Uuden ECIU-yliopiston ilme henkii yhteistyön voimaa
12 yliopistoa sai aikaan onnistuneen lopputuloksen yhdessä
ECIU-yliopiston visuaalisen ilmeen on luonut liettualainen mainostoimisto Critical yhdessä Kaunasin teknillisen yliopiston ja ECIU:n muiden jäsenyliopistojen kanssa. ECIU-yliopiston yhtenäinen ja erottuva visuaalinen ilme selkeyttää uuden verkostomaisesti toimivan yliopiston viestintää ja sen kohdentamista. Ilme perustuu ECIU-yliopiston perustana oleville rationaalisuuden, ennakkoluulottomuuden ja pitkäjänteisyyden arvoille.
– ECIU-yliopisto vie eurooppalaisen yliopistoyhteistyön uudelle tasolle tulevaisuudessa. Tavoitteena on perinteisen verkostoyhteistyön sijaan luoda pohja yhteiseurooppalaiselle yliopistolle. On alusta lähtien tärkeää, että meillä on uusi yhteinen ulkoasu ja brändi, joka tuo jo ennestään toisilleen tutut verkostotoimijat yhteen yhä kiinteämmin, korostaa Heli Harrikari, joka toimii ECIU:n projektin vastuullisena johtajana Tampereen yliopistossa.
– Uusi ilmeemme osoittaa osaltaan uuden vaiheen alkua. ECIU-yliopiston brändityö on myös esimerkki siitä, miten 12 yliopistoa sai aikaan onnistuneen lopputuloksen yhdessä. Tämä luo hyvää pohjaa ECIU-yliopistolle matkalla kohti kunnianhimoisia tavoitteita lähivuosina, Heli lisää.
ECIU-ylipiston logon tummansininen ja keltainen väri löytyivät myös yliopiston taustalla olevan ECIU verkoston ilmeestä, jonka tämä uusi yliopiston ilme korvaa. Keltainen ilmentää energisyyttä ja yrittäjähenkisyyttä, kun taas arvokas sininen tuo visuaalista tasapainoa ja ajattomuutta. Muodot, värit ja typografia yhdessä henkivät kasvusta, yhteistyön voimasta ja luovuudesta. Yksinkertaiset muodot ovat myös helposti sovitettavissa erilaisiin taustoihin ja medioihin.
– Visuaalinen ilme luotiin tiiviissä yhteistyössä ECIU:n markkinointi ja viestintä -tiimissä, joka koostuu kaikkien verkostossa mukana olevien yliopiston edustajista. Kokoonnuimme useamman kerran yhteisiin virtuaalisiin työpajoihin, joissa kävimme läpi tavoitteitamme ja arvoja sekä suunnittelimme brändin rakennusta ja sen toteuttamista monelta kannalta. Osallistumista keskusteluun ja päätöksentekoon helpotettiin erilaisilla työkaluilla ja äänestyksillä, sanoo viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija Minna Puntila.
ECIU University
ECIU University brand identity
Lisätietoja:
- Heli Harrikari, Tampereen yliopiston ECIU:n projektin johtaja
- Minna Haka-Risku, Tampereen yliopiston ECIU:n projektin koordinaattori
- Minna Puntila, viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija