Avoimen oppimateriaalin palkinto akatemiatutkija Carita Kiilille

Julkaistu 3.6.2024
Kuva: Katja Tervahartiala
Vuoden 2024 Avoin oppimateriaali -palkinnon on saanut akatemiatutkija ja apulaisprofessori Carita Kiili Tampereen yliopistosta. Kansallinen palkinto myönnettiin Kiilin kehittämälle Funky Facts -etsiväkoululle, joka tukee nettitekstien luotettavuuden arviointitaitoja.

Avoimen oppimisen kansallinen palkinto annetaan uutta luovasta, lähivuosina tehdystä avoimesta oppimateriaalista. Kiilin kehittämä oppimateriaali, Funky Facts -etsiväkoulu, on julkaistu Opetushallituksen Avointen oppimateriaalien kirjastossa.

Funky Facts -etsiväkoulu tukee nettitekstien luotettavuuden arviointitaitoja. Materiaali on suunnattu ensisijaisesti viides- ja kuudesluokkalaisille. Etsiväkoulu on kehitetty Carita Kiilin akatemiatutkijan projektissa (2019–2024), jota rahoittaa Suomen Akatemia.

Kiili kollegoineen on selvittänyt  useassa tutkimuksessa kuudesluokkalaisten oppilaiden luotettavuuden arviointitaitoja. Funky Facts -materiaalit Kiili laati tutkimuksiin pohjaten siten, että niissä opetetaan taitoja, joita suurin osa oppilaista ei vielä kunnolla hallitse.

Opettajat hyödyntävät avoimia oppimateriaaleja

Kiili korostaa tutkimuksen viemistä käytäntöön. Palkitun opetusmateriaalin tuottaminen ja sen vaikuttavuuden tutkiminen on vaatinut aikaa ja laajaa yhteistyötä. Lukutaitotutkija iloitsee nähdessään materiaalien kulkeutuvan luokkahuoneisiin, joissa niitä hyödynnetään. Tutkimukseen laadittujen oppimateriaalien avoimessa julkaisemisessa Kiili kokee aidosti yhdistävänsä yliopiston kaksi perustehtävää: tutkimuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen.

– On hienoa, että meillä on alusta, jossa voimme julkaista oppimateriaaleja avoimesti. Tämä mahdollistaa myös tutkimukseen laadittujen materiaalien julkaisemisen. Näin tutkimuksesta on mahdollisimman paljon hyötyä myös tutkimuksen päättymisen jälkeen, Kiili sanoo.

Kiili kiittää kaikkia opettajia, jotka ovat osallistuneet luokkansa kanssa tutkimuksiin.

– Toivon mahdollisimman monen opettajan löytävän Funky Facts -etsiväkoulun Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Opettajien antama positiivinen palaute kannustaa meitä avointen oppimateriaalien julkaisemiseen jatkossakin.

Akatemiatutkijan rahoituksella Carita Kiili tutkii oppimateriaalien vaikuttavuutta. Tutkimukseen osallistui yli 350 oppilasta, ja tutkimustuloksia on luvassa ensi syksynä.

Luotettavuuden arviointi vaatii pitkäjänteistä opettelua

Funky Facts on tarinallistettu oppimateriaali, jossa salapoliisien toiminta muodostaa kehystarinan nettitekstien luotettavuuden arvioinnin opettamiselle. Oppimateriaali sisältää opetusvideoita, tehtäväkirjan, etsiväpassin, suoritusmerkkejä ja etsiväkoulun suorittamisesta jaettavan diplomin. Etsiväkoulun suorittamiseen kuluu viisi oppituntia.

Videoilla kaksi persoonallista etsivää perehdyttävät oppilaat johtolankoihin, joiden avulla voi tehdä päätelmiä nettitekstien luotettavuudesta.

– Mikään yksittäinen oppimateriaali ei kuitenkaan tee ihmeitä, vaan luotettavuuden arviointitaitojen opetus vaati pitkäjänteisyyttä, sen verran vaikeasta taidosta on kyse, Kiili painottaa.

Kiilin luotsaama Tulevaisuuden tekstitaidot (EduLit) -tutkimusryhmä on julkaissut myös muita avoimia oppimateriaaleja kriittisen nettilukemisen tukemiseksi. Materiaaleja on saatavilla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja italiaksi.

Funky Facts -etsiväkoulun oppimateriaali on tuotettu yhteistyössä. Videot on tuottanut Hehkumedian Hannu Aaltonen, ja etsivien rooleissa olivat Iina Hautala ja Aleksi Kauppinen. Oppimateriaalien kuvituksen on tehnyt Jemina Vahtolammi, joka oli Tredun työssäoppimisjaksolla kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa.

Kiilin esteen vuoksi tutkija Riikka Anttonen vastaanotti palkinnon Avoimen tieteen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivillä.

***

Avoimen oppimisen kansalliset palkinnot jaettiin avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivillä 2024 Aalto-yliopistolla.

Kiilin oppimateriaalipalkinnon lisäksi myönnettiin Avoimen oppimisen vaikuttaja-palkinto. Sen sai Avointen oppimateriaalien kirjaston Anna Lindfors CSC:ltä. Vuoden avoin oppimis- tai opetuskäytäntö -palkinto myönnettiin Digivisio-hankkeen Digipedagogiikan koulutuskonseptille.

Palkintojen koordinoinnista vastaa Tieteellisten seurain valtuuskunta opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella.

Funky Facts -etsiväkoulu

Työkaluja kriittisen nettilukutaidon opettamiseen

Verktyg för att undervisa i kritisk webbläskunnighet

Tools for teaching critical online reading