Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Teknis-luonnontieteellinen ja matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus, Tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri – orientaatio

Tervetuloa opiskelemaan teknis-luonnontieteelliseen tai matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutukseen Hervannan kampukselle!

Lämpimät onnittelut opiskelupaikasta! Tämä tutkinto-ohjelma sisältää kaksi opintosuuntaa: teknis-luonnontieteellinen ja matemaattisten aineiden DI-opettajankoulutus. Ensimmäisen vuoden opinnot ovat yhteiset molemmilla opintosuunnilla.

Opinnot alkavat ma 19.8.2024, jolloin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden orientaatioviikko käynnistyy.

Ennen opintojen alkua kannattaa tutustua Uuden opiskelijan muistilistaan, jonne on koottu hyödyllisiä ohjeita ja asioita, joita kannattaa hoitaa jo ennen opintojen alkua.

Jos sinulla on suoritettuna aiempia korkeakouluopintoja tai tulet opiskelemaan siirtohakijana tai maisterihakijana, olethan jo hyvissä ajoin elokuussa yhteydessä koulutusasiantuntijaan hyväksilukujen suhteen (yhteystiedot alla).

Orientaatioviikko

Orientaatioviikkosi alkaa ma 19.8. klo 10:00 Sähkötalon salissa S2. Tässä tilaisuudessa tutkinto-ohjelman vastuuhenkilöt esittäytyvät ja toivottavat uudet opiskelijat tervetulleeksi. Tilaisuuden jälkeen päivä jatkuu tuutorien järjestämän ohjelman merkeissä.

Ensimmäisen periodin opintojaksovalinnat ja ilmoittautuminen opintoihin tehdään yhdessä tuutoreiden kanssa orientaatioviikolla. Tuutorit ovat uusien opiskelijoiden tukena koko orientaatioviikon ajan. Lisäksi koulutusasiantuntija Hanna Lehtelä on orientaatioviikolla tavoitettavissa kampuksella (Konetalon 2. krs, huone K2245), mikäli sinulla on kysyttävää opintojen alusta tai opintosuunnitelmastasi.

Tuutorit toivottavat sinut tervetulleeksi

Tuutorit ovat uuden opiskelijan tärkein tuki opintojen alkuvaiheessa.

"Hei sinä Teknis-luonnontieteelliselle päässyt opiskelija! Ensi syksynä opintojesi alkuun pääsyssä ja teekkarielämään tutustumisessa ovat auttamassa kiltamme tuutorit ja fuksi-ihmiset, joihin pääset tutustumaan paremmin Hiukkasen fukseille suunnatuilla sivuilla."

Sinulla on opiskelijatuutorien lisäksi opettajatuutori, joka kuuluu opetus- ja tutkimushenkilökuntaan. Opettajatuutori edustaa jotakin tutkinto-ohjelman pääaineista (matematiikkaa, kemiaa tai fysiikkaa) ja toimii tukenasi ja kannustajanasi opintojen aikana. Tulet tapaamaan myös opettajatuutorisi ensimmäistä kertaa heti orientaatioviikolla.

Kiltasi toivottaa sinut tervetulleeksi

Jokaisella opiskelijalla on mahdollisuus liittyä oman ammattialansa mukaiseen ainejärjestöön eli kiltaan. Kilta järjestää mm. paljon erilaista yhteistä tekemistä ja tapahtumia. Teknis-luonnontieteellisen alan oma kilta on Hiukkanen. Lisätietoa meistä löydät nettisivuiltamme. Nähdään syksyllä, mahtavaa saada teidät kaikki mukaan porukkaamme!

Opintojen suunnittelu

Jokainen opiskelija ilmoittautuu kursseille ja tekee henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin Sisu-järjestelmässä. Kursseille ilmoittautumisen pääset tekemään orientaatioviikolla tuutorien kanssa. HOPSiin suunnitellaan omat opinnot opetussuunnitelman mukaisesti. Tästä kerrotaan lisää mm. johdanto-opintojen aikana. Ensimmäisen vuoden opinnot ovat suurimmalle osalle yhteisiä. Toisen vuoden aikana omat valinnat lisääntyvät, kun aineopintojen suuntaavat opinnot tulevat ajankohtaisiksi. Apua opintojesi suunnitteluun saat tutkinto-ohjelmasi opintoneuvojalta, koulutusasiantuntijalta sekä opettajatuutoreilta. Ensimmäisen vuoden syksylle on tehty ohjeellinen mallilukujärjestys:

Opintojen ohjeellinen etenemissuunnitelma on myös saatavilla koko tutkinnon osalta sivultamme Mallilukujärjestys, opintojen suunniteltu eteneminen ja malliajoitus

Yhteystiedot

Koulutusasiantuntija Hanna Lehtelä, teluko.opiskelu.tau [at] tuni.fi (teluko[dot]opiskelu[dot]tau[at]tuni[dot]fi) / +358505921253.

Julkaistu: 6.6.2019
Päivitetty: 25.6.2024