Diversity, equity & inclusion collection – e-kirjoja yhdenvertaisuuden, monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden aihepiireistä

Julkaistu 7.9.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Rasismikeskustelu on viime aikoina ollut vilkasta julkisuudessa. Myös Tampereen yliopiston avajaispuheissa rasismin kitkeminen tuli vahvasti esiin. On paikallaan muistuttaa kirjaston vuonna 2022 hankkimasta ProQuestin Diversity, equity, & inclusion (DEI) -kokoelmasta, joka sisältää e-kirjoja niin rasismin kuin muidenkin yhdenvertaisuuden, monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden teemoista.

Diversity, equity, & inclusion -kokoelma on monitieteinen ja monipuolinen valikoima tutkimuskirjallisuutta ja fiktiota eri puolilta maailmaa. Kokoelman pyrkimys on tuoda esiin erilaisia ääniä ja erilaisia kokemuksia liittyen sukupuoleen, rotuun, seksuaaliseen suuntautumiseen, fyysiseen kykyyn, poliittiseen tai uskonnolliseen vakaumukseen. Kokoelma on päivittynyt uusilla kirjoilla ja niitä on nyt kaiken kaikkiaan yli 20 000. Uusia kirjoja tulee vuosittain ja ne ovat eri kustantajien julkaisemia.

DEI-kokoelma sisältyy ProQuestin Ebook Central e-kirjapalveluun. Kirjoissa on rajoittamaton yhtäaikainen käyttö, joten ne soveltuvat hyvin vaikkapa kurssikirjoiksi tai lukupiirien lukemistoksi. Kirjat löytyvät yksittäin myös Andor-hakupalvelustamme. Kirjaston tietokantalistalta kokoelma löytyy nimellä ”Ebook Central - Diversity, equity, & inclusion Collection (ProQuest)”.

Lisätietoa: hankinta.kirjasto [at] tuni.fi (hankinta[dot]kirjasto[at]tuni[dot]fi)