feminist Approaches to Sexuality
30.9. Docent, Academy Research Fellow Marja Vehviläinen: Researching Gender, Agency and Institutions
7.10. Docent Jaana Vuori: Analyzing Encounters and Texts. The Case of Integration Work with Migrants
The lecture diary may be written in Finnish or in English.
Globaalin muutoksen hallinta -tutkimusseminaari
on tutkijaseminaari, jossa käsitellään globaalin muutoksen hallintaa ja transnationaalisten hallintamallien kotouttamista. Seminaari soveltuu aiheesta kiinnostuneille jatko-opiskelijoille ja tutkijoille. Seminaari toimii läheisessä yhteydessä "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" -tutkimusprojektiin.
Kokoontumiset keväällä 2011
Kevään kokoontumiset ovat seuraavina päivinä - aina maanantaina klo 10-12 huoneessa Virta 388, 3 krs.:
24.1.
31.1.
14.2.
21.2.
7.3.
28.3.
4.4.
11.4.
2.5.
9.5.
16.5.
Seminaari on avoin laitoksen kaikkien aineiden jatko-opiskelijoille ja siihen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista.
****************
Osoite projektin "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" sivulle: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/tutkimus/projektit/moderns.php
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
29.10.
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (Marja Alastalo)
5.11.
Empiirisen tutkimuksen prosessi (Marja Alastalo)
12.11.
Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (Marja Alastalo & Helena Laaksonen, FSD)
19.11.
Numerotiedon lukutaito (Marja Alastalo)
26.11.
Kokeellinen tutkimus (Kalevi Korpela)
3.12.
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (Marika Enwald)
10.12.
Yhteenveto Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (Marja Alastalo)
17.12. Tentti klo 10-12
Uusintatentti pe 14.1.2011 klo 10-12 PinniB1096.
Suoritusten vastaanottajat laitoksittain, ks. http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/yhteisetopinnot/vastuuopettajat.html
Suoritusohje tiedotusopin pääaineopiskelijoille, ks. http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/opintoopas/essee_ohjeet/TIEDAT1B_esseeohjeet/AT1B_esseeohje2010-12.pdf
NAISP1.1. Naistutkimuksen peruskurssi 2 op
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus, sukupuolen tutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, josta annetaan tarkemmat ohjeet luennoilla. Luentopäiväkirjan ohje löytyy myös verkkosivulta http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopaivakirjanohje.pdf
Suositellaan, että kirjatentti NAISP1.2 Naistutkimuksen perusteet suoritetaan saman lukukauden aikana kuin peruskurssi.
Luennot tiistaisin klo 14-17, päätalo ls A1
Luentopäiväkirjojen palautus paperitulosteina pe 17.12. mennessä Linna 6065, Jaana Vuori (lokero oven pielessä). Muista opiskelijanumero ja nimi! Pienen palautteen sisältävät luentopäiväkirjat voi noutaa 17.1. lähtien sosiaalitutkimuksen laitoksen kansliasta Anneli Kuusistolta, huone Linna 5059.
26.10. klo 14-16 (huom.)Dos. Jaana Vuori: Sukupuoli, tasa-arvo ja erot
2.11. Prof. Päivi Korvajärvi:
Feministisen tutkimuksen linjat
9.11. YTT Anu Hirsiaho ja Jaana Vuori: Erojen näkökulma ja
jälkikolonialistinen feminismi
16.11. FM Marjo Kolehmainen & YTM Katariina Mäkinen:
Johdatus queer-tutkimukseen
23.11. FL Arto Jokinen: Johdatus kriittiseen miestutkimukseen
30.11. YTT Anu Hirsiaho: Transnationaalit feminismit
7.12. Jaana Vuori: Miten minusta tulee sukupuolittunut minä
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
NAISA3 Feminismin klassikot ja aatehistoria 5 op
Tampereen yliopistossa kurssiin kuuluvat luennot (12 t), luentotentti ja pienryhmäkeskustelut (12 t).
LUENNOT
Luennot videoidaan Jyväskylästä 2.11. - 7.12.2010, ti klo 12-14, HUOM! paikka: Linna K103 .
Luennoitsija: lehtori Jaana Kuusipalo, Jyväskylän yliopisto.
Naistutkimuksen klassikoihin tutustumalla opiskelijat perehtyvät feminismin historiaan ja ajatteluperinteisiin 1790-luvulta 1970-luvulle.
