Arto Aho on yliopiston vuoden 2022 keksijä

Julkaistu 1.2.2023
Vuoden keksijäksi 2022 on valittu Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan tutkijatohtori Arto Aho.

Arto Aho on ollut vuoden 2022 aikana keksijänä useassa eri fotoniikan ja optoelektroniikan keksinnössä sekä patenttihakemuksessa joko ainoana keksijänä tai osana keksijätiimiä. Lisäksi Aho on ollut aktiivisesti valmistelemassa keksinnön kaupallistamista Research to Business –projektissa.

Aho on omalla esimerkillään levittänyt ymmärrystä kollegoilleen keksintöjen merkityksestä tutkimukselle. Lisäksi hän on omalla aktiivisella toiminnallaan kehittänyt keksintöä ja sen kaupallistamisen valmiuksia yhteiskunnassa hyödynnettäväksi teknologiaksi. Ahon toiminnassa näkyy keksijälle olennainen kyky yhdistää syvällinen ymmärrys tutkimuksesta käytännön sovelluksiin. Innovaatiopalvelut haluaa kiittää Ahoa tämän aktiivisesta työstä innovaatiotoiminnan parissa palkitsemalla hänet Vuoden keksijänä.

Palkitsemistilaisuus pidettiin tiedekunnan johtoryhmän kokouksen yhteydessä, jossa tittelin lisäksi Aho palkittiin kukilla ja samppanjalla. Mielenkiintoa ja keskustelua herättivät tietysti Ahon tekemä tutkimus sekä niissä syntyneet keksinnöt. ”Valoa sähköstä ja sähköä valosta”, summasi Aho, jonka tausta on kehittyneen aurinkokennoteknologian tutkimisessa.

Keksintöjen suojaamiseksi on käynnistetty patentointiprosessi. Patentointi on keino vahvistaa teknologian kaupallista hyödynnettävyyttä ja edesauttaa Research to business -projektin tavoitteiden saavuttamista. Patentoitavuuden säilyttämiseksi ei keksinnöistä voida kuitenkaan vielä kertoa tässä kohtaa yksityiskohtia.

Joskus patentit nähdään ristiriitaisena avoimen tieteen näkökulmasta.

- Tämä on valitettava väärinymmärrys. Patentit ja kaikki patentinhakemiseen liittyvä dokumentaatio tulee julkiseksi kun 18 kuukautta on kulunut patenttihakemuksen jättämisestä. Salaisuuden verho liittyy patentin saamisen uutuusehtoon. Keksintö, joka on tullut julki ennen patenttihakemuksen jättämistä, ei ole patentoitavissa, Jan Kolkkinen Innovaatiopalveluista kertoo.

Toivotamme Aholle ja muille keksijöillemme onnea ja menestystä myös vuodelle 2023!

Sinua voisi kiinnostaa myös

Keksintöilmoituksen teko