Journal Guide -palvelu auttaa löytämään julkaisukanavan avoimeen julkaisemiseen

Julkaistu 2.9.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvakaappaus Journal Guide -palvelusta
Journal Guide on tehokas työkalu, joka auttaa tutkijaa löytämään sopivia julkaisukanavia. Nyt sen kautta voi helposti selvittää myös sen, mitkä lehdet kuuluvat kirjaston ja kustantajien välisiin sopimuksiin.

ChronosHubin Journal Guide -hakuun on integroitu tiedot Tampereen korkeakouluyhteisön ja kustantajien välisten aineistosopimusten ehdoista. Lehtihaun uuden Journals with Agreements -suodattimen avulla voit rajata hakutulokseen vain sellaiset lehdet, jotka kuuluvat kirjaston ja kustantajien välisiin sopimuksiin avoimesta julkaisemisesta

Näiden sopimusten kautta korkeakouluyhteisöön kuuluvat henkilöt voivat julkaista vertaisarvioituja lehtiartikkeleita avoimena joko täysin ilman kirjoittajamaksua tai alennetulla kirjoittajamaksulla. Alennukset koskevat vertaisarvioituja artikkeleita, joiden vastuukirjoittajan taustaorganisaatio on Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu tai Tays.

Tampereen korkeakouluyhteisön käytössä olevaan lehtihakuun on sisällytetty myös tieto lehden JUFO-luokasta.

Muuta Journal Guidesta:

• Palvelun käyttö ei edellytä kirjautumista.
  • Se sisältää yli 52 000 lehden tiedot, mm. Scopus-tietokantaan indeksoituja lehtiä, Directory of Open Access Journals -tietokantaan sisältyviä täysin avoimia lehtiä sekä Julkaisufoorumissa (JUFO) arvioituja lehtiä.
  • Palvelussa voi hakea joko tiettyä lehteä tai tietyn aihepiirin lehtiä hakusanojen tai tieteenalafilttereiden avulla. Voit myös suodattaa JUFO-luokan tai tietyn kustantajan mukaan.
  • Palvelu vertailee lehtien sopivuutta tutkimusrahoittajien ehtoihin (ml. Plan S -rahoittajat).
  • Palvelu on englanninkielinen.

Kirjasto järjestää lokakuussa suomenkielisen koulutuksen, jossa opastetaan palvelun käyttöön.

Kirjastolla on myös englanninkielinen opasvideo palvelun käyttöön.

Open access -tukirahoitus vuonna 2024

Vertaisarvioiduille artikkeleille, jotka julkaistaan sopimuksiin kuulumattomissa lehdissä, voi hakea OA-tukirahoitusta. Tukirahoitusta voi hakea myös alennetusta kirjoittajamaksusta jäljelle jäävän osan kattamiseen.

Niin vastuukirjoittajan kuin lehden pitää täyttää tukirahoituksen kriteerit.

Lisätietoja: oa [at] tuni.fi
Tutkijan opas vastuulliseen ja avoimeen tieteeseen: OA-tukirahoitus
Tutkijan opas vastuulliseen ja avoimeen tieteeseen: Kirjoittajamaksut