Kauppatieteet
Tampereen yliopiston kauppatieteet on omaleimainen monipuolista kauppatieteellistä koulutusta ja tutkimusta harjoittava yksikkö. Tampereen yliopistossa suoritettu kauppatieteellinen tutkinto antaa laaja-alaisen pohjan moninaisiin yrityselämän ja talouden vaativiin asiantuntija ja johtotehtäviin digitalisoituvassa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelija voi erikoistua opinnoissaan johtamisen, laskentatoimen, markkinoinnin, taloustieteen, vakuutustoiminnan ja riskienhallinnan sekä yritysjuridiikan ja vero-oikeuden kysymyksiin.
Tutkimustoimintamme tuottaa tulevaisuuden tarpeita palvelevaa tietoa yritystoimintaan, johtamiseen ja talouteen liittyvistä ilmiöistä. Monialainen Tampereen yliopisto luo pohjan kauppatieteen eri alojen rajat ylittävälle ja monitieteiselle yhteiskuntaa palvelevalle tutkimukselle. Vahvuusalueitamme on muun muassa yksityisen ja julkisen toiminnan ja talouden rajapintaan kytkeytyvät ilmiöt.
Keskeisiä tutkimusrahoittajiamme ovat Suomen Akatemia, Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvosto, Euroopan Komissio sekä erilaiset säätiöt ja yritykset. Toteutamme myös tilaustutkimuksia ja selvityksiä eri organisaatiolle. Lisäksi kauppatieteiden yksikön henkilökuntaa toimii monissa akateemisissa kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä.
Kauppatieteiden yksikössä työskentelee noin 100 tutkijaa ja opettajaa. Yksiköstämme valmistuu vuosittain noin 150 kauppatieteiden maisteria. Tohtoriohjelmasta valmistuu tutkijakoulutuksen saaneita kauppatieteiden tohtoreita.
Uutisia
Kauppatieteissä tehdään liiketaloustieteellistä ja taloustieteellistä tutkimusta ajankohtaisista liiketoimintaan ja yhteiskuntaan liittyvistä teemoista. Tutkimus on organisoitu sekä opintosuuntien sisäisiin että niiden välisiin tutkimusryhmiin, ja tutkimusta tehdään laaja-alaisesti mm. vakuutustieteen, johtamisen, markkinoinnin, laskentatoimen, yritysjuridiikan ja vero-oikeuden sekä taloustieteen teemoissa.
Keskeisiä tutkimusteemoja ovat:
- Strateginen johtaminen ja päätöksenteko, strategisen johtamisen institutionaaliset kontekstit, intuitio päätöksenteossa
- Organisoinnin innovatiiviset muodot
- Behavioraalinen taloustiede erityisesti sovellettuna julkiseen talouteen ja työn taloustieteeseen
- Työn taloustiede (työn kysyntä ja tarjonta, työttömyys, palkanmuodostus)
- Julkinen talous (verotus, julkiset palvelut, tulonjako)
- Asiakaslähtöinen markkinointi, strateginen markkinointi, asiakkaan kokema arvo ja asiakaskokemus, liiketoimintamallit
- Kaupan transformaatio, vertaiskauppa, verkkokaupan palautuskäyttäytyminen
- Päätöksenteko riskin ja epävarmuuden vallitessa sekä riskienhallinnan menetelmät ja organisointi
- Henkilö- ja yritysverotus, kansainvälinen verotus, eurooppa-vero-oikeus
- Vakuutusliiketoiminta ja -talous, erityisinä näkökulmina mm. vakuutusmatematiikka sekä vakuutusyhtiön strategia ja kehitystrendit, esimerkiksi älyvakuuttaminen
- Sosiaalivakuutus ja sen erityisteemat, kuten eläkejärjestelmät
- Kestävä ja vastuullinen liiketoiminta sekä sen johtaminen, kestävä kuluttaminen, kiertotalous
- Hallitustyöskentely, tilintarkastus ja hyvä hallintotapa (corporate governance)
- Laskentatoimen rooli organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa siirryttäessä kohti kestävämpiä taloudellisia toimintamalleja, vastuullisuusraportointi
- Johdon laskentatoimi ja ohjaus: budjetointi, laskenta-ammattilaiset, taloushallinnon tietojärjestelmät
- Kriittinen laskentatoimen tutkimus
