Dataistuvaa mediaa tutkivat Laura Ahva ja Anne Soronen saivat Helsingin Sanomain Säätiön apurahan

Julkaistu 23.9.2022
laboratorioputki, näppäimistö ja kynä.
Helsingin Sanomain Säätiö on myöntänyt neljälle dataistuvaa mediaa käsittelevälle hankkeelle 615 000 euroa apurahoina. Tampereen yliopistosta apurahan saivat Laura Ahvan ja Anne Sorosen johtamat tutkimukset. Lisäksi säätiö palkitsi Ilta-Sanomien toimittaja Tuomas Mannisen Ilkka Malmberg -palkinnolla.

Helsingin Sanomain Säätiön hallitus jakoi 22.9. pidetyssä kokouksessaan apurahoja neljälle Dataistuva media -teemahakuun osallistuneelle tutkimushankkeelle. Teemahaulla säätiö halusi selvittää dataistumista ja sen seurauksia laajasti niin median ja kulttuurin tuotannon ja tekijöiden kuin yleisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Tampereen yliopistosta apurahan sai kaksi informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan tutkimushanketta.

Apulaisprofessori Laura Ahvan johtama Datan muovaama journalismi: Miten analytiikka vaikuttaa toimittajien ja yleisön käsityksiin toisistaan? -tutkimus sai 150 000 euron apurahan. Laadullinen tutkimushanke keskittyy erityisesti iltapäivälehtien yleisöanalytiikkaan ja yleisöihin.

Yliopistonlehtori Anne Sorosen vetämä Kohti datavetoista tuotantoajattelua? Elokuva- ja televisiotuotantojen muuttuvat käytännöt alustataloudessa -hanke sai 150 000 euron apurahan. Tutkimus tarkastelee dataistumisen vaikutuksia suomalaisten elokuva- ja televisiotuotantojen päätöksentekoprosesseihin ja käsikirjoittamiseen.

Lisäksi säätiö tuki apurahoilla Jyväskylän yliopiston vierailijaprofessorin Ward van Zoonenin johtamaa The datafication of media work (DataMedia): Implications for job demands and resources, well-being, and professional identities hanketta sekä Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkijatohtori Tuukka Lehtiniemen johtamaa hanketta Kuinka algoritmia miellytetään.

Ilkka Malmberg -palkinnon arvo on 10 000 euroa. Vuosittain myönnettävä palkinto jaettiin nyt ensimmäistä kertaa. Kirjoittavalle toimittajalle jaettavan palkinnon tarkoituksena on kannustaa hyvään ja asioihin perehtyvään kirjoittamiseen ja osoittaa, mitä hyvä journalistinen kirjoittaminen parhaimmillaan on.

Lue lisää HS säätiön verkkosivuilta.