Luentotentti: ti 14.12. klo 12-14, Linna 5014. Uusintatentti ti 11.1.2011, klo 12-14, Linna 4026.
PIENRYHMÄT
Ryhmiin jako ja työn suunnittelu ti 2.11. klo 10-12, Linna 5014. Pienryhmistä yksi toimii ainoastaan verkkoryhmänä moodlessa, muut päättävät kokoontumisestaan itsenäisesti. Verkkotyöskentely vaatii viikottaista osallistumista, mutta on muuten aikataulultaan vapaampi.
Jos et pääse ensimmäiseen ryhmien yhteiseen tapaamiseen, ota yhteyttä opettajaan sähköpostilla: jaana.vuori@uta.fi.
Pienryhmissä luetaan naistutkimuksen klassikkoteoksia ja esitellään niitä suullisin esitelmin ja/tai kirjallisilla referaateilla sekä syvennetään luennoilla opittua keskustelemalla. Kirjallisuuslista löytyy naistutkimuksen opetussuunnitelmasta. On hyvä miettiä, jos mahdollista, itseä kiinnostavia teoksia jo ennen kurssin alkua ja ryhmiin jakamista. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen on edellytys kurssin hyväksyttävälle suorittamiselle.
ILMOITTAUTUMINEN
Kurssille ilmoittautuminen pe 22.10. mennessä sähköpostilla jaana.vuori@uta.fi. Ilmoita samalla erityisistä kiinnostuksen kohteistasi ja mahdollisista aikataulutoiveista ryhmätyöskentelyn suhteen.
ARVIOINTI
Suorituksen arviointi tapahtuu luentotentin ja pienryhmätyöskentelyn perusteella.
****************************************
Huomaa, että luennolla saatetaan antaa erilaisia ohjeita, koska Jyväskylässä suoritustavat ovat erilaiset!Tampereella tenttiin kuuluvat vain luennot.
Kurssille ilmoittautuminen pe 22.10. mennessä sähköpostilla jaana.vuori@uta.fi. Ilmoita samalla erityisistä kiinnostuksen kohteistasi ja mahdollisista aikataulutoiveista pienryhmien suhteen.
Employment Protection in Europe - online course
Compensation: doctoral studies
Target group: post-graduate students in social sciences
Credits: 4 ECTS of active participation and extra 2 ECTS from essay.
Time: Starts up in the week 45, 2010 and ends in the week 4, 2011.
An advance enrollment for a course in week 43, 2010.
***************************************************
Employment Protection in Europe
Introduction to the idea, history, methods and national practices of employment protection.
Objectives:
The history of social policies and social movements clearly verify that in the coattails of industrialization there was interest to protect labour for economic and work related risks. The labour, and, in some degree, their families have been protected against too long working days, low pay, unfair contracts and unhealthy working conditions. The early interventions are seen as expression of the interest to develop minimum rules and negative control against dismissals. Later on the idea of social protection took more positive and proactive forms within the areas of employment protection, career development, training and re-training and workers´ codetermination rights at the work place. This lead to the declaration of the fundamental rights of workers, first by the ILO ( ILO: workers´ rights) and then by the EU (The Charter of Fundamental Social Rights of the European union 1999).
The objectives of this online course are to introduce doctoral students into the history, concepts and methods of employment protection and give an overview of practices and outcomes of employment protection.
Teachers:
Pertti Koistinen in cooperation with Kimmo Jarvanne, Alfred Bittareav and invited speakers.
Teaching method:
Online course including presentations, texts for reading. We use the Moodle -learning software.
Contents:
********************************************************
Literature:
Anderssen T., et al (2007) The Nordic model - embracing globalisation and sharing risks. ETLA publications.
Brzinsky-Fay, Chr. (2010) The concept of transitional labour markets - a theoretical and methodological inventory. (forthcoming)
Crough, C., (2010) Beyond the flexibility trade-off: reconciling confident consumers with insecure workers. (a paper)
Glassner, V., Keune., M. (2010) Collective bargaining in a time of Crisis. (http://www.gusto-project.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=158:collective-bargaining-and-the-crisis&catid=35:academic-papers&Itemid=57)
Erlinghagen, M., (2008) Self-perceived job insecurity and social context: a multilevel analysis of 17 european countries. European sociological review, vol 24. 2: 183-197
Julkunen, R., (2009) Uuden työn paradoksit. Vastapaino.
