Parhaat väitöskirjat palkittiin

Julkaistu 2.10.2024
Parhaiden väitöskirjojen palkinnot jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Tampereen Raatihuoneella järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Vuoden 2023 parhaiden väitöskirjojen tekijät saivat 5 000 euron arvoisen stipendin.

Tampereen kaupungin tiedeapurahatoimikunta palkitsi kolme väitöskirjan tekijää, joiden väitöskirjat on Tampereen yliopistossa arvioitu parhaiksi ja hyväksytty tiedekuntaneuvostoissa arvosanalla ”kiittäen hyväksytty”.

Parhaat väitöskirjat valitsi Tampereen yliopiston tutkijakollegium. Palkittujen väitöskirjat ovat korkeatasoisia, kunnianhimoisia ja kansainvälisiä. Palkinnon arvo on 5 000 euroa.

Parhaan väitöskirjan palkinnot jaettiin ensimmäistä kertaa Tampereen Raatihuoneella järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa.

Palkinnon saivat tiistaina 1. lokakuuta filosofian tohtori Paula Rauhala, tekniikan tohtori Markus Hiekkamäki ja filosofian tohtori Julia Fadjukov.

Palkitut väitöskirjat

Filosofian tohtori Paula Rauhalan väitöskirja Marx in the West and in the East: Reading Capital in the Divided Germany selvitti, miten Itä- ja Länsi-Saksan tutkijat lähestyivät Karl Marxin klassikkoteosta Pääoma kylmän sodan aikana. Palkintoperusteiden mukaan filosofian alaan kuuluva väitöskirja tarjoaa syvällisen ja kattavan tutkimuksen marxilaisen ajattelun historian vaikutusvaltaisesta ajanjaksosta.

Tekniikan tohtori Markus Hiekkamäki tutki väitöskirjassaan Quantum Interference in Transverse Spatial Modes of Photons kaksifotonista kvantti-interfenssiä. Kokeellisen kvanttioptiikan alan väitöskirja on palkintoperusteiden mukaan tuottanut tärkeitä tutkimustuloksia kokeellisessa fysiikassa. Uudet tulokset ovat merkityksellisiä kvanttiviestinnässä ja tiedonkäsittelyssä. Väitöskirjan tarkastajien mukaan työ on oman alansa eturintamassa.

Filosofian tohtori Julia Fadjukov tutki väitöskirjassaan Electrical communication and its physiological relevance in retinal pigment epithelium (RPE) silmän verkkokalvon epiteelisolujen ionikuljetuksia. Fadjukov selvitti, että ionikuljetuksissa tapahtuu päivittäin muutoksia, jotka ovat merkittäviä verkkokalvon näköaistinsolujen uusiutumiselle. Palkintoperusteiden mukaan biolääketieteellisen tekniikan alan väitöskirja on laadultaan erinomainen, siinä korostuvat monipuoliset ja monimutkaiset menetelmät ja osoitus alan tieteellisestä tuntemuksesta.