Kaija Puura sai arvostetun René Spitz -palkinnon

Julkaistu 14.8.2023
Kaija Puura. Kuva: Mirjami Mäntymaa.
Puura on ensimmäinen suomalainen pikkulapsipsykiatrian tutkija, jolle palkinto myönnettiin.

Tampereen yliopiston lastenpsykiatrian professori Kaija Puuralle on myönnetty arvostettu René Spitz -palkinto. Palkinto jaettiin World Association for Infant Mental Health -järjestön maailmankongressissa Dublinissa 19.7.2023.

Puura sai palkinnon ensimmäisenä suomalaisena pikkulapsipsykiatrian tutkijana. Palkinto myönnetään tunnustuksena tutkijalle, joka on antanut merkittävän ja pitkäaikaisen panoksen lasten mielenterveyteen liittyviin kliinisiin ja/tai kokeellisiin tutkimusaiheisiin.

Puura johtaa Tampereen yliopistossa lastenpsykiatrian tutkimusryhmää ja toimii ylilääkärinä Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimuksessaan hän on keskittynyt erityisesti pienten lasten ahdingon tunnistamiseen, sekä vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaan jaettuun iloon ja sen merkitykseen lapsen mielenterveyttä suojaavana tekijänä. Uusissa tutkimus- ja kehittämishankkeissaan Puura on kehittänyt myös digitaalisia palveluita ja hoitomuotoja pienille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

– Itselleni oli suuri kunnia saada juuri tämä palkinto pienten lasten mielenterveyden maailmanjärjestöltä. Koen, että tunnustus ei ole vain minulle, vaan Tampereella pitkään tehdylle korkealaatuiselle pikkulapsipsykiatriselle tutkimukselle. Pienten lasten mielenterveyden edistäminen on nyky-yhteiskunnassa erityisen tärkeää, jotta löydämme keinoja ehkäistä edes osan lapsuuden ja nuoruuden aikana ilmenevästä psykiatrisen hoidon tarpeesta, Puura sanoo.

Aiemmat René Spitz -palkitut ovat Antoine Guedeney (2018) Alicia Lieberman (2016), Colwyn Trevarthen (2014), Peter Fonagy (2012), Mechtild Papousek (2010), Takeo Doi (2008), Robert Emde (2006), T. Berry Brazelton (2002).