Koistinen, P., (2010) Employment protection in the context of collective dismissals - an european view. (forthcoming)
Määttä, P., (2008) The ILO principle of equal pay and its implementation, Tampere University Press. Tampere
Perotti, E., von Thadden, E-L., (2006) Political economy of corporate control and labour rents. Journal of Political Economy, Vol. 114 No. 1, 145 - 174.
Van Peijpe, T., (1998) Employment protection under strain. Kluver.
Suoranta, A., (2009) Halvennettu työ. Vastapaino.
Supiot, A., (2001) Beyond employment - changes in work and the future of labour law in Europe. Oxford University Press.
Taylor-Gooby, P., (2004) New risk, new welfare: the transformation of the european welfare state. Oxford university press. Oxford.
Other sources:
Harvey, D., (2010) Reading Marx with David Harvey (http://davidharvey.org/)
Crough, C. (2010) Gusto -project (http://www.gusto-project.eu/)
EIRO: European Industrial Relations Observatory (http://www.eurofound.europa.eu/eiro/structure.htm)
Belgian precedence program 2010 (http://www.eurofound.europa.eu/presidencies/index.htm)
PerLa - Lapsuuden ja perheen tutkimuksen valtakunnallinen poikkitieteellinen jatkokoulutusseminaari (periodit II, III ja IV).
Opettajat: Anja-Riitta Lahikainen ja Ritva Nätkin
Tervetuloa Perlan poikkitieteelliseen ja valtakunnalliseen jatkokoulutusseminaariin joko jatkotutkinto-opiskelijana tai vierailevana jatkotutkinto-opiskelijana tai tutkijana.
Seminaari on avoin kaikille yhteiskuntatieteellisesti painottunutta, lapsuuden ja perheen tutkimuksen alan väitöskirjaa tai muuta tutkimusta tekeville.
Seminaari tarjoaa keskustelufoorumin, jonne voi tuoda väitöskirjaan liittyviä teemoja, tutkimussuunnitelmia, metodisia kysymyksiä ja artikkeliluonnoksia.
Jatkokoulutusseminaarin aikataulu muotoutuu toiveidenne ja tarpeidenne mukaan. Pyydämme ilmoittautumaan allekirjoittaneille ja tekemään ehdotuksen omasta esitysajasta ja -aiheesta. Jatkokoulutusseminaarin pitäjät esittelevät omaa tutkimustaan myöhemmin ilmoitettavana aikana.
Seminaari-istunnot keväällä 2011 ovat keskiviikkoisin klo 16.15-18 alkaen 19.1.
Paikka: Linna 5015
Anja Riitta Lahikainen sosiaalipsykologian professori, sähköposti: ssanla@uta.fi
Ritva Nätkin sosiaalipolitiikan yliopiston lehtori, sähköposti: ritva.natkin@uta.fi
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
10.1.-14.2. Heikki Mäki-Kulmala
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
21.2. Risto Kunelius
7.3. Liisa Häikiö
14.3. Heino Nyyssönen
21.3. Kirsti Lempiäinen
28.3. Markku Ojanen
4.4. Risto Heiskala
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
Seminaarissa tarkastellaan sukupuoleen liittyviä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia ajattelutapoja ja käytäntöjä iän näkökulmasta. Pohdimme muun muassa sitä, millaisia mielikuvia eri-ikäisiin tyttöihin/naisiin ja poikiin/miehiin liitetään, miten esimerkiksi ruumiillisuus ja seksuaalisuus kietoutuvat näihin mielikuviin ja millaisin tavoin mielikuvia tuotetaan ja totena esitetään. Seminaarissa luetaan sukupuolta ja ikää koskevia artikkeleita ja keskustellaan niistä, analysoidaan erilaisia pienimuotoisia materiaaleja sekä kirjoitetaan seminaaripaperi.
Ilmoittautuminen sähköpostilla opettajalle ti 18.1.2011 mennessä: Hanna.L.Ojala@uta.fi Ilmoittautumisen yhteydessä kerro, mikä on pääaineesi ja kuinka paljon olet suorittanut naistutkimuksen opintoja. Kuvaile lisäksi muutamalla sanalla, miksi olet kiinnostunut seminaarin teemasta (sukupuoli ja ikä). Mikäli seminaariin ilmoittautuu enemmän opiskelijoita kuin sinne voidaan ottaa, valinnoista ilmoitetaan sähköpostitse ke 19.1.2011 aikana.
NAISA2/NAISM6.1 Sukupuolipaja (6 op)
Aika: tiistaisin klo 16-18 alkaen 25.1.2011
Paikka: Virta 234
Sukupuolipajassa keskitytään siihen, miten kysymys sukupuolesta voidaan kirjoittaa ensimmäistä kertaa tai uudella tavalla omaan tekstiin. Aluksi valitaan yhteinen lukemisto ja opiskellaan tapoja, joilla sukupuolta avaavia kysymyksiä esimerkiksi nais-, gueer- ja miestutkimuksessa asetetaan. Osallistujat tuovat aiemmista opinnoistaan tekstin (esim. seminaarityön tai sen osan), jonka he kirjoittavat uudelleen sukupuolen kysymysten kautta tai laajentavat tai syventävät aiempaa sukupuolen analyysiaan. Pajassa opitaan sukupuolen teoretisointia ja analyysia yhdessä keskustellen. Työtavoista ja aikataulusta sovitaan ensimmäisellä kerralla.
Ilmoittautumiset sähköpostitse kirsti.lempiainen@uta.fi pe 21.1.2011 mennessä.
Ilmoittautumiset sähköpostitse kirsti.lempiainen@uta.fi ke 21.1.2011 mennessä.
Nordic Welfare Societies in Transition
The aim of the course is that students recognise the features that have commonly been linked with the idea of a Nordic welfare model and Nordic welfare state. In addition students will learn about differences amongst the Nordic welfare states and some changes that they have undergone.
There will be various lecturers during the course. To pass the course active participation is required during the lectures and students need to write a 3 page paper on a certain research question (questions will be formulated during the course). Papers will be discussed jointly during the last session of the course.
Half of the each session will contain a lecture and another half will be dedicated to discussions and/or group work. Lectures take place on Thursdays, 9-12 at Linna 6017 beginning on 13th Jan 2011.
The course is coordinated by Liina Sointu (liina.sointu@uta.fi).
Following timetable is tentative, times are correct but the lecture themes may still change a bit, mainly amongst one another.
No need to sign up in advance.
SOSYA1.1 Sosiaalitieteiden teoria luennot
Sosiaalitutkimuksen yhteiset opinnot
Laajuus 2 op, Luento-opetus 24 tuntia
Pää- ja sivuaineopiskelijoille luentosarja, jossa perehdytään sosiaalitieteiden käsitteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin.
Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Suoritustapa: Lyhyt 4 liuskan mittainen oppimispäiväkirja, jossa opiskelija pohdiskelee kolmen kiinnostavimmaksi katsomansa luentojen teeman suhteen sitä, mitä hän kurssin kuluessa on oppinut. Oppimispäiväkirjan laatimisen helpottamiseksi jokaisen luennon pitäjän pyydetään esittämään luentonsa yhteydessä 2 kysymystä tai problematisointia tai tehtävää. Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ohjeet oppimispäiväkirjan tekoon löytyvät:http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/opiskelu.php (yleiset ohjeet ja plavelut).
Luennoitsijan niin halutessa power pointit ja muu mahdollinen materiaali on luennon jälkeen nähtävissä osoitteessa: www.uta.fi/laitokset/sostut/oppimateriaali/sosiaalitieteenteoriat
Oppimispäiväkirjan vastaanottajat ja tarkastajat:
sosiologia: Eriikka Oinonen
sosiaalipolitiikka:
sosiaalipsykologia:
sosiaaliantropologia:
naistutkimus:
Oppimispäiväkirjat (1 riviväli-kaksipuolinen, printattu) toimitetaan paperiversioina tarkastajille .... mennessä .
Kurssilla tutustutaan yhteiskunnalliseen tasa-arvotyöhön ja työn tavoitteisiin, menetelmiin ja toimijoihin. Opiskelija saa peruskäsityksen suomalaisen tasa-arvopolitiikan tilasta ja tasa-arvolainsäädännöstä. Kurssilla on tällä kertaa painotuksena tasa-arvoa koskevan tiedon tuottaminen ja levittäminen. Kurssilla tutustutaan Tasa-arvotiedon keskus Minnan toimintaan ja tuotetaan itse materiaaleja Minna-portaaliin.
http://www.minna.fi/
Kurssi ennen suositellaan suoritettavaksi kirjatentti NAISM5.1 Sukupuolistavat käytännöt työelämässä ja politiikassa 5 op
Ilmoittautuminen kurssille sähköpostilla Kirsti Lempiäiselle kirsti.lempiainen@uta.fi pe 14.1.2011 mennessä.
