Hyppää pääsisältöön
Haku

Esimerkkejä tietojen kalastelusta

Tampereen yliopisto ja TAMK

Näin tunnistat urkintaviestin

  • Ylläpito tai Helpdesk ei koskaan kysele käyttövaltuustietoja sähköpostitse! Viestit, joissa kysellään salasanoja, ovat aina huijausta.
  • Osa urkintaviesteistä sisältää linkin, jonka kautta käyttäjää pyydetään kirjautumaan  käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan www-sivulle, missä hän voi esim. tarkistaa tietonsa tai tehdä niihin muutoksia. Usein viestissä väitetään sähköpostikiintiön täyttyneen tai sähköpostitilin sulkeutuvan, jollei viestiin vastata tai anneta lomakkeella pyydettyjä tietoja.
  • Tarkista mihin osoitteeseen linkki johtaa: Vie kursori linkin päälle (älä klikkaa tekstiä). Sivun alareunassa näkyy osoite, johon linkki vie. Jos osoite ei ole uskottava, viesti on todennäköisesti väärennös. 
  • Jos on pienintäkään syytä epäillä viestin aitoutta, älä avaa siinä olevia linkkejä, vaan kysy Helpdeskistä.
  • Yliopisto ei lähetä suoria linkkejä lomakkeille, joissa kysytään käyttäjätietoja ja salasanoja.
  • Jos olet saanut urkintaviestejä, ota yhteyttä yliopiston Helpdeskiin. Raportoi ainoastaan ne kalasteluyritykset, joissa urkitaan salasanoja.
  • Älä koskaan luovuta tunnuksiasi tai salasanojasi muiden käyttöön!
  • Ole tällä hetkellä erityisen tarkkana Office 365 -tunnustesi kanssa. Tarkista mm. ettei sisäänkirjautumissivu muutu.

ESIMERKKEJÄ huijausviesteistä ja kalastelusta:

  • tekstiviestit: posti, matkahuolto, omavero, pankki, Kela, Asunto-osakeyhtiö
  • some ja WhatsApp - viestit: rekrytointi, lähiomainen pulassa, sijoitusvinkit, omat tutut erikoisilla kysymyksillä
  • sähköpostiviestit: Pomo-huijaus, toimitusjohtaja, viranomaiset, verkkokauppa
  • Google-haku ja QR-koodi huijaukset. hakukoneen virheelliset ja huijaussivustot

Lue lisää Kuluttajaliiton sivuilta ja katso esimerkkejä kalasteluviesteistä

Opettele tunnistamaan huijaussivusto  Traficomin Kyberturvallisuus keskuksen sivuilla

 

 

 

 

 

 

 

 

Julkaistu: 16.5.2019
Päivitetty: 19.8.2024