Julkishallinto nojaa yhä enemmän yhteistyöhön yksityisen kanssa - IRSPM-kongressi pohtii hybridimallia

Julkaistu 18.4.2024
Ihmisiä keskustelemassa yliopiston aulassa, taustalla ikkunarivi.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Julkinen hallinto turvautuu nykyisin yhä enemmän julkisen, yksityisen ja kansalaisyhteiskunnan väliseen yhteistyöhön. Julkisen hallinnon ja johtamisen hybridi tulevaisuus on teemana kansainvälisessä tieteellisessä kongressissa. IRSPM Tampere Edition järjestetään Tampereen yliopistossa 16.–18.4.2024.

Tampereelle on saapunut 650 kansainvälistä osallistujaa julkisen johtamisen tieteelliseen kongressiin. Kolmipäiväinen ohjelma koostuu 50 työryhmästä ja 500 tutkimuspaperista.

Markkinoita edistävät uudistukset ovat tuoneet lukuisia satelliittitoimijoita julkiseen johtamiseen. Hyvän hallintotavan johtamishaasteisiin vastaamiseksi on ratkaisevan tärkeää, ettei julkista hallintoa ymmärretä irrallaan yksityisistä ponnisteluista ja kansalaistoiminnasta, vaan niiden välisten monimutkaisten rajapintojen ja vuorovaikutuksen tuloksena.

Mahdollisuus kokoontua Tampereella ilahduttaa IRSPM Tampere edition -tapahtuman tieteellisen toimikunnan puheenjohtajaa, Tampereen yliopiston hallintotieteen professori Jan-Erik Johansonia. Kongressia oltiin järjestämässä Tampereella jo vuonna 2020, mutta se peruuntui koronapandemian vuoksi.

– Pohdimme, miten julkinen, yksityinen ja kolmas sektori yhdistyvät julkisen hallinnon hybridimallissa. Moni hanke kuten pikaraitiotie on toteutettu julkisen ja yksityisen yhteistyössä, ja vastaavia ilmiöitä on muuallakin maailmassa, Johanson sanoo.

IRSPM-kongressin järjestää vuosittain kansainvälinen julkisen johtamisen tieteellinen seura International Research Society for Public Management.

Tiistaina keynote-esitelmän piti emeritusprofessori Barry Bozeman (Arizonan osavaltion yliopisto). Hän käsitteli tutkimustiedon välittämistä vallankäyttäjille. Esitelmä korosti, miten poliitikot ja virkamiehet käyttävät soveltaen tutkimustietoa oman alansa tarkoituksiin. Johanson nostaa suomalaiseksi esimerkiksi Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan (VN TEAS), jonka kautta on tuotettu tutkittua tietoa käytännön politiikkaan.

Keskiviikon pääpuhujana kuultiin kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosta. Ministeri Ikonen on aiemmin toiminut muun muassa Tampereen pormestarina sekä Tampereen yliopistossa työelämäprofessorina.

Ministeri Anna-Kaisa Ikonen puhui hyvän hallinnon piirteistä, joihin kuuluvat avoimuus, luottamus, hallinnon toimivuus sekä kumppanuus. (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto)

Johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani Antti Lönnqvist pitää Tampereen yliopistoa vahvana toimijana julkisen johtamisen alueella.

– Järjestämällä IRSPM:n tapaisia isoja tapahtumia tutkijamme kantavat omalta osaltaan vastuuta tutkimusalansa kehittymisestä. Yhteistyöverkostojen kehittämisen kannalta nämä ovat erittäin antoisia tapahtumia, ja lisäksi tutkijoidemme tekemä työ saa hienosti näkyvyyttä, Lönnqvist sanoo.

Yleisöä istumassa juhlasalissa.Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto