Johtajuussymposium pohtii aikamme johtajuutta

Julkaistu 24.9.2024
Juhlasalin lava, taustalla violetti valaistus.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Johtajuussymposium järjestetään tiistaina 22. lokakuuta 2024 teemalla johtajuus tässä ajassa. Ohjelma rakentuu tällä kertaa muun muassa digitalisaation ja tietojohtamisen sekä turvallisuuden ympärille. Tapahtumaan sisältyy laaja kattaus seminaareja ja keskusteluja, jotka kokoavat eri tieteenalojen, yritysmaailman ja julkishallinnon edustajat ajankohtaisten teemojen äärelle.

Kaikille avoimen ja maksuttoman tapahtuman ohjelma jakautuu Päätalon juhlasaliin sekä luentosaliin A1 keskustakampuksella. Tälläkin kertaa kyseessä on hybriditapahtuma, sillä juhlasalin ohjelmaa voit seurata myös verkossa Yle Areenasta.

Johtajuussymposiumin puheenvuoroissa käsitellään muun muassa digitalisaation ja tekoälyn vaikutuksia työhön, opiskeluun ja tietojohtamiseen. Lisäksi tarkastellaan Suomen ulko- ja geopoliittista tilannetta kenraalimajuri Jari Mikkosen ja professori Hiski Haukkalan johdolla.

Symposium on houkutellut laajoja yleisöjä aina ensimmäisestä, vuonna 2012 järjestetystä tapahtumasta saakka. Tänä vuonna 13. kerta tarjoaa muutoksen, kun tapahtuma siirtyy lokakuulle perinteiseltä yliopiston avajaisviikolta. Symposiumin järjestäjänä toimivan tutkimusjohtaja Pasi-Heikki Ranniston mukaan uusi ajankohta tuo opiskelijat vahvemmin mukaan opiskelun aloituksen ja orientaation ollessa jo takana.

Työn ja opiskelun muutokset aloittavat ohjelmaosuuden Päätalon juhlasalissa. Asiantuntija-alustusten jälkeen opiskelijoiden paneeli keskustelee teemoista.

Katsoessaan symposiumin ensivuosiin Rannisto näkee johtajuuden muuttuneen, mikä näkyy tämänkertaisen symposiumin teemoissa. Ohjelma luotaa muun muassa, millaista johtajuutta hybridityö osin etänä ja digitalisaatio tarvitsevat.  Opiskelijoiden edustus muistuttaa uusien sukupolvien voimasta muuttaa johtajuutta.

– Johtajuus on monipuolistunut ajasta, jolloin työhyvinvoinnin kannalta pidettiin tärkeänä ainoastaan läsnä olevaa johtamista. Korona muutti pelikenttää ja digitaaliset välineet ovat tulleet laajaan käyttöön. Näitä ulottuvuuksia onkin syytä nostaa esiin, Rannisto sanoo.

– Odotukset ja toiveet työelämästä ovat myös monipuolistuneet digitalisaation ja uusien sukupolvien myötä. Opiskelijoiden aktivoinnilla haluamme saada symposiumissa nuorten äänen kuuluviin, sillä muutos ei pysähdy tähän vaan tulee jatkumaan.

Oma osuus on myös kauppatieteillä ja elämystaloudella, kun syyskuussa Tampereen yliopiston työelämäprofessorina aloittanut Miika Lipiäinen ja Tampereen kilpailukykyjohtaja Anna-Kaisa Heinämäki avaavat myös kaupungeille tärkeää elinkeinoalaa kuulijoille.

Digitalisaation ja tekoälyn johtaminen – Tampereen yliopiston tietojohtaminen täyttää 25 vuotta

Digitalisaatio ja tekoäly tiedolla johtamisessa -osuus on samalla Tampereen yliopiston tietojohtaminen 25-vuotisjuhlaseminaari. Tervehdyspuheenvuoron juhlaan tuo professori Hirotaka Takeuchi Harvardin yliopistosta. Keynote-esitelmät kuullaan kahdelta huippututkijalta. Tampereen yliopiston professori Pekka Abrahamsson esitelmöi, miten tekoäly mullistaa tulevaisuuden johtamisen, liiketoiminnan ja tiedonhallinnan – mitä yritysten pitäisi tehdä seuraavaksi? Johdammeko me teknologiaa vai johtaako se meitä, kysyy puolestaan Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta.

– Ihmiset eivät ole enää ainoastaan toimistossa, vaan henkilöstöä johdetaan digitaalisten välineiden kautta. Korona osoitti sen, että etätyöskentely ja netin yli johtaminen toimivat projektiluonteisessa toiminnassa aika hyvin. Silti ideointia ja innovointia edesauttaa perinteisempi sosiaalinen vuorovaikutus.  Ohjelmaosuudessa hahmotamme, millaista johtajuutta digitalisaatio ja tekoäly tarvitsevat, Rannisto kertoo.

Tietojohtamisen merkitys näkyy siinä, miten organisaation toiminnasta kertovan datan tuottamisesta ja analysoinnista on tullut yhä merkittävämpi menetystekijä organisaatiossa. Johdon tietojärjestelmien kautta johtaja saa työpöydälleen raportit työ- ja tuotantoprosesseista, tuloksista ja työhyvinvoinnista.

– Voi sanoa, ettei tänä päivänä ole olemassa johtamista ilman tietojohtamista. Ihmisten johtaminenkin tarvitsee rinnalleen tietoa, Rannisto muistuttaa.

Suomalaisia johdetaan edestä

Turvallisuudesta ja sen johtamisesta puhuvat kenraalimajuri Jari Mikkonen ja kansainvälisen politiikan professori Hiski Haukkala, joka aloittaa tulevana vuonna Ulkopoliittisen Instituutin uutena johtajana.

Kenraalimajuri Mikkonen avaa Venäjän hyökkäyssodan strategisia ulottuvuuksia ja historian toistuvia kaikuja. Samalla keskustellaan siitä, miten Suomen on syytä reagoida geopoliittisiin muutoksiin.

Professori Hiski Haukkalan puheenvuoro painottaa, että ulkopoliittisen johtajuuden murroksessa suomalaisia johdetaan edestä. Haukkala käy läpi Suomen asemaa maailmanpolitiikan näyttämöllä. Hän pohtii, mitä muutospaineita ulkopoliittinen johtajuus kokee 2020-luvun maailmassa. Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia muutos tuo Suomen ulkopoliittiseen päätöksentekoon?

Turvallisuuden osion yhteistyökumppanit ovat Excellence Finland ja Pirkanmaan Turvallisuusklusteri / Business Tampere.

***

Johtajuussymposium on Tampereen yliopiston vuosittainen tapahtuma, jonka vastuujärjestäjä on johtamisen ja talouden tiedekunta.

Tapahtuman ilmoittautumislomake on auki 19.10. asti.

Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton.