Rolle Rahikainen ja Anna-Leena Vuorinen terveyden akatemiatutkijoiksi

Julkaistu 13.6.2024
Symbolikuva tutkimuksest
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta on valinnut 39 uutta akatemiatutkijaa. Tampereen yliopistosta rahoituksen saivat Rolle Rahikainen lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta ja Anna-Leena Vuorinen yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Akatemiatutkijan rahoitus on tarkoitettu lupaavalle, urallaan nopeasti edenneelle ja kansainvälisesti verkostoituneelle nuoren tutkijasukupolven tutkijalle, joka tekee tieteellisesti korkeatasoista, vaikuttavaa ja tiedettä uudistavaa tutkimusta.

BTY-toimikunta kannustaa hakijoita liikkuvuuteen ja etsimään heti väitöksen jälkeen uusia laadukkaita yhteistyökumppaneita.

Toimikunta sai 248 hakemusta, joista 39:lle myönnettiin rahoitus myöntöprosentin ollessa 16.

Suomen Akatemia osoittaa BTY-toimikunnan alan akatemiatutkijoiden rahoitukseen 28 miljoonaa euroa.

Menetelmä mekaanisesti aktivoituja proteiineja tunnistavien vasta-aineiden kehittämiseen

Rolle Rahikainen tutkii akatemiatutkijana proteiinien säätelyä.

Häiriintynyt ihmiskehon proteiinien säätely johtaa erilaisten sairauksien, kuten syövän tai Alzheimerin taudin kehittymiseen. Proteiinien biokemiallisen säätelyn lisäksi nykyisin myös mekaanisten voimien tiedetään osallistuvan proteiinien toiminnan ohjaamiseen.

Rahikainen kehittää tutkimuksessaan uudenlaisia työkaluja mekaanisesti aktivoitavien proteiinien tunnistamiseen soluissa ja kudoksissa.

Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä mekaanisesti säädeltyjen proteiinien toiminnasta ja edistävät niihin kohdennettujen terapioiden kehittämistä.

Ruokaostotiedot kardiometabolisten sairauksien riskitekijöiden tutkimisessa

Anna-Leena Vuorinen hyödyntää ruokaostotietoja terveystieteellisessä tutkimuksessa.

Hanke kutsuu biopankkiluovuttajat osallistumaan tutkimukseen, jossa heiltä pyydetään lupaa hyödyntää ruokakauppojen tietokantaan kerääntyviä ruokaostotietoja ja yhdistää ostotiedot kansallisista terveysrekistereistä ja biopankeista saataviin tietoihin. Hyödyntämällä tilastollisia ja koneoppimisen malleja tutkitaan, miten ruokaostot ovat yhteydessä kardiometabolisten sairauksien kehittymiseen. Pystytäänkö ruokaostotietojen avulla ennustamaan riskiä sairastua esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen tai sydän- ja verisuonitauteihin?

Tutkimuksen tulokset edistävät ymmärrystä kardiometabolisten tautien kehittymisen taustalla olevista geneettisistä ja ruokakäyttäytymiseen liittyvistä tekijöistä. Tulokset viitoittavat tietä uusille ehkäisy- ja interventiostrategioille.

Kaksi kliinistä tutkijaa Tampereen yliopistoon

Kliinisen tutkijan rahoitus on tarkoitettu korkeatasoiseen tieteelliseen tutkimukseen, ja se mahdollistaa kliinistä potilastyötä tekevien lääkäreiden ja muiden tutkijoiden osa-aikaisen tutkimuksen potilastyön ohessa. Tutkimuksella tulee olla yhteys potilastyöhön, jolloin tutkimus myös edistää potilaiden hoitoa ja terveyttä.

BTY-toimikunta valitsi 13 kliinistä tutkijaa, joista kahden rahoitus myönnettiin Tampereen yliopistoon.

Laura Kivelän hanke tavoittelee optimaalisen keliakiadiagnoosin ja seurannan avulla kohti parempaa pitkäaikaisterveyttä. Tutkimus tehdään Tampereen Keliakiatutkimuskeskuksessa.

Markus Ramste tutkii kliinisenä tutkijana sepelvaltimotaudin geenejä ja niiden tautimekanismeja.

Suomen akatemian tiedote