Mattia Thibault’lle arvostettu ERC Starting Grant -rahoitus muuttuvan mediamaiseman tutkimukseen

Julkaistu 5.9.2024
Mattia Thibault
Kuva: Jonne Renvall
Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) rahoittaa 1,5 miljoonalla eurolla apulaisprofessori Mattia Thibault’n tutkimusta. Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa työskentelevän Thibault’n ERC-projekti tutkii virtuaalisen mediamaiseman nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia.

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) on jakanut vuoden 2024 Starting Grant -apurahat nuorille tutkijoille Euroopassa. Tampereen yliopistosta ERC Starting Grant -rahoituksen on saanut apulaisprofessori Mattia Thibault, jonka viisivuotinen tutkimusprojekti on nimeltään InterReal: A Systematic Exploration of Interreal Translations in the Media Multiverse

Thibault’n ERC-projekti alkaa tammikuussa 2025, ja se keskittyy virtuaalisen mediamaiseman nykyisten ja tulevien kehityssuuntien tutkimukseen.

– Olemme nähneet sosiaalisen median kohdalla, kuinka vaarallista uuden median yhteiskunnallisten vaikutusten aliarvioiminen voi olla. Suuryritykset sanelevat teknologisen kehityksen narratiivit, minkä vuoksi juuri nyt on erityisen tärkeää tuottaa kriittistä tutkimusta näistä aiheista, hän sanoo.

Kohti monimutkaista virtuaalista mediamaisemaa

Thibault kertoo, että olemme yhden sosiaalisen virtuaalitodellisuuden eli metaversumin sijaan matkalla kohti multiversumia, eli monimutkaista virtuaalista mediamaailmaa, jossa monet erilaiset todellisuudet – kuten immersiiviset virtuaalitodellisuudet, lisätyn todellisuuden sovellukset ja lukemattomat virtuaalimaailmat – ovat olemassa rinnakkain.

– Erilaiset esineet, tilat ja kohteet voivat liikkua näiden eri todellisuuksien välillä ja muuttua prosessin aikana. Kutsun tätä termillä interreal translation. Tutkimusprojektissa haluamme tutkimusryhmäni kanssa ymmärtää, mitä tapahtuu, kun teemme käännöksiä eri todellisuuksien välillä ja miten ne saattavat muuttua tulevaisuudessa, hän sanoo.

Saumatonta liikkumista virtuaalitilojen välillä

Thibault arvioi, että tulevaisuudessa liikkuminen virtuaalitilojen välillä on saumatonta, ja halu edustaa itseämme tai tuoda digitaalinen omaisuutemme mukanamme todennäköisesti lisääntyy.

– Multiversumissa navigoimisesta sekä itsemme ja digitaalisen omaisuutemme siirtämisestä eri todellisuuksien välillä tulisi osa päivittäistä elämäämme. InterReal-projektimme auttaa navigoimaan varmemmin eri todellisuuksien välillä. Toivottavasti voimme rakentaa sen avulla monimuotoisen, moniarvoisen ja eettisen multiversumin, hän tiivistää.

Thibault’n projekti yhdistää käännöstutkimuksen ja semioottisen tutkimuksen spekulatiiviseen tutkimukseen ja ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen tutkimukseen.

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) jakoi tänä vuonna 2024 yhteensä 494 Starting Grant -apurahaa nuorille tutkijoille ympäri Eurooppaa. Rahoitus on yhteensä lähes 780 miljoonaa euroa. Rahoituksella tuetaan huippututkimusta eri aloilla elämäntieteistä ja fysiikasta yhteiskuntatieteisiin ja humanistisiin tieteisiin.