Tampereen korkeakouluyhteisö liputtaa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon puolesta

Julkaistu 10.6.2024
Tampereen korkeakouluyhteisö
TREYn hallitus ja rehtori Keijo Hämäläinen nostavat lippua Kalevantien kampuksella.
Tampereen yliopiston keskustakampuksella lipun nostivat Tampereen ylioppilaskunnan hallituksen jäsenet Mira Kokko (vas.), Anna Löhönen, Ingá Ryhänen, Riikka Yli-Rahnasto, Jemina Niskala, Rolands Jansons ja puheenjohtaja Noora Hakulinen sekä yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen.Kuva: Jonne Renvall
Tampereen ammattikorkeakoulu ja opiskelijakunta Tamko sekä Tampereen yliopisto ja ylioppilaskunta TREY nostivat liput salkoon korkeakouluyhteisön kampuksilla Manse Pride -tapahtumaviikon alkajaisiksi.

Sinuiksi ry:n järjestämää Manse Pride -tapahtumaviikkoa vietetään kymmenennen kerran 10.–16.6.2024. Viikon teema on tänä vuonna ”yhdessä entistä vahvempina”. Tampereen korkeakouluyhteisö on sitoutunut edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, vastustamaan syrjintää sekä huomioimaan opiskelijat ja henkilökunta monenlaisista lähtökohdista.

– Yhteisönä meidän tulee luoda toimintakulttuuri, jossa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus näkyvät läpileikkaavina kaikessa toiminnassamme. Se vaatii sekä toimintakulttuurin johtamista että jokaisen yliopistoyhteisömme jäsenen sitoutumista yhteiseen arvomaailmaan, Tampereen yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen sanoo.

Tampereen ylioppilaskunnan puheenjohtaja Noora Hakulinen pitää opiskelijayhteisön monipuolisuutta valtavana rikkautena.

– Jokaisen täytyy saada tulla omana itsenään yliopistolle ja opiskelijarientoihin tuntien olonsa turvalliseksi. Siksi on tärkeää, että muistamme edistää yhdenvertaisuutta läpi koko vuoden tämän viikon lisäksi, Hakulinen sanoo.

Katja Komulainen ja Julia Väänänen lifting the flag.
TAMKin pääkampuksella vararehtori Katja Komulainen (vas.) ja Tamkon puheenjohtaja Julia Väänänen nostivat sateenkaaren värit hulmuamaan.
Kuva: Saara Kontiainen

Ammattikorkeakoulun pääkampuksella Kaupissa lipun nostivat TAMKin koulutuksen vararehtori Katja Komulainen ja opiskelijakunta Tamkon puheenjohtaja Julia Väänänen

Kunnioitamme moninaisuutta yhteisössämme yhtenä yhdenvertaisuuden peruspilarina. Olemme kaikkien TAMK, joka tarjoaa turvallisen tilan opiskella ja työskennellä, Komulainen sanoo.

Komulaisen mukaan TAMK pyrkii ennaltaehkäisemään eriarvoisuutta ylläpitäviä tai lisääviä ilmaisuja, rakenteita ja toimintoja sekä vahvistamaan ja lisäämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toteuttavia käytäntöjä.

Opiskelijakunta Tamko kannustaa jokaista opiskelijaa ja opiskelijoiden kanssa toimivaa sitoutumaan korkeakouluyhteisön arvoihin.

– Kannustamme oppimaan lisää LGBTQ+ -yhteisön historiasta ja kamppailuista sekä toimimaan aktiivisesti tasa-arvon edistämiseksi. Yhdessä voimme rakentaa yhteisön, jossa jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi, Julia Väänänen sanoo.