Tutustu uusiin historiantutkimuksen e-aineistoihin

Julkaistu 4.1.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva aineistot.
Kirjasto on hankkinut Tampereen korkeakouluyhteisön käyttöön kolme uutta historiantutkimuksen aineistoa: Routledge Resources Online – Medieval Studies, Lexikon des Mittelalters & International Encyclopaedia for the Middle Ages sekä Bibliography of British and Irish History.

Routledge Resources Online – Medieval Studies on keskiajan tutkimuksen hakuteostietokanta, joka sisältää vertaisarvioituja artikkeleita keskiajan tutkimuksen eri aihealueilta, ajanjaksoilta ja maantieteellisiltä alueilta. Aineiston pääteemat ovat: valta, uskonto, kulttuuri ja tieteet, ympäristö, tuotanto ja vaihdanta, sukupuoli, perhe, yhteisöt ja yksilöt sekä historian kirjoittaminen ja metodologia. Mukana on myös suomalaisia tekijöitä. Aineisto on hankittu pysyvään käyttöön.

Lexikon des Mittelalters sekä sitä täydentävä hakuteos ”International Encyclopaedia for the Middle Ages” ovat koekäytössä vuonna 2024. Myös nämä aineistot käsittävät useita keskiajan tutkimuksen teemoja ja ajanjaksoja Euroopassa, Lähi-Idässä sekä Pohjois-Afrikassa.

Myös Bibliography of British and Irish History (BBIH) on koekäytössä vuonna 2024. Se tarjoaa bibliografisia tietoja historiankirjoituksista, jotka käsittelevät Britteinsaaria, Brittiläistä imperiumia ja Kansainyhteisöä vuodesta 55 eaa nykypäivään.

Aineistot löytyvät kirjaston tietokannat a-z listalta sekä Andor-hakupalvelusta. Erityisesti koekäyttöaineistoista toivomme palautetta.

Lisätiedot ja palaute: hankinta.kirjasto [at] tuni.fi