Timo Rintamäki sai Suomen Ekonomien vuoden 2023 opetuspalkinnon

Julkaistu 16.8.2023
Timo Rintamäki. Kuva: Sari Laapotti, Tampereen yliopisto
Tänä vuonna opetuspalkinnon teema oli vastuullinen ja tulevaisuusorientoitunut opetus.

Suomen Ekonomien vuoden 2023 opetuspalkinto on myönnetty Tampereen yliopiston vakuutustieteen tenure track -professori Timo Rintamäelle. Palkinto jaettiin keskiviikkona 16.8.2023 Jyväskylässä pidetyssä tilaisuudessa. Palkinnon arvo on 6 000 euroa ja se tulee KAUTE-säätiön varoista. KAUTE-säätiö edistää kauppatieteellistä ja teknillistieteellistä opiskelua, opetusta ja tutkimustoimintaa.

Suomen Ekonomit jakaa vuosittain palkinnon opettajalle, joka on kehittänyt kauppatieteellisen koulutuksen laatua merkittävästi. Voittajasta päättävä toimikunta valitsee voittajan opiskelijajärjestöjen tekemien ehdotusten ja perustelujen pohjalta. Tänä vuonna voittajaa haettiin teemalla ”vastuullinen, tulevaisuusorientoitunut opetus”. Huomiota kiinnitettiin erityisesti siihen, millä tavoin opettaja lisää opiskelijoiden valmiuksia menestyä vastuullisesti nopeasti muuttuvassa maailmassa, kuinka hän tukee opiskelijoiden omaa kriittistä ajattelua ja millaisilla pedagogisilla ja innovatiivisilla ratkaisuilla hän innostaa opiskelijoitaan.

Toimikunnan perusteluissa Rintamäki vei voiton, koska hänen kurssinsa haastavat, herättävät ajattelemaan, totuttavat erilaisiin näkökulmiin, ovat rakenteeltaan ja menetelmiltään joustavia sekä saavat erinomaisen vastaanoton itse oppijoilta. Rintamäkeä ehdotti voittajaksi Tampereen yliopiston opiskelijayhdistys Boomi ry.

– Syvän epävarmuuden aikana vastuullisuuden ja tulevaisuusorientoituneisuuden merkitys osaamisessa korostuu entisestään. Yksi parhaista rokotuksista epävarmuutta vastaan on kyky arvioida ja soveltaa opittua erilaisista näkökulmista ja erilaisissa konteksteissa. Tällöin opetuksessa on erityisen tärkeää kriittiseen ajatteluun kannustaminen sekä teorian ja käytännön tasapaino. Olen todella kiitollinen tästä tunnustuksesta sekä siitä, että saan työskennellä opiskelijoideni kanssa näiden teemojen parissa, Rintamäki sanoo.

Lisätiedot:

Timo Rintamäki
timo.rintamaki [at] tuni.fi (timo[dot]rintamaki[at]tuni[dot]fi)
050 318 2086

Suomen Ekonomien koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Mika Parkkari
mika.parkkari [at] ekonomit.fi (mika[dot]parkkari[at]ekonomit[dot]fi)
0400 802 145