Kansainvälisen opiskelijan tekemä opinnäytetyö avaa ovet maailmalle

Julkaistu 18.6.2024
Opiskelijat keskustelevat yrityksen edustajan kanssa Thesis Fair -tapahtumassa. Opiskelijat seisovat toisella puolella pöytää, yrityksen edustajat istuvat vastapuolella.
Kansainväliset opiskelijat ja yritysten edustajat kohtasivat Thesis Fair -tapahtumassa syksyllä 2023. Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Opinnäytetöiden teettäminen on yleinen yhteistyön muoto Tampereen yliopiston ja yritysten välillä. Työmarkkinoiden ja yliopiston koko ajan kansainvälistyessä on myös kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoiminen opinnäytetöihin erinomainen mahdollisuus yrityksille.

Toistaiseksi kansainvälisten osaajien työllistyminen valmistumisen jälkeen on haasteellisempaa kuin suomalaisten, vaikka kansainvälisen osaajan rekrytoimisesta on useita etuja organisaatiolle.

– Kansainvälistä työvoimaa tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa paikkaamaan työntekijävajetta, ja opinnäytetyön teettäminen on hyvä ensimmäinen askel organisaatioille tehdä yhteistyötä kansainvälisen osaajan kanssa, kertoo Terhi Kipinä, kansainvälisten asioiden erityisasiantuntija Tampereen yliopistosta.

Kansainvälistä työvoimaa tullaan tarvitsemaan tulevaisuudessa paikkaamaan työntekijävajetta, ja opinnäytetyön teettäminen on hyvä ensimmäinen askel organisaatioille tehdä yhteistyötä kansainvälisen osaajan kanssa.

Terhi Kipinä, Tampereen yliopisto

Tekniikan Akateemisten (TEK) tekemien selvitysten mukaan esimerkiksi diplomityön tekeminen yritykseen voi jopa nelinkertaistaa työllistymisen todennäköisyyden erityisesti EU:n ulkopuolelta tulevilla ulkomaalaisilla. Opinnäytetyöpaikasta saadut verkostot voivat auttaa opiskelijaa uralla merkittävästi eteenpäin, koska aiempia kontakteja ei välttämättä Suomessa ole.

Opinnäytetyö on matala kynnys kansainvälistymiseen

Kansainvälisten opiskelijoiden tekemät opinnäytetyöt mahdollistavat yritykselle kokeilla kansainvälisen osaajan kanssa toimimista matalalla kynnyksellä. Onnistuneen opinnäytetyöprosessin jälkeen työnantajan on helppo palkata osaaja myös töihin, kun on saanut jo ennakkoon mahdollisuuden työskennellä hänen kanssaan.

– Usein opiskelijalla on myös arvokasta ennakkotietoa oman kotimaansa markkinatilanteesta ja hän voikin toimia tulkkina kulttuurien välillä, kertoo Kipinä.

Usein opiskelijalla on myös arvokasta ennakkotietoa oman kotimaansa markkinatilanteesta ja hän voikin toimia tulkkina kulttuurien välillä.

Terhi Kipinä, Tampereen yliopisto

Opinnäytetyö pohjaa aina jo opiskelijan aiemmin oppimaan. Opiskelijalla on alan tuorein tieto, jota opinnäytteen teettävän organisaation kannattaa hyödyntää. Yrityksestä tarvitaan opinnäytetyölle ohjaaja, jonka ei tarvitse tietää mitään ihmeellistä yliopiston prosesseista.

– Kaikki ohjaus opinnäytetyöprosessiin liittyen tulee yliopistolta, kertoo Terhi Kilamo, yliopistonlehtori Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

OptoFidelityllä on pitkät perinteet kansainvälisistä opinnäytetöistä

Testauksen ja mittauksen automatisointiin robotiikan avulla keskittynyt OptoFidelity Oy on teettänyt useita opinnäytetöitä sekä suomalaisilla että kansainvälisillä opiskelijoilla. Joka vuosi käynnissä on 2–3 opinnäytetyötä, usein tekniikan aloilta, mutta joukkoon mahtuu myös muita aloja.

Usein opinnäytetyöt tehdään OptoFidelityn asiakastöiden osana, mutta jonkin verran niitä on tehty myös Business Finlandin rahoittamiin hankkeisiin. Lähtökohtaisesti opinnäytetyöt ratkaisevat hyvin käytännönläheisiä ongelmia.

Opinnot ensin, työt sitten

OptoFidelityssä ajatellaan, että tärkeintä opinnäytteen teettämisessä on myös yritykselle se, että opinnot etenevät ja työ tulee valmiiksi. OptoFidelityssa osan työajasta saa käyttää opinnäytteen kirjoitustyöhön, mutta samalla työn valmistumisen aikataulu halutaan pitää realistisena. Parhaassa tapauksessa opintonsa suorittanut opinnäytteen tekijä työllistyy yritykseen.

– Erään opinnäytteen seurauksena syntyi menestystuote, jonka tuoteomistajana työskentelee nyt kyseisen opinnäytetyön tekijä, kertoo Veera Salpalahti, Chief People & Culture Officer OptoFidelitystä.

Erään opinnäytteen seurauksena syntyi menestystuote, jonka tuoteomistajana työskentelee nyt kyseisen opinnäytetyön tekijä.

Veera Salpalahti, OptoFidelity Oy

Hyviä opinnäytetyön tekijöitä OptoFidelity on saanut paljon pelkästään sanan kiirimisen seurauksena. Kun onnistuneita opinnäytetöitä on teetetty jo iso määrä, sana hyvästä opinnäytetyöpaikasta kulkee yliopistolla opiskelijalta toiselle.

Kiinnostuitko opinnäytetyön teettämisestä kansainvälisellä opiskelijalla? Ota yhteyttä urapalvelut.tau [at] tuni.fi

Tutustu myös Thesis Fairiin, joka yhdistää yritykset ja kansainväliset maisteriopiskelijat. Tapahtuma järjestetään 25.9.2024.