NAISA2/NAISM6.1 Sukupuolipaja (6 op)
Aika: tiistaisin klo 16-18 alkaen 25.1.2011
Paikka: Virta 234
Sukupuolipajassa keskitytään siihen, miten kysymys sukupuolesta voidaan kirjoittaa ensimmäistä kertaa tai uudella tavalla omaan tekstiin. Aluksi valitaan yhteinen lukemisto ja opiskellaan tapoja, joilla sukupuolta avaavia kysymyksiä esimerkiksi nais-, gueer- ja miestutkimuksessa asetetaan. Osallistujat tuovat aiemmista opinnoistaan tekstin (esim. seminaarityön tai sen osan), jonka he kirjoittavat uudelleen sukupuolen kysymysten kautta tai laajentavat tai syventävät aiempaa sukupuolen analyysiaan. Pajassa opitaan sukupuolen teoretisointia ja analyysia yhdessä keskustellen. Työtavoista ja aikataulusta sovitaan ensimmäisellä kerralla.
Ilmoittautumiset sähköpostitse kirsti.lempiainen@uta.fi pe 21.1.2011 mennessä.
Ilmoittautumiset sähköpostitse kirsti.lempiainen@uta.fi ke 21.1.2011 mennessä.
SPOLS53A KVANTITATIIVINEN TUTKIMUS 6 op (SPOLS53 Tutkielmaa tukevat metodiopinnot)
Yleiskuvaus: Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä käyttäviä graduntekijöitä.
Kurssin alussa kartoitamme gradutyön vaiheen, aineistot ja menetelmätarpeet. Kartoituksen pohjalta esittelemme ja harjoittelemme yhdessä yleisimpiä menetelmiä (esim. regressio- ja faktorianalyysi), minkä jälkeen annamme jossain määrin myös yksilöohjausta. Kurssi on tarkoitettu syventäviin opintoihin. Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Sisältö: Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista mikroluokassa.
Annettava opetus: Luennot ja harjoitukset (16 t) kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmistä sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Edeltävät opinnot (pakolliset): SOSYA2.2 Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat taidot)
Ilmoittautuminen: Kurssille on ilmoittauduttava ennakkoon, ilmoittautumisaika on 15.2.- 27.2.2011. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse 2.3.2011. Kurssi alkaa to 10.3.2011 ja päättyy 5.5.2011. Kurssille voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Lisätietoja: Jouko Nätti ja Noora Ellonen
Alustava ohjelma:
10.3. SPSS-kertausta
17.3. SPSS-kertausta
24.3. Menetelmäharjoittelua (esim. regressioanalyysi)
31.3. Menetelmäharjoittelua (esim. logistinen regressioanalyysi)
7.4. Menetelmäharjoittelua (esim.fakrotianalyysi)
14.4. Menetelmäharjoittelua (esim. fakrotianalyysi)
21.4. ei kurssia (pääsiäsiloma)
28.4. Tulosten tulkinnasta ja kirjoittamisesta. Harjoitustöiden palautus.
5.5. Harjoitustöiden esittely ja palaute
Ohjelmaan vo tulla muutoksia, joista ilmoitetaan erikseen.
Kurssille osallistuminen: Kurssille osallistuvilla täytyy olla sosiaaliantropologian peruskurssi suoritettuna. Etusija kurssille on niillä opiskelijoilla, joiden pääaine on sosiaaliantropologia tai jotka aikovat hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan. Tämän jälkeen kurssille otetaan (entisen) sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita ja jos tilaa on, muita antropologian sivuaineopiskelijoita.
Kurssin kuvaus:
Kurssilla tarkastellaan monikulttuurisuutta, rasismia sekä etnisyyden ja rodullistavien käytäntöjen sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä ja tutustutaan näitä aiheita käsittelevään tutkimukseen.
Kurssin korvaavuus:
Kurssi korvaa Sosiaaliantropologian tutkintovaatimusten kohdan SOSAA2.2 Monikulttuurisuus, etnisyys ja rasismi.