Keskustelu hyvinvointialueiden ja kuntien suhteesta syvenee

Julkaistu 15.8.2024
Lasikatto
Kuva: Jenni Toivonen
Tampereen yliopiston tutkimus nostaa esiin hyvinvointialueiden ja kuntien jännitteisen suhteen, joka vaikeuttaa hyvinvointialueiden ja kuntien toimintaa. Suhdetta tarkastellaan yhdessä osapuolien kesken, kun väliraportin julkaissut HALKO-hanke järjestää dialogisen työpajan.

HALKO-hankkeen tutkimustulosten mukaan hyvinvointialueiden ja kuntien välisessä suhteessa on jännitteitä. Tuore väliraportti kertoo jännitteiden näkyvän kuntien ja hyvinvointialueiden välisessä suhteessa, vuorovaikutuksessa, luottamuksessa ja yhteistyössä.

Tutkimus osoittaa ongelmia esimerkiksi yhteistyön avoimuudessa ja vastavuoroisuudessa, työnjaon selkeydessä sekä siinä, että hyvinvointialueiden ja kuntien välillä vallitsee keskenään ristiriitaisia intressejä.

Tutkijat korostavat, että kyse ei ole pelkästään yhteistyösuhteista ja niiden toimivuudesta. Osa jännitteistä liittyy valittuun reformimalliin, eli siihen, minkälainen järjestelmä uudistuksessa on luotu ja minkälaiset reunaehdot sitä määrittävät.

Jännitteitä luovat erityisesti hyvinvointialueiden rajoitettu itsehallinto, valtiorahoitteisuus ja tiukka valtionohjaus.

– Jännitteitä korostaa edelleen hyvinvointialueiden ja kuntien tiukka taloustilanne. Havaitsemamme jännitteet liittyvät myös vastuunjakoon eri toimijoiden välillä sekä päätöksenteko- ja johtamiskulttuuriin ja -prosesseihin, kertoo kunta- ja aluejohtamisen yliopistonlehtori Henna Paananen Tampereen yliopistosta.

Tutkijat kaipaavat huomiota hyvinvointialueiden ja kuntien välisen luottamuksen sekä toimivien yhteistyösuhteiden rakentamiseen. Samoin vastuunjakoa tulisi selkeyttää ja osapuolten parantaa vuorovaikutusta. Tämä auttaisi osittain liennyttämään jännitteitä.

Dialoginen työpaja ottaa kiinni jännitteistä

Jännitteistä suhdetta lähdetään tarkastelemaan yhdessä tutkimuksen kohderyhmien, eli hyvinvointialueiden ja kuntien edustajien, viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden sekä muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa dialogisessa työpajassa.

– Työpajan tavoitteena on synnyttää keskustelua hankkeen keskeisten tulosten ympärillä ja rikastaa jo tehtyjä havaintoja.  Käytännön toimijoiden tavatessa voidaan saada aikaan hyvää debattia ja rakentaa uusia tulkintoja heidän kokemuksiensa kautta, Paananen sanoo.

Ohjelmassa on tutkimushankkeen ja keskeisten tulosten esittelyä, jonka jälkeen seuraa keskustelua ja pohdintaa yhdessä osallistujien kesken. Työpaja järjestetään Tampereen Areenan Paidia-tilassa 24.9.2024 klo 9–12. Tilaisuus on osallistujille ilmainen.

Työpajassa mukana ja tavattavissa ovat tutkimushankkeen toteuttajat Tampereen yliopistosta. Tilaisuuden juontaa Kunnallisalan kehittämissäätiön toimitusjohtaja Jenni Airaksinen.

Lisätietoa tapahtumasta saat Henna Paanaselta: henna.paananen [at] tuni.fi (henna[dot]paananen[at]tuni[dot]fi.)

Ilmoittautuminen tapahtumaan

***

Tutkimus on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan rahoittamaa, Tampereen yliopiston tutkimusryhmän toteuttamaa Hyvinvointialueiden ja kuntien välinen suhde, johtaminen ja ohjaus (HALKO) -hanketta. Tutkimuksen väliraportti perustuu hankkeessa kerättyyn monipuoliseen haastattelu-, kysely- ja dokumenttiaineistoon. Tutkimuksen informantit edustavat niin kuntia, hyvinvointialueita kuin valtionhallintoa.

Julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2023 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa

Tutkimusraportti

Havaintoja hyvinvointialueiden toiminnan käynnistymisestä ja suhteesta kuntiin : HALKO-hankkeen väliraportti.
Paananen, Henna; Jäntti, Anni; Haveri, Arto; Sinervo, Lotta-Maria; Sinkkonen, Johanna (2024-08-07)

Tutustu raporttiin

Tutkimuksen tuloksia on julkaistu myös aiemmissa Policy brief -julkaisuissa:

Lisätietoja

Hankkeen päätutkija: yliopistonlehtori Henna Paananen, Tampereen yliopisto, p. 050 318 2485, henna.paananen [at] tuni.fi (henna[dot]paananen[at]tuni[dot]fi)

Tutkimuksen vastuulliset johtajat:
Yliopistonlehtori Anni Jäntti, Tampereen yliopisto, p. 050 437 7188, anni.jantti [at] tuni.fi (anni[dot]jantti[at]tuni[dot]fi)
Professori Arto Haveri, Tampereen yliopisto, p. 040 190 4020, arto.haveri [at] tuni.fi (arto[dot]haveri[at]tuni[dot]fi)

Tutkimustiedote (tietokäyttoon.fi)