Sosiaalityössä tutkitaan aikuissosiaalityön vuorovaikutusta ja vankeuden varjostamaa perhe-elämää

Julkaistu 1.10.2024
Matto
Kuva: Tampereen yliopisto
Kaksi Tampereen yliopiston sosiaalityön tutkimushanketta sai kesällä valtionrahoitusta vuosittaisesta hankehausta. Syyskuussa alkaneissa hankkeissa tutkitaan vuorovaikusta aikuissosiaalityössä ja vankeuden varjostamaa perhe-elämää. Molemmat hankkeet kehittävät sosiaalityön palveluita tutkimustietoon perustuen.

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) myönsi rahoitusta yliopistotasoiseen sosiaalityön tutkimukseen. Valtionavustusta sai valtakunnallisesti yhteensä kolmetoista tutkimushanketta.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta valtionrahoitusta saivat professori Kirsi Juhilan ja yliopistonlehtori Rosi Enroosin johtamat tutkimukset.

Professori Kirsi Juhilan tutkimus tarkastelee, millaista on asiakkaan osallisuutta ja toimijuutta tukeva, vaikuttava aikuissosiaalityön vuorovaikutus. Tutkimus syventyy erityisesti episteemisen oikeuksien, empatian, neuvonannon ja vastarinnan läsnäoloon vuorovaikutuksessa.

Toimiva vuorovaikutus on välttämätöntä sosiaalityössä, sillä se luo perustan asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta vahvistavalle muutostyölle. llman vuorovaikutusta ei voi toteuttaa sosiaalihuoltolain mukaisia arviointeja, rakentaa asiakassuunnitelmaa, tehdä toimenpiteitä tai pitää kiinni asiakkaista.

Tutkimus palvelee hyvinvointialueita. Hanke järjestää erilaisia, osin koulutuksellisia työpajoja aikuissosiaalityötä tekevien ammattilaisten kanssa.

– Yhteistyölle on suurta tarvetta. Alueiden mielenkiinto kohdistuu tällä hetkellä juuri vaikuttavan sosiaalityön kehittämiseen. Pyrimme perustelemaan tutkimustulosten kautta hyvinvointialueille sitä, miten toimiva asiakas-työntekijävuorovaikutus rakentaa perustaa nykyistä kustannustehokkaammalle, suunnitelmalliselle aikuissosiaalityölle, professori Kirsi Juhila kertoo.

Professori Juhilan tutkimusryhmään kuluvat väitöskirjatutkijat Tuuli Kalari, Elli Kurkikangas ja Henna Takala, apulaisprofessori Suvi Raitakari sekä yliopistonlehtorit Johanna Ranta ja Jenni-Mari Räsänen.

Asiakas esiin sosiaalityön palveluissa

Yliopistonlehtori Rosi Enroos ja tutkimusryhmä tutkivat vankeuden varjossa elävien lasten ja vanhempien perhesuhteita, tilanteita sekä palvelutarpeita yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialueen ja Rikoksettoman elämän tukisäätiön kanssa.

Tutkimus tarkastelee aihetta vanhempien, sosiaalityöntekijöiden ja niiden lasten näkökulmasta, joiden elämää vanhemman vankeus varjostaa.

Tavoitteena on kehittää tutkimukseen perustuvia käytäntöjä ja palvelupolkuja sosiaalihuollossa vankien lapsille ja perheille. Enroosin hanke pilotoi Yhdysvalloissa kehitettyä vanhemmuusinterventiota, jonka toimivuutta ja vaikuttavuutta testataan Suomessa. Intervention asiantuntijana toimii Oregonin yliopiston apulaisprofessori Jean Kjellstrand, joka vieraili yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa Fulbright-professorina lukuvuonna 2023–24.

Enroosin tutkimuksen myötä lapsiperheet tulevat tunnistetuiksi ja institutionaalisesti näkyviksi sosiaalipalveluissa.

– Tutkimukseen pohjautuvien käytäntöjen rakentaminen hyvinvointijärjestelmässä on erittäin merkityksellistä, sillä tutkituilla interventioilla voidaan puuttua ylisukupolvisen huono-osaisuuden ja rikollisuuden kysymyksiin. Tämä auttaa kehittämään lasten oikeuksien mukaisia palveluja, Enroos toteaa.

STM jakoi kesän kierroksella rahoitusta yhteensä noin 5,6 miljoonaa euroa.

Tutustu tutkimushankkeisiin:

Kohti osallisuutta ja toimijuutta tukevaa, vaikuttavaa aikuissosiaalityön vuorovaikutusta

Lapset ja vanhemmuus vankilan varjossa – lapsiperheiden tuen ja palvelujen tutkimus

Lisätietoja:
Professori Kirsi Juhila, kirsi.juhila [at] tuni.fi (kirsi[dot]juhila[at]tuni[dot]fi)
Yliopistonlehtori Rosi Enroos, rosi.enroos [at] tuni.fi (rosi[dot]enroos[at]tuni[dot]fi)