Uusi tutkimus paljastaa, miksi rintasyöpä leviää luustoon

Julkaistu 17.10.2024
Kuva: Adobe Stock, SVFOTOROOM
Tampereen yliopiston ja turkkilaisen Izmirin teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet laboratoriomallin, jonka avulla tutkitaan rintasyövän leviämistä luustoon. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää työkaluja, joilla voidaan ennustaa rintasyövän leviämistä luustoon.

Rintasyöpä on merkittävä maailmanlaajuinen kansanterveydellinen haaste. Vuosittain diagnosoidaan 2,3 miljoonaa uutta tapausta ja 700 000 sairastunutta kuolee. Noin 80 % rintasyöpäpotilaista voidaan parantaa, jos heidät diagnosoidaan ja hoidetaan ajoissa. Monissa tapauksissa syöpä on kuitenkin diagnoosihetkellä jo metastasoitunut eli levinnyt muihin kehon osiin.

Metastaattiseksi levinnyt syöpä on usein parantumaton ja aiheuttaa 90 % syöpäkuolleisuudesta. Tähän asti ei ole ollut olemassa luotettavia in vitro -malleja sen tutkimiseen, miten rintasyöpä leviää muihin elimiin, kuten luustoon, keuhkoihin, maksaan tai aivoihin. Nyt Tampereen yliopiston Precision Nanomaterials Group -tutkimusryhmä ja Turkissa sijaitsevan Izmirin teknillisen yliopiston Cancer Molecular Biology Lab ovat lab-on-a-chip-tekniikkaa hyödyntämällä luoneet metastaasimallin, jonka avulla tutkitaan rintasyövän luustoon leviämistä sääteleviä tekijöitä.

– Rintasyöpä leviää useimmiten luustoon, arviolta 53 %:ssa tapauksista. Luustoon levinnyt syöpä aiheuttaa vakavia oireita, kuten kipua, luunmurtumia ja selkäytimen pinnetiloja. Laboratoriomallin avulla voimme arvioida syövän luustoon leviämisen todennäköisyyttä ja tutkia leviämismekanismeja elävässä organismissa. Tulokset auttavat ymmärtämään syövän leviämisen molekulaarisia mekanismeja ja luovat pohjaa luustoetäpesäkkeiden muodostumisen riskiä ennustavien työkalujen kehittämiselle, sanoo Burcu Firatligil-Yildirir, Tampereen yliopiston tutkijatohtori ja tutkimusartikkelin ensimmäinen kirjoittaja.

Nonappa, Tampereen yliopiston apulaisprofessori ja Precision Nanomaterials Groupin johtaja, sanoo, että rinnan ja luuston monimutkaisia mikroympäristöjä jäljittelevän in vitro -mallin kehittäminen on monitieteellinen haaste.

– Tutkimuksemme osoittaa, että fysiologisesti relevantteja laboratoriomalleja voidaan luoda yhdistämällä syöpäbiologian, mikrofluidiikan ja pehmeiden materiaalien osaamista. Löydöksemme avaavat uusia mahdollisuuksia tauti-, diagnostiikka- ja hoitomallien kehittämiseen, hän sanoo.

Tampereen yliopiston Precision Nanomaterials Group kehittää in vitro -malleja syövän leviämisen ymmärtämisen ja diagnostiikan tueksi.

Artikkeli Invasion/chemotaxis- and extravasation-chip models for breast cancer bone metastasis ilmestyi PLOS One -tiedejulkaisussa 17.10.2024.

Burcu Firatligil-Yildirir
burcu.firatligilyildirir [at] tuni.fi (burcu[dot]firatligilyildirir[at]tuni[dot]fi)

Nonappa
nonappa [at] tuni.fi (nonappa[at]tuni[dot]fi)