SchoolWell-hanke rakentaa kokonaisvaltaista hyvinvointia yhdessä koulujen kanssa
SchoolWell-tutkimushanke etsii kestäviä ratkaisuja, joilla voidaan tukea lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia koulussa.
Vuonna 2022 käynnistyneen hankkeen lähtökohtana on idea kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.
– Kokonaisvaltainen hyvinvointi tarkoittaa hankkeessamme psyykkisten, fyysisten, sosiaalisten ja emotionaalisten osa-alueiden yhteen kietoutunutta kokonaisuutta. Hanke pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, miten hyvinvointia voidaan tukea koulussa, koulun keinoin ja samalla, kun opitaan asioita, joita koulussa on tarkoitus oppia, tutkimusjohtaja Tiina Soini-Ikonen kertoo.
Soini-Ikonen työskentelee hankkeen vastuullisena tutkijana ja konsortion varajohtajana.
Monitieteistä konsortiohanketta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN).
Syksystä 2024 lähtien saadaan kokemuksia hankkeessa kehitetyistä keinoista
Projektin alussa vuonna 2022 hankkeen tutkijat rakensivat ensin kokonaisvaltaista ymmärrystä lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja siitä, miten sitä voi tukea koulussa. Samalla rakennettiin myös tutkimusvälineitä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittymisen ja interventioiden toimivuuden tutkimiseen. Monitieteinen konsortio on käynyt jatkuvaa dialogia koko hankkeen ajan ja pyrkinyt yhdessä löytämään yhteyksiä eri alojen tutkimusten tuottaman tiedon välille.
Tutkijat ovat käyneet läpi noin 15 000 artikkelia lasten ja nuorten hyvinvoinnista koulussa.
– Kaikesta tästä on rakentunut kiteytyksiä siitä, miten kokonaisvaltaista hyvinvointia voisi koulussa tukea. Olemme testanneet syntynyttä ymmärrystä kouluilla, opettajien ja oppilaiden kanssa. Tutkimustiedon ja kokemustiedon avulla olemme kevään 2024 aikana yhteiskehittäneet mahdollisia ratkaisuja kohti hyvinvointia tukevaa pedagogiikkaa, Soini-Ikonen sanoo.
Soini-Ikonen kertoo, että nyt syksyllä 2024 on menossa hankkeen jännittävin vaihe – sekä konkreettiset kokeilut koulujen kanssa että laaja aineistonkeruu ovat alkaneet.
– Tämän lukuvuoden alamme saada tietoa siitä, miten nämä koulun arkeen ja opetukseen integroidut keinot toimivat ja näkyvätkö niiden vaikutukset oppilaiden kokemassa hyvinvoinnissa, Soini-Ikonen sanoo.
Hyvinvoinnin tieto on siiloutunut
Sekä kokemus- että tutkimustietoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista on erittäin runsaasti, mutta se on hajallaan ja siiloutunutta.
Tiina Soini-Ikonen kertoo, että tutkimuksessa tarkastellaan yleensä yhtä osa-aluetta kerrallaan, kuten liikkumattomuutta, ahdistusta tai yksinäisyyttä ja niiden syitä ja seurauksia. Harvemmin tarkastelun kohteena on se, miten asiat ovat yhteydessä toisiinsa tai miten kokonaisuus vaikuttaa koulussa tapahtuvaan oppimiseen.
– Hyvinvointi on paitsi yhteen kietoutunut kokonaisuus, myös vahvasti kietoutunut oppimisprosessiin, Soini-Ikonen sanoo.
Kokemustietoa hyvinvoinnin haasteista koulun näkökulmasta on paljon. Lasten ja nuorten lisäksi kokemustietoa on etenkin opettajilla, jotka työskentelevät opiskelijoiden kanssa päivittäin.
– Kokemustieto on usein erilaisten tapausten ja tarinoiden muodossa, se piiloutuu arjen monimuotoisuuteen. Usein tieto kääntyy opettajilla myös huoleksi omasta jaksamisesta ja epäilyksi riittämättömyydestä. Kokonaiskuvan hahmottaminen on vaikeaa, Soini-Ikonen sanoo.
SchoolWell hyödyntää opettajien asiantuntijuutta ja kokemuksia
Koulun ulkopuolelta tuodut hankkeet voivat olla opettajien näkökulmasta raskaita. Koulun arki on tarkkaan aikataulutettu ja opettajien tehtävälistat pitkiä.
– Kun kaiken muun päälle tuodaan uutta hanketta, opettajien reaktio voi olla jopa poissulkeva, kuvailee Tampereen yliopiston normaalikoulun Norssin luokanlehtori ja opettajankouluttaja Sanna Isopahkala.
Isopahkala kuitenkin toivoo, että kouluissa voitaisiin luoda keskustelevaa ja kuuntelevaa ilmapiiriä hyvinvoinnin haasteista ja mahdollisuuksista, vaikka opettajien arki onkin erittäin kiireistä.
Isopahkala kuvailee, että opettajia voi kuormittaa, jos tutkijat kertovat ulkoapäin, miten pitäisi toimia ja opettajia kohdellaan tietämättöminä. SchoolWell-hankkeessa opettajien asiantuntijuus ja kokemukset otetaan mukaan yhteiskehittelyyn ja vuoropuheluun tutkimuksen kanssa.
SchoolWell-tutkimushanke jatkaa vuoteen 2028 asti. Tutkijat ja opettajat jatkavat kokeilutoimintaa jo saatujen kokemusten avulla ja pohtivat, miten opettajia voi tukea ja millaista täydennyskoulutusta he tarvitsevat. Kehittyvää hyvinvointipedagogiikkaa aiotaan sisällyttää opettajankoulutukseen opettajien, tutkijoiden ja opettajankouluttajien kanssa yhdessä kokeillen. Tutkijat jatkavat myös seuranta-aineistonkeruuta hankkeessa. SchoolWell toimii erittäin kiinteässä yhteistyössä valtakunnallisten koulun kehittämisen tahojen, kuten Opetushallituksen ja eri sidosryhmien kanssa. Hanke on myös yhteydessä päättäjiin ja on tuottanut tutkittua tietoa esimerkiksi kunta- ja aluevaalien ehdokkaille. Lue hankkeesta lisää sen verkkosivuilta.
Tiivistä yhteistyötä opettajankoulutuksen kanssa
- SchoolWell-hanke toimii tiiviissä yhteistyössä opettajankoulutuksen kanssa.
- Hankkeen tutkimuskoulut ovat harjoittelukouluja. Tavoitteena on viedä tutkimuksessa rakentunutta ymmärrystä opettajien koulutukseen ja yhteiseen pohdintaan harjoittelukouluihin.
- Hankkeen tavoitteena on se, että pedagogiikkaan integroinnin, yhteiskehittelyn ja opettajakoulutuksen yhteistyön avulla on mahdollista skaalata kaikkiin suomalaisiin kouluihin sopivaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pedagogiikkaa, joka tukee myös koulun tavoitteen mukaista oppimista.
Yhteyshenkilö
Tiina Soini-Ikonen
tutkimusjohtajaKuuntele Kouluilta-podcastia
Kouluilta-podcast vastaa koulun arkea käsitteleviin ajankohtaisiin kysymyksiin tutkimuksen näkökulmasta. Joka toisessa jaksossa ääneen pääsevät koulukirjeenvaihtajat.