Game Research Lab mukana uudessa EU-hankkeessa, joka kehittää roolipelien avulla demokraattisia taitoja

Julkaistu 7.10.2024
Larpocracy project
Parliament of Shadows, liveroolipeli lainsäädäntöön vaikuttamisesta vampyyrien puolesta, jota pelattiin Euroopan parlamentissa Brysselissä vuonna 2017. Kuva: Tuomas Puikkonen
Larpocracy-hanke pyrkii vastaamaan perinteisen demokratian hiipuvaan osallistumiseen ja sosiaalisen median rajallisuuksiin kansalaiskeskustelun tukemisessa.

Game Research Lab on mukana uudessa EU-rahoitteisessa Horizon Europe -projektissa nimeltään Larpocracy: Developing Spaces for Deliberation and Democratic Skills through Role-playing. Larpocracy-projektin tavoitteena on edistää demokraattista osallistumista ja poliittista ilmaisua liveroolipelien (larp) avulla. Projekti toteutetaan yhteistyössä liveroolipelin ammattilaisten ja akateemisten tahojen kanssa. Hanke kestää tammikuusta 2025 joulukuuhun 2027, ja siihen osallistuvat Uppsalan yliopisto, Tampereen yliopisto ja Greenwichin yliopisto.

Yliopistojen lisäksi projektissa on mukana neljä liveroolipeli- ja taidealan yritystä: Europe 4 Youth, Larpifiers, Chaos League ja ZU-UK. Projektia koordinoi Uppsalan yliopisto.

Hanke pyrkii vastaamaan perinteisen demokratian hiipuvaan osallistumiseen ja sosiaalisen median rajallisuuksiin kansalaiskeskustelun tukemisessa. Projekti käyttää liveroolipeliä alustana luodakseen osallistavia ja demokraattisia sosiaalisia tiloja, sekä verkossa että fyysisesti, joissa nuoret voivat kehittää tärkeitä demokraattisia taitoja, kuten harkintaa ja keskustelua.

Larpocracy tutkii liveroolipelien tehokkuutta näiden taitojen kehittämisessä, tarkastelee festivaaleja mahdollisina paikkoina demokraattisten taitojen oppimiselle ja käyttää larp-tyyppisiä toimintoja taideperustaisena interventiona köyhissä yhteisöissä Belemissä, Brasiliassa. Projektin tavoitteena on antaa suosituksia suunnittelijoille ja päättäjille siitä, miten liveroolipeliä voidaan hyödyntää demokraattisen osallistumisen välineenä.