- Sidosryhmävuorovaikutus ja -yhteistyö
Kauppatieteiden yksikön julkaisut TUNICRIS-järjestelmässä
Tutkimusohjelmat, -ryhmät ja -yhteisöt
- Asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmä
- RESPMAN - vastuullisen johtamisen tutkimusryhmä
- Ruokahävikin ja kiertotalouden tutkimusryhmä (Wastebusters)
- Strategic and Innovative Organizations -tutkimusryhmä (SIO)
- Talousjohtamisen ja laskentatoimen tutkimusryhmä
- Taloustieteen tutkimusohjelma
- Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä
- Vakuutus ja riskienhallinta
- Yhteiskunnallisen ja kriittisen laskentatoimen tutkimusryhmä
- Yritysjuridiikan ja vero-oikeuden tutkimusryhmä
Verotutkimuksen huippuyksikkö
Verotutkimuksen huippuyksikkö tuottaa luotettavaa tietoa vero- ja tulonsiirtojärjestelmän suunnittelun tueksi. Samalla saamme tietoa siitä, miten verotus ja sääntely vaikuttavat yksilöihin, yritystoimintaan, ja laajemmin yhteiskuntaan, ja miten yksilöt ja yritykset tekevät taloudellisia päätöksiä.
Tutkimusprojekteja
- Action4Commons - Collective stakeholder action for commons: Integrating business-stakeholder value creation with polycentric governance
- CARACC - Laskentatoimi, hiili ja organisaatioiden päätöksenteko
- CARE: Circular consumption Activities to tRansform households toward material Efficiency
- CIRCEX - Circular Economy Experience
- LoCard
- LOWINFOOD - Multi-actor design of low-waste food value chains through the demonstration of innovative solutions to reduce food loss and waste
- Monipaikkaisen työn valmiudet ja käytännöt
- XR-SPACE
- YHES - Yhteiskehittämisellä uudistumista ja työhyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa
Päättyneitä tutkimusprojekteja
- CICAT2025 - Kiertotalouden katalyytit: Innovaatioekosysteemeistä liiketoimintaekosysteemeihin
- EPELI - Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille
- Hyvinvoiva hoiva
- IN2FOOD - Resolving a Societal Challenge: Interdisciplinary Approach Towards Fostering Collaborative Innovation in Food Waste Management
- Kestävä aivoterveys
- ROBINS - Obtaining Intelligent Sales
- HeLSI - The Emergence of Health and Life Science Innovations
Waste Matters - Muutosagentit kiertotalouden murroksessa
Kauppatieteiden koulutus
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma kouluttaa yritystoiminnan ja talouden asiantuntijoita yritysten, julkisyhteisöjen ja järjestökentän moninaisiin asiantuntija- ja johtotehtäviin. Kattava ja monipuolinen opetustarjonta mahdollistaa laaja-alaisen mutta samalla työelämän kannalta riittävän erikoistuneen ja jokaisen opiskelijan tarpeista rakentuvan tutkinnon suorittamisen. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinto antaa laaja-alaisen kokonaiskuvan yritystoiminnan ja talouden ilmiöistä digitalisoituvassa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä. Kauppatieteiden maisterin tutkinto kytkeytyy johonkin kuudesta opintosuunnasta:
- Markkinointi
- Taloustiede
- Vakuutus ja riskienhallinta
- Yrityksen johtaminen
- Yrityksen laskentatoimi
- Yritysjuridiikka ja vero-oikeus
Lisäksi kauppatieteiden maisterin tutkinnon voi suorittaa
- Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelmassa
- Vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelmassa
- Leadership for Change -maisteriohjelmassa.
Johtamisen ja talouden tiedekunnan tohtoriohjelmassa voi suorittaa jatkotutkintona kauppatieteiden tohtorin tutkinnon.
Lisäksi kauppatieteiden opetusta on tarjolla laajasti avoimessa yliopistossa kenelle tahansa yritystoiminnasta ja taloudesta kiinnostuneelle.