Arkkitehtiopiskelijat kartoittamassa Ghanan suurinta kaupunkia Kumasia

Julkaistu 20.2.2023
Ihmisiä ja katunäkymä Kumasin kaupungin keskustasta.
Katunäkymä Kumasin keskustasta. Kuva: Anna Koskinen.
Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikkö on aloittanut yhteistyön Aalto-yliopiston Interplay of Cultures -kurssin kanssa. Parhaillaan opiskelijat ovat kenttätyössä Ghanan suurimmassa kaupungissa Kumasissa. He keräävät tietoja kaupungin ydinkeskustan ja lentokentän välisen kaupunkialueen julkisen tilan piirteistä, kumasilaisten arkielämästä ja eri uskontojen näkymisestä kaupunkitilassa.

Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelijat Noora Kauppila ja Venla Kotilainen osallistuvat kurssin kenttätöihin Ghanan Kumasissa 12.2.–4.3.2023 yhdessä 10 Aallon opiskelijan ja peräti 103 Kumasin KNUST-yliopiston opiskelijan kanssa. Kenttätyön paikallinen tavoite on tuottaa perustietoa (ns. urban survey) ydinkeskustan ja kansainväliseksi muuttuvan lentokentän välisestä laajasta kaupunkialueesta.

Historiallisten reittien risteyskohdassa sijaitseva Kumasi on Ashanti-kuningaskunnan pääkaupunki. Nykyisin yli 3,5 miljoonan asukkaan kaupunki on Ghanan suurin. Se on avoin ja monikulttuurinen kauppapaikka, johon Ghanan eri heimot ja pohjoisten naapurimaiden asukkaat ovat luoneet omia yhteisöjään ja naapurustojaan. Ashanti-kuninkaalla ja alueen perinteisellä hallinnolla on edelleen suuri merkitys Kumasin taloudessa, päätöksenteossa ja resurssien hallinnassa.

Suomalaiset opiskelijat tekevät laadullista tutkimusta mm. julkisen tilan piirteistä, kumasilaisten arkielämästä ja eri uskontojen näkymisestä kaupunkitilassa. Kenttätyössä mukana oleva yliopisto-opettaja Taru Niskanen tutkii Kumasissa kävelyn kulttuureita. Väitöskirjatyössään hän tuottaa pioneeritietoa kävelymääristä ja siitä, ketkä suurkaupungissa kulkevat jalan. Opiskelijat pääsevät kenttäjaksolla mukaan Niskasen monimetodiseen tutkimukseen.

Vuonna 1993 perustettu Interplay of Cultures -kurssi on toiminut Senegalissa, Beninissä, Kambodžassa, Tansaniassa, Filippiineillä, sekä saamelaisalueella. Ghana ja Kumasi ovat työkohteena ainakin muutamia vuosia eteenpäin. Kurssia johtava Aallon humanitaarisen arkkitehtuurin työelämäprofessori Saija Hollmén näkee suomalaisten yliopistojen Afrikkaan suuntaavassa yhteistyössä monia mahdollisuuksia. Afrikka on isoista ongelmista huolimatta tulevaisuuden manner.

Panu Lehtovuori, yhdyskuntasuunnittelun professori
050 